Pilot Tomas Gustafsson, ordförande för Flygsäkerhetskommittén i Svensk pilotförening, anser att det är orealistiskt att det i dag skulle gå att köra stora flyg helt själv.
– Det är definitivt att ”gambla” med flygsäkerheten. Det är en utopi, säger han.
Det är EU:s byrå för luftfartssäkerhet (EASA), som just nu utreder hur ny teknik som automatisering och AI ska kunna användas i stora passagerarplan i framtiden. Utgångspunkten var att redan 2025 börja prova att ha en pilot i cockpit under största delen av långflygningar medan en pilot skulle vila eller sova. Men medlemsländer, politiker och fackföreningar reagerar starkt på förslaget.
I dag är det alltid minst två piloter (ibland tre) i cockpit på större passagerarflyg: En som manövrerar flygplanet och en som har en övervakande roll och sköter radiokommunikationen.
Så du menar att det behövs två personer under hela flygningen?
– Ja, internationell metodik för luftfarten bygger på ett tvåpilotsystem, särskilt som det ibland uppstår situationer utöver det vanliga. Vid tekniska fel, turbulens och andra situationer som kan uppstå under en flygning kan det vara helt avgörande att det finns ett team i cockpit, säger Tomas Gustafsson.
Utöver stökiga passagerare och sjukdomsfall så har det på grund av klimatförändringarna även blivit vanligare med mer turbulens och kraftigare åskväder som påverkar flygtrafiken. Det säger Staffan Söderberg, sektionschef på svenska Transportstyrelsen.
Även han anser att visionen om mer automatisering och färre piloter kan ifrågasättas i dagsläget.
– Under remissrundan kom det in väldigt många frågetecken från flera olika håll om hur det nya systemet ska kunna fungera i praktiken. I dag bygger världens flygsystem på att det alltid är två piloter i cockpit. Man övervakar hela tiden varandras arbete och säkerställer att allt blir rätt, säger Staffan Söderberg.
Sverige har ingen representant i den grupp som utreder frågan, men efter att förslaget nyligen presenterades för politikerna i EU:s transportutskott, verkar EASA nu ha backat några steg.
– Det senaste vi hörde var att de ska börja med att titta på hur den nya tekniken kan hjälpa två piloter med beslutsstöd. Så lite grann är vi tillbaka på ruta ett som vi uppfattar det. Ska de göra något, då är det bäst att börja med att införa det i dagens tvåpilot-system som vi vet är stabilt och fungerar, säger Staffan Söderberg.
Han tror att det både finns fördelar och risker med AI inom flyget, och poängterar vikten av att systemen inte ska gå att hacka.
Enligt ECA Piloting Safety, en organisation som representerar hela 40 000 piloter i EU, så startades EASA:s utredning efter ett förslag från flygplanstillverkarna Airbus och Dassault. Även tre asiatiska flygbolag står bakom idén om att försöka minimera flygplansbesättningar.
– Det kanske är bättre att vi låter Elon Musk lära sina bilar att parkera själv innan vi gör oss av med piloter.
Det säger Johan Danielsson (S), gruppledare i EU:s trafikutskott. Han är en av de svenskar som är kritiska till att EASA kan tänka sig att ta bort piloter medan exempelvis den amerikanska motsvarigheten, luftfartsmyndigheten FAA, inte överväger några förändringar av den här typen trots att det är starka flygplanstillverkare och flygbolag som pushar på i den riktningen.
– Det är oroande ur ett flygsäkerhetsperspektiv. Två piloter i cockpit är ju en grundpelare för flygsäkerhet inte minst i nödsituationer som hjärtattacker, självmordsförsök eller extrem turbulens. I de här fallen är det avgörande att vara två piloter i cockpit, alla säkerhetsrutiner bygger på det, säger Johan Danielsson som på omvägar också hört att EASA nu kanske har omvärderat frågan.
Politikerna i EU:s trafikutskott väntar nu på fler svar från EASA.
UNT har förgäves sökt EASA för att få ett svar om hur de tänker gå vidare. Flygplanstillverkaren Airbus europeiska kommunikationschef Yevgeniya Akinshina svarar via mejl till UNT att de vill fortsätta att titta på hur automatisering kan användas i flygplan med bara en pilot, men att de alltid gör det som är säkrast.
”Under överskådlig framtid är det säkraste en välutvilad och kompetent mänsklig pilot i hjärtat av ett robust och flexibelt system inklusive lämplig automatisering. Vi är fast beslutna att vara banbrytande för nya lösningar som kommer att fortsätta att stödja flygbesättningar (...) När vi gör det är vi i ständig dialog med våra kunder och myndigheter", svarar Airbus.
Kan man lita på att EASA sätter flygsäkerheten främst?
– Det finns en vilja hos delar av flygindustrin att driva igenom det här som ett sätt att utnyttja ny teknik för att reducera kostnader och det är klart att det är viktigt att vi ser till att EASA verkligen ser till flygsäkerheten i första hand. Det är vi politiker som blir ansvariga för beslutet så det gäller att vi är pålästa och att många olika intressenter talar med EASA, svarar Johan Danielsson.
Flera passagerare som UNT möter på Arlanda känner inte till att frågan om färre piloter och automation av större passagerarplan utreds.
– Det låter helt vansinnigt att de har som mål att ha en pilot bara, säger Rolf Blomkvist som väntar på sin dotter på Arlanda.
– Tänk om det skulle hända något med piloten så att han inte kan köra planet. Nej, det känns tryggare med minst två piloter i cockpit, säger Franscesca Trani, resenär från Italien.