Regeringen har gett den särskilde utredaren Peter Norman i uppdrag att i vår presentera hur Arlandas konkurrenskraft kan stärkas genom ökad kapacitet i järnvägs- och vägnätet kring flygplatsen. I fredags presenterade han en delrapport om vägnätet som kommer att bli överbelastat oavsett om buss och tågtrafiken till flygplatsen utökas kraftigt.
Enligt befolkningsprognoserna förväntas nämligen Stockholms och Uppsala län få en sammanlagd befolkning på nära fyra miljoner invånare framåt år 2050.
För att åtgärda bristerna i vägsystemet kring Arlanda föreslår nu Peter Norman bland annat att ett körfält (mellan Häggvik och Arlanda) ska reserveras för kollektivtrafik.
”Jag föreslår dynamiska kollektivtrafikkörfält som bör gälla under vissa tider”, skriver Peter Norman i delrapporten.
Hans förslag om att eventuellt införa trängselavgifter handlar om att utvidga trängselskatten i Stockholm till att gälla hela E4 mellan Arlanda och Stockholm. Tanken är att åtgärden i så fall skulle motverka trängsel och bidra till att betala en utbyggnad av motorvägen mellan Häggvik och Arlanda.
Förslagen om utbyggnaden av E4 handlar om att först bygga ett till körfält för påfart från den nya trafikleden Förbifart Stockholm som öppnar 2030.
”I samband med att Förbifart Stockholm öppnar kommer annars en ny flaskhals att skapas vid trafikplats Häggvik”, skriver Peter Norman i sin utredning.
Andra steget han vill se är ännu fler körfält mellan Häggvik och Arlanda. Bland annat vid Rotebro trafikplats och på sträckan mellan Glädjens trafikplats i Upplands-Väsby fram till Arlanda. På den sistnämnda sträckan föreslås vägen byggas ut med ett körfält i vardera riktningen. Det skulle i så fall bli tre körfält i båda riktningarna där.
Andra förslag som nu läggs fram är att bygga ut trafikplatsen Måby på E4 med kompletterande ramper för på- och avfarter samt att förstärka Måbyleden in mot Märsta.
Utredningen föreslår dessutom bättre bussförbindelser från Arlanda till det nya resecentrum som planeras vid Märsta station samt frekvent express-busstrafik från flera delar av regionen.
”Jag ser behov av direkta expressbussar till och från Arlanda flygplats med hög komfort och med goda utrymmen för bagage samt med tidtabeller som tar hänsyn till både flygresenärer och pendlare”, skriver Peter Norman som tidigare även har lagt fram omfattande förslag för ny järnvägstrafik.