Företag på Arlanda drabbas hårt av viruset

Kusligt lugnt. Så beskriver en kaféanställd de senaste dagarna på Arlanda flygplats. Effekterna av Coronautbrottet är stora här.

Antalet resenärer och besökare har minskat på Arlanda efter Coronautbrottet. Butiker och restauranger i Sky city har därför fått det kärvt ekonomiskt.

Antalet resenärer och besökare har minskat på Arlanda efter Coronautbrottet. Butiker och restauranger i Sky city har därför fått det kärvt ekonomiskt.

Foto: Maria Lindblom

Arlanda2020-03-10 13:44

Arlanda är en av landets största arbetsplatser med sina 20 000 anställda på cirka 500 företag – och alla påverkas de ekonomiskt när antalet resenärer minskar.

Stämningen hos anställda och företagare på Arlanda flygplats är just nu både orolig och irriterad. Det finns en oro både för att bli smittad, för att jobb ska försvinna och för företagens överlevnad. 

Många vi talat med är oroliga för de ekonomiska konsekvenserna men vill inte skylta med sitt företagsnamn.

Andreas Azizsson, restaurangchef på Alfredos i Sky city, är en av dem som märkt av att det är färre som reser nu.

– Men jag är inte så oroad. Enligt min uppfattning så överdriver medierna situationen om smittan. Jag tror att det här kan vara en del i det handelskrig som pågår mot Kina, säger Andreas Azizsson.

Han tycker att många företagare, speciellt de som verkar inom turism- och resebranschen, nu drabbas i onödan.

– Ja, vår försäljning går ju ner och det känns faktiskt lite orättvist att det rapporteras så extremt mycket om just Corona-viruset.

En anställd på en annan restaurang är däremot oroad över att bli smittad och tycker att det görs för lite för de anställda. På denna arbetsplats är handspriten snart slut.

– Vid lunchtid har det varit nästan helt dött flera dagar. I fredags hade vi något fler besökare, men inte alls lika många som vanligt.

Personen, som vill vara anonym, säger att de som arbetar i restaurangen är oroliga för att bli smittade av kunder.

– Man vet ju inte vem som är sjuk. Vi tvättar händerna hela tiden och smörjer in händerna i alcogel. Men nu är det inte så mycket alcogel kvar och det är svårt att få tag i. Om det här pågår länge kan det nog bli svårt ekonomiskt för ägarna och fara för våra jobb.

HMSHost Nordics är en av de största hyresgästerna av restauranger, kaféer och butiker på Arlanda.

Angela Larsson, vd på HMSHost Nordics, säger att de är oroade över att viruset ska fortsätta spridas och att de gör allt för att se till att deras medarbetare är säkra på jobbet. På Arlanda förestår företaget bland annat Max hamburgerrestaurang, Waynes Coffee och La Place.

– Den fortsatta spridningen av det nya coronaviruset ger en växande oro för vår verksamhet. Det är, och kommer alltid vara, vår första prioritet att se till att våra medarbetare är säkra, säger Angela Larsson.

HMSHost har verksamhet i 19 länder (som alla har berörts av virusutbrottet) och började därför redan i slutet av januari att arbeta med frågan.

I Sverige handlar det bland annat om att se till att deras team följer riktlinjerna för personlig hygien, att arbetsplatserna följer Swedavias information från Folkhälsomyndigheten samt att det alltid finns tillgång till relevanta säkerhetsartiklar, tvål, rengöringsmedel och handskar.

Även fastighetsägaren Swedavia får i dessa dagar många frågor från hyresgästerna. Under tisdagen upptäcktes också en smittad som arbetat på Arlanda.

Vad gör ni för att underlätta för hyresgästerna?

– Det förändrade läget är förstås bekymmersamt och vi för löpande en dialog med våra kunder och samarbetspartners för att vidta lämpliga åtgärder både operativt och i andra frågor. Vi följer nu utvecklingen dag för dag, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia

Kommer ni att stötta era hyresgäster ekonomiskt vid en långvarig kris?

– Det är för tidigt att prata om konkreta åtgärder. Resenärsnedgången påverkar ju intäkterna för både flygbolagskunder, hyresgäster och förstås även oss. Många av våra hyresgäster har omsättningsbaserad hyra, vilket innebär att de betalar mindre hyra när de omsätter mindre, svarar Robert Pletzin.

Resandet minskade

Stockholm Arlanda Airport hade närmare 1,7 miljoner resenärer under februari, en minskning med 5 procent jämfört med februari föregående år.

Coronautbrottet påverkade flygresandet negativt i slutet av februari. Särskilt flygtrafiken till och från Kina har minskat. Även flygfrakten minskade påtagligt. I februari var dock effekterna begränsade. Resenärsutvecklingen hittills i mars tyder på en väsentligt större påverkan under innevarande månad. Samtidigt är det rådande marknadsläget mycket osäkert.

Karta: Stockholm Arlanda Flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!