Inrikesflytten klar: Nya flyglinjer och lounger på Arlanda

Flytten av inrikestrafik från Bromma till Arlanda är nu helt klar.
– Det är svårt att i förväg veta hur sådana här omställningar ska gå, men det har gått jättebra att samla trafiken, säger Pia Herrera, presschef på SAS.

 "Nu har snart två månader passerat sedan så gott som all inrikestrafik samlades med Arlanda som knutpunkt och det har funkat bra", säger Pia Herrera, presschef på SAS. Bilden är tagen utanför lakritsbutiken Lakritsroten, i närheten av taxfreebutiken på Arlanda.

"Nu har snart två månader passerat sedan så gott som all inrikestrafik samlades med Arlanda som knutpunkt och det har funkat bra", säger Pia Herrera, presschef på SAS. Bilden är tagen utanför lakritsbutiken Lakritsroten, i närheten av taxfreebutiken på Arlanda.

Foto: Maria Lindblom

Arlanda2025-02-28 16:54

Det var 2 januari som SAS inledde sin största satsning på många år. Flygbolaget BRA lade då ner sin inrikestrafik på Bromma och blev underleverantörer till SAS på Arlanda. 

– Samtidigt utökade vi vår trafik kraftigt, med sammanlagt 16 procent. Vi har startat nya flyglinjer till Kalmar, Halmstad och Sälen samt utökat antalet avgångar till exempelvis Visby, säger Pia Herrera medan vi passerar flygbolagets incheckningsdiskar som nu har samlats i en egen del av terminal 5, mitt emot den nya säkerhetskontrollen.

undefined
Loungemedarbetarna och Uppsalaborna Elliot Strand, 20 och Elsa Sokolowski, 19 ser till att det hela tiden finns mat framme och ser snyggt ut runt buffén för gästerna i den nya loungen.
undefined
Robban Strömberg och Seema Åkerman tar emot i den nyöppnade loungen på Arlanda. Hit kan resenärer komma för att arbeta, vila, äta eller dricka medan de väntar på att få kliva på sitt flyg.
undefined
Frukost i nya SAS-loungen på Arlanda.
undefined
Frukost i nya SAS-loungen på Arlanda.

För Arlanda flygplats innebär den utökade trafiken bland annat att underlaget för alla nya restauranger och butiker blivit större och att SAS har behövt bygga en till lounge åt sina kunder med plats för 200 personer.

Vad tycker affärsresenärerna om att det är längre från Stockholm?

– Det är lite olika, många ska faktiskt vidare ut i landet eller utomlands och för dem är det en fördel att landa på Arlanda. Sedan finns det andra som är vana att flyga till Bromma. Men det vi hört är att det ändå fungerar bra, trots att det tar lite tid att få in nya rutiner. Och med tåget tar det bara 18 minuter in till Stockholm härifrån, säger Pia Herrera.

Under pandemin var det färre som valde att flyga. Nu har resandet totalt ökat till 83 procent av antalet resor som skedde från Arlanda före pandemin, men inrikesresandet ligger fortfarande på låga nivåer.

Hur ska ni locka tillbaka inrikesresenärerna?

– En del handlar om att visa våra resenärer att det går att flyga på ett mer hållbart sätt, genom att göra ett tillägg för biobränsle på biljetten. Sedan handlar det också lite om vad myndigheter, regioner och företag har för resepolicys. Det ser olika ut, ute i landet. 

De senaste åren har Swedavia byggt ut och moderniserat för 1,5–2 miljarder kronor per år de senaste cirka fyra åren, varav merparten lagts på Arlanda. De största långsiktiga projekten är nu klara.

– Pandemin bromsade takten för våra planerade projekt, men vi prioriterade exempelvis att bygga klart den nya säkerhetskontrollen, bygga en ny marknadsplats med butiker och restauranger samt en ny gång mellan terminal 4 och 5. Nu går det även att gå mellan terminal 4 och 5 på airside, efter att man passerat säkerhetskontrollen, berättar Charlotte Ljunggren, marknadsdirektör på Swedavia.

undefined
"Enligt våra mätningar är kunderna nöjda både med vår satsning på den nya marknadsplatsen och den nya moderna säkerhetskontrollen. I säkerhetskontrollen har vi nyligen som andra flygplatser i Europa anpassat oss till gemensamma EU-regler så att vätskor ska packas i små flaskor på max 100 ml igen, men väntetiden i den nya säkerhetskontrollen är trots det generellt sett kortare nu än tidigare", säger Ellen Laurin, biträdande presschef på Swedavia här med Pia Herrera, presschef på SAS.

Före pandemin var inrikestrafiken och utrikestrafiken uppdelad i olika terminaler. Nu är trafiken i stället blandad i alla terminaler.

– Det är bra eftersom de flesta av våra plan nu går från samma pir. Men i och med att vi nu har mycket trafik vid pir F så har det för en del resenärer blivit lite långt att gå till vår gamla lounge. Det blev också trångt i den. Därför öppnade vi i fredags den här nya loungen, säger Pia Herrera och visar runt bland soffor, fåtöljer och en frukostbuffé.

undefined
Blir Bromma flygplats kvar? "Det är ett regeringsbeslut, men ur ett kapacitetsperspektiv så ligger Bromma och Arlanda för nära varandra. Ur det perspektivet räcker det med en huvudstadsflygplats" svarar Charlotte Ljunggren till vänster i bild som pratar med Ellen Laurin. I bakgrunden Robban Strömberg chef för SAS-loungerna på Arlanda.
undefined
Vid pir F (gaterna F) på Arlanda står många SAS-plan på rad denna dag. Flera av flygbolaget BRA:s flygplan har målats om av SAS som nu står för större delen av den svenska inrikestrafiken. Planet i förgrunden behandlas så att inte is ska bildas på vingarna.

I loungerna kan bolagets stamkunder, eller de som betalat extra för flygbiljetten, äta, dricka, jobba eller vila i väntan på sin flygavgång.

Skulle det inte behövas fler och billigare tåg från Arlanda?

– Jo, vi önskar att det blir bättre och billigare transporter från Arlanda, och att det ska gå att ta sig hit snabbt även för en peng som är rimlig för en barnfamilj. Vi har gärna ett samarbete med andra transportslag och vi räknar med att det ska bli bättre inom en inte alltför lång framtid, säger Pia Herrera, som hoppas att den kommande Arlandautredningen ska föreslå sådana lösningar.

Kortare köer nu

• Sammanlagt har ca 70 procent av trafiken på Bromma nu flyttats till Arlanda. Kvar på Bromma är endast flygbolaget Västflyg och en del affärsflyg.

• På Arlanda flygplats finns nu SAS och Norwegian samt fyra mindre flygbolag som kör inrikestrafik.

• De senaste årens ut- och ombyggnad av terminal 5 på Arlanda omfattar sammanlagt cirka 18 000 kvadratmeter nya lokaler för exempelvis butiks- och restaurangytor och den nya säkerhetskontrollen.

• Tekniken i den nya säkerhetskontrollen har kortat köerna mycket. Vid den senaste mätningen gick 97 procent av resenärerna igenom kontrollen på tio minuter eller snabbare. På grund av EU-bestämmelser måste all vätska i den nya kontrollen återigen vara förpackad i flaskor som rymmer max 100 ml. Men man behöver inte förpacka dem i enliterspåsar.

• I januari var det 1,2 miljoner personer som reste utrikes via Arlanda och 274 000 som reste inrikes. Totalt motsvarar dagens resande 83 procent av antalet resor som skedde från flygplatsen före pandemin.

Karta: Arlanda Airport (ARN)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!