I juli var det 3,2 miljoner personer som flög till eller från Sverige. En stor del av utlandsresenärerna (2,3 miljoner) reste till eller från Arlanda och nivåerna är nu uppe i 94 procent jämfört med före pandemin.
Bakgrunden är bland annat ett ökat utbud av flyglinjer.
– Det är en jättesatsning på Sverige ifrån flygbolagens sida och utrikesresandet vid Arlanda har ökat med 8 procent jämfört med juli i fjol, säger Swedavias marknadsdirektör Charlotte Ljunggren.
Men det finns även andra förklaringar.
– Ja, trots rådande konjunkturläge och osäkerheter i omvärlden prioriterar helt enkelt många svenskar att resa utomlands under sommaren. Sverige är också ett intressant land för turister att besöka.
Enligt Charlotte Ljunggren har flödena med incheckning, säkerhetskontroll och bagage fungerat bra i sommar.
Däremot har inrikesresandet fortsatt att gå bakåt. På Arlanda minskade inrikestrafiken med 16 procent jämfört med juli 2023, ner till 198 400 passagerare, något som var förväntat enligt Swedavia.
Charlotte Ljunggren anser att branschens arbete med att ta fram miljövänliga alternativ som grönare bränslen borde lyftas fram mer.
– Det går ju redan nu att flyga nästintill fossilfritt på Saf (Sustainable Aviation Fuel). Där har fler möjlighet att köpa biobränsle, något som Swedavia och flera aktörer gör idag för att tillverkningen i Sverige ska bli mer storskalig och billigare. Swedavia har också avsatt en årlig fond på 40 miljoner kronor. När flygbolagen köper Saf då ersätter vi dem med halva beloppet, eftersom vi vill driva på omställningen. För på många ställen i Sverige finns inga alternativ till flyget.
Även för passagerarna finns möjlighet att påverka. Antingen genom att betala mer för biljetten eller genom att gå in på sidan flygreenfund.se och betala ett valfritt belopp. Men än så länge är det inte tillräckligt många privatpersoner som nappat.
När UNT besöker Arlanda svarar flera resenärer att de inte har köpt det nya flygbränslet än.
– Jag såg inte att det gick att lägga till när jag bokade biljetterna, säger Maria Widegren, 53, från Västervik.
Skulle du ha gjort det om du kände till det?
– Ja, men det beror på vad det kostar. Nu ska vi till Australien där min dotter studerar så dit går det ju inte att ta tåget, men när det gäller Europaresor har vi börjat att titta på om det går att åka tåg istället.
På Arlanda finns denna dag också familjen Ekstrand från Sigtuna. De ska resa till Gotland.
Tänker ni på om flyget är dåligt för miljön?
– Ja, det är klart att jag tänker på det. Men det är inget som hindrar oss från att flyga, eftersom det jobbas konstant med frågan och har skett flera förbättringar de senaste åren. Vi har inte betalat extra för grönt bränsle på flyget än. Ibland väljer jag tåget istället om det är möjligt. Det är det som är mest praktiskt som avgör vilket transportslag vi väljer, svarar Jenny Ekstrand, 44.
Vid ett kafébord sitter Beatrice Løland. Hennes man kommer från Sydafrika, de bor i Bergen och hon kommer från Sverige.
– Ja vi flyger ganska mycket och såklart hör man om flygskam och så. Jag har sett att det går att betala extra för miljövänligt flygbränsle, men min mening är att det stora ansvaret borde ligga på företagen, att flygbolagen skulle ha miljövänligt bränsle i tanken, istället för att ansvaret ska läggas på enskilda personer, säger Beatrice Løland.