Fler flyger igen – så tänker resenärer om flygskam

Utrikesflyget går starkt framåt i sommar. Många känner dåligt samvete när de flyger, men det är få som betalar extra för ett grönare bränsle. "Det borde vara flygbolagens ansvar", svarar Beatrice Løland, 30, en av resenärerna.

"Jag hade kunnat tänka mig att betala för mer miljövänligt flygbränsle, men det är klart att det beror på vad det kostar. Man brukar ju leta efter så billiga biljetter som möjligt", säger Maria Widegren, 53 som ska åka till Australien med Jörgen Kurvinen, 51.

"Jag hade kunnat tänka mig att betala för mer miljövänligt flygbränsle, men det är klart att det beror på vad det kostar. Man brukar ju leta efter så billiga biljetter som möjligt", säger Maria Widegren, 53 som ska åka till Australien med Jörgen Kurvinen, 51.

Foto: Axel Hilleskog

Arlanda2024-08-07 16:30

Nyheten i korthet

  • Utrikesflyget i Sverige går starkt framåt denna sommar, med 3,2 miljoner passagerare som flög till eller från landet i juli. Arlanda rapporterar 2,3 miljoner utlandsresenärer, en nivå som nu ligger på 94% jämfört med före pandemin.
  • Trots att många resenärer känner flygskam, är det få som betalar extra för grönare bränsle. Resenärer menar att det borde vara flygbolagens ansvar.
  • Inrikesflyget fortsätter att minska, med en nedgång på 16% jämfört med juli 2023. Swedavia uppmanar till mer fokus på utveckling av grönt bränsle och har avsatt en årlig fond på 40 miljoner kronor för detta ändamål.

I juli var det 3,2 miljoner personer som flög till eller från Sverige. En stor del av utlandsresenärerna (2,3 miljoner) reste till eller från Arlanda och nivåerna är nu uppe i 94 procent jämfört med före pandemin.

Bakgrunden är bland annat ett ökat utbud av flyglinjer.

– Det är en jättesatsning på Sverige ifrån flygbolagens sida och utrikesresandet vid Arlanda har ökat med 8 procent jämfört med juli i fjol, säger Swedavias marknadsdirektör Charlotte Ljunggren.

undefined
Enligt Charlotte Ljunggren, marknadsdirektör på Swedavia, har flödena med incheckning, säkerhetskontroll och bagage fungerat bra i sommar. Undantaget var 19 juli under det internationella datahaveriet, då även enstaka flygbolag i Sverige fick gå över till manuell incheckning.

Men det finns även andra förklaringar.

– Ja, trots rådande konjunkturläge och osäkerheter i omvärlden prioriterar helt enkelt många svenskar att resa utomlands under sommaren. Sverige är också ett intressant land för turister att besöka.

Enligt Charlotte Ljunggren har flödena med incheckning, säkerhetskontroll och bagage fungerat bra i sommar. 

Däremot har inrikesresandet fortsatt att gå bakåt. På Arlanda minskade inrikestrafiken med 16 procent jämfört med juli 2023, ner till 198 400 passagerare, något som var förväntat enligt Swedavia.

Charlotte Ljunggren anser att branschens arbete med att ta fram miljövänliga alternativ som grönare bränslen borde lyftas fram mer. 

– Det går ju redan nu att flyga nästintill fossilfritt på Saf (Sustainable Aviation Fuel). Där har fler möjlighet att köpa biobränsle, något som Swedavia och flera aktörer gör idag för att tillverkningen i Sverige ska bli mer storskalig och billigare. Swedavia har också avsatt en årlig fond på 40 miljoner kronor. När flygbolagen köper Saf då ersätter vi dem med halva beloppet, eftersom vi vill driva på omställningen. För på många ställen i Sverige finns inga alternativ till flyget. 

Även för passagerarna finns möjlighet att påverka. Antingen genom att betala mer för biljetten eller genom att gå in på sidan flygreenfund.se och betala ett valfritt belopp. Men än så länge är det inte tillräckligt många privatpersoner som nappat.

undefined
"Jag hade kunnat tänka mig att betala för mer miljövänligt flygbränsle, men det är klart att det beror på vad det kostar. Man brukar ju leta efter så billiga biljetter som möjligt", säger Maria Widegren, 53 som ska åka till Australien med Jörgen Kurvinen, 51.

När UNT besöker Arlanda svarar flera resenärer att de inte har köpt det nya flygbränslet än.

– Jag såg inte att det gick att lägga till när jag bokade biljetterna, säger Maria Widegren, 53, från Västervik.

Skulle du ha gjort det om du kände till det?

– Ja, men det beror på vad det kostar. Nu ska vi till Australien där min dotter studerar så dit går det ju inte att ta tåget, men när det gäller Europaresor har vi börjat att titta på om det går att åka tåg istället.

undefined
Familjen Ekstrand från Sigtuna ska åka till Gotland. "Allt har fungerat bra när vi flugit, förutom tidigare i somras då vårt flyg till Sicilien var försenat på grund av tekniska problem och vårt bagage försvann i Rom nästan en hel vecka", berättar Jenny Ekstrand som kan tänka sig att köpa grönt flygbränsle för miljöns skull. Bredvid henne Elin Ekstrand, 12 och Oscar Ekstrand, snart 11.

På Arlanda finns denna dag också familjen Ekstrand från Sigtuna. De ska resa till Gotland.

Tänker ni på om flyget är dåligt för miljön?

– Ja, det är klart att jag tänker på det. Men det är inget som hindrar oss från att flyga, eftersom det jobbas konstant med frågan och har skett flera förbättringar de senaste åren. Vi har inte betalat extra för grönt bränsle på flyget än. Ibland väljer jag tåget istället om det är möjligt. Det är det som är mest praktiskt som avgör vilket transportslag vi väljer, svarar Jenny Ekstrand, 44.

undefined
"Ja, jag tänker på miljön och reser därför sällan. Jag fick ett erbjudande om att betala mer för grönare flygbränsle men gjorde inte det. Jag vet faktiskt inte varför, jag blev väl jag snål kanske!", säger Sebastian Acker, 44, från Östersund som ska åka med familjen till en släkting i Nice. T h sonen Viggo Acker, 14.
undefined
Dhammavasa, 49, ska åka till Sri Lanka. "Nej, jag har inte tänkt något på miljön när jag flyger (bara i andra sammanhang) och jag har inte sett att det går att köpa miljövänligare flygbränsle på biljetten. Jag väljer trafikslag utifrån ekonomin. Vi munkar tjänar inte så mycket pengar", säger munken Dhammavasa från Skövde.
undefined
Enligt Charlotte Ljunggren har flödena med incheckning, säkerhetskontroll och bagage fungerat bra i sommar. Undantaget var 19 juli under det internationella datahaveriet, då även enstaka flygbolag i Sverige fick gå över till manuell incheckning.
undefined
I sommar har det funnits tillräckligt med personal på Arlanda flygplats. "Ja, vi, samtliga partners på flygplatsen hade tidigt i våras en rekryteringsmässa ihop där vi fick ett jättebra gensvar", säger Charlotte Ljunggren.

Vid ett kafébord sitter Beatrice Løland. Hennes man kommer från Sydafrika, de bor i Bergen och hon kommer från Sverige. 

– Ja vi flyger ganska mycket och såklart hör man om flygskam och så. Jag har sett att det går att betala extra för miljövänligt flygbränsle, men min mening är att det stora ansvaret borde ligga på företagen, att flygbolagen skulle ha miljövänligt bränsle i tanken, istället för att ansvaret ska läggas på enskilda personer, säger Beatrice Løland.

Flyget i Sverige

Flyget står i Sverige för ett ungefär lika stort koldioxidutsläpp som allt vårt bilåkande. (Källa: Konsumentverket) Åtgärderna som finns i dag räcker inte till för att motverka effekterna på utsläppen av det ökande flygandet.

Regeringens och flygbranschens mål är att inrikesflyget ska vara fossilfritt (inga koldioxidutsläpp) år 2030.

2045 ska även all utrikestrafik från svenska flygplatser ska vara fossilfritt.

För att nå målen arbetas det med energieffektivisering i nya flygplan, fossilfria bränslen, vätgasflyg och el-flyg.

I Sverige finns i dag ett flygbränsle (Saf) som minskar de fossila utsläppen med 80 procent. Men än så länge är det bara tillåtet att blanda i 50 procent av detta bränsle i flygtankarna. Bränslet är också dyrare än vanligt flygfotogen.

Utsläppen per flygpassagerare har minskat över tid, mest tack vare en förnyad flygplansflotta. Men på grund av ett ökat flygresande förväntas utrikesflygets utsläpp öka 4 procent fram till år 2030, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt är prognosen att utsläppen för inrikesflyget ska minska med 40 procent under samma period.

Karta: Arlanda (ARN)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!