Antalet flyglinjer på Arlanda är nu uppe på 96 procent jämfört med tiden före pandemin.
Sammanlagt öppnar inför sommaren 17 nya linjer på Arlanda, både med nya destinationer och med resmål som redan trafikeras av andra flygbolag. Under torsdagen invigdes exempelvis Air Canadas nya linjer. Bolaget blir därmed först med att köra direktflyg till Montreal från Sverige.
Nytt för i år är också att efterfrågan på resor till franska rivieran ökat och bland de nya linjerna finns flyg till Marseille. Andra nya linjer går till Billund i Danmark, Zagreb i Kroatien och Bari i Italien.
– Ja efterfrågan på utrikes destinationer ökar. Utvecklingen drivs av semesterresor, både till och från Sverige, men också av näringslivets resande och av att många svenskar har släkt och vänner i andra länder, säger Charlotte Ljunggren, marknadsdirektör på Swedavia.
Men det är inte exakt samma bolag och rutter som kommit tillbaka efter pandemin.
– Nej, på grund av Rysslands invasion av Ukraina har vi tyvärr inte några linjer just nu till Kiev, Moskva och S:t Petersburg. Däremot har vi andra linjer. Tre av de så kallade interkontinentala linjerna som är helt nya går till Aman, Kairo och Montreal.
Samtidigt som utrikesresandet ökade med 9 procent i maj så minskade inrikesresandet med 13 procent på Arlanda. Totalt reste härifrån 2,1 miljoner passagerare i maj vilket är 83 procent av antalet som reste här före 2019.
Att Air Canada väljer Arlanda för första gången firades på torsdagen.
– Vi är otroligt glada att ett så stort bolag satsar på den svenska marknaden. De har ett jättestort nätverk med flyg inom Kanada och till Nordamerika som är en stor destination för oss svenskar.
Bakgrunden till att allt fler flygbolag kommer till Arlanda är flera.
– Sverige är ju den största marknaden i Skandinavien och har blivit ett attraktivt besöksmål. Exempelvis naturupplevelser, maten, shopping samt den svaga svenska kronan har bidragit till att fler vill resa hit och att det startas flyglinjer till Sverige.
Blir det också fler arbetstillfällen på flygplatsen nu?
– Ja, vi börjar närma oss 20 000 anställda igen fördelat på cirka 300 olika företag på och kring flygplatsen. Det är alltifrån kabinpersonal till säkerhetspersonal på marken, hotellpersonal med flera som behövs när flyglinjerna blir fler.
Har flygplatsen kapacitet att ta emot fler flyg nu?
– Ja, i takt med att efterfrågan ökar så fortsätter vi att utveckla flygplatsen. Parallellt med flygets återhämtning så fortsätter vi och branschen att ställa om vår verksamhet till ett fossilfritt resande. Utöver säkerhetskontrollen har vi nu också byggt ut med ett 90-tal nya butiker och restauranger samt integrerat terminal fyra med terminal fem.
De resenärer som UNT möter på Arlanda är alla positiva till att det kommer fler flygbolag och linjer till flygplatsen.
– Ja, det är bra att det blivit fler direktflyg från Arlanda. Jag kommer framöver kanske behöva åka till Toronto i jobbet och då blir det lättare att komma dit, svarar Gunilla Strandberg, 58.
För 19-årige Yousef Ismael Karim spelar det däremot inte så stor roll om det blir fler flyg från Arlanda. Han har denna dag först åkt från hemlandet Finland till Arlanda och måste byta flyg i Istanbul för att komma till Irak.
– För mig spelar det ingen roll om det är flera byten. Kommer jag fram dit jag ska, så är jag nöjd, säger han om att det kommit nya flyglinjer till Arlanda.