"Det känns som ett spöksamhälle"

Från 600 till 50 flighter på en dag. Nu fokuserar Tullverket på att kontrollera varutransporter.

Mimi Larsdotter, Malin Juka båda tullinspektörer samt Urban Gustafsson, gruppchef på Tullverket Arlanda, visar hur de står och tar emot när passagerare kommer, Men tullfiltret som platsen kallas, ekar tom.

Mimi Larsdotter, Malin Juka båda tullinspektörer samt Urban Gustafsson, gruppchef på Tullverket Arlanda, visar hur de står och tar emot när passagerare kommer, Men tullfiltret som platsen kallas, ekar tom.

Foto: Maria Larsdotter

Arlanda2020-04-10 06:00

– Det känns som ett spöksamhälle när jag kommer till jobbet på morgnarna. Under mina 20 år har jag aldrig varit med om något liknande, att det har varit så öde. Det här har pågått länge nu, det är deprimerande.

Det är Urban Gustafsson, gruppchef för tullverksamheten på Arlanda, som säger det från en flygplats där flygen i det närmaste står stilla. För några dagar sedan varslade flygbolaget Norwegian all kabinpersonal i Sverige och SAS inrikesflyg går endast i syfte att säkerställa samhällsviktiga transporter. Flygbolaget BRA har ansökt om rekonstruktion. Swedavia har varslat 800 av sina anställda och all flygtrafik har temporärt flyttats till terminal 5. Omkring 600 flighter rör sig en vanlig dag på Arlanda, i början av stilla veckan före påsk, var siffran nere på cirka 50 flighter på en dag. På askonsdagen landade ett direktflyg från Lima i Peru, ombord fanns omkring 150 passagerare som varit strandsatta och nu räddats hem till Sverige.

– Vi har aldrig direktflyg från Sydamerika annars. Men i dag kunde vi vara på tårna med två hundar som gjorde sök i tullfiltret där passagerarna väljer att gå under grön punkt om de inte har något att deklarera. Vi hade många hundmarkeringar och tog in tre, fyra personer för noggrann kontroll men det visade sig att dessa passagerare brukat cannabis innan de klev på flyget, något som hundarna också känner, säger Urban Gustafsson.

Malin Juka, tullinspektör, går precis på sitt pass och konstaterar att det kommer att landa elva flyg under hennes arbetspass.

– Det är sorgligt och tomt, det är nästan så att man saknar att leta parkering när man kommer till jobbet, säger hon. 

De omkring 50 anställda i yttre tjänst, bland annat som tullinspektörer, får i stället för att kontrollera passagerare förstärka arbetet med att kontrollera containrar i hamnar, flygfrakter samt gods som kommer via lastbil och kurirfrakt. Om den ökade närvaron på fraktsidan leder till fler beslag, är för tidigt att säga enligt Stefan Granath, biträdande chef för brottsbekämpning Stockholm där tullen i Arlanda ingår.

– Vi ser däremot att antalet beslag minskar, men det är för tidigt att säga i vilken omfattning. Även den som försöker smuggla måste hitta andra vägar än normalt, det är svårt att köra bil, svårt att hitta flygbiljett. I mitten av april tror jag att vi kan ha stabila statistiksiffror, säger han.

Även för gränspolisen har det vardagliga arbetet förändrats drastiskt. Från att flera gånger i veckan ha gripit människor som smugglas med falska pass via plan från framför allt Grekland och flera ärenden med asylsökanden som kommit utan pass till passkontrollen, får nu gränspolisen i större omfattning åka ut på brott, till Märsta och övriga Norrortsområden.

– Det känns konstigt. Jag har jobbat som polis i 42 år, tolv år på Arlanda, men något sånt här har jag aldrig varit med om. Senast i går gick en restaurang i konkurs här på flygplatsen och fick packa ihop. Hela Arlanda går på knäna, säger Kenneth Knuts, stationsbefäl för gränspolisen Arlanda.

Även gränspolisen omfördelar sina resurser. Enligt Cajsa Velden, lokalpolisområdeschef på Arlanda, arbetar de även med att komma i kapp med utbildningar. Bland annat yrkesengelska och lagstiftning men även i identifikation av falska id-handlingar, något som gränspolisen har kritiserats för att inte vara tillräckligt bra på. 

Karta: Stockholm Arlanda Flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!