Flera restauranger, butiker och hotell på Arlanda har det svårt i pandemins spår. Även Swedavia blöder. Det står nu klart att koncernens varsel på 800 tjänster till stor del kommer att behöva genomföras.
Samtidigt ökar antalet resenärer nu långsamt jämfört med för ett par månader sedan.
Ser ni en ljusning nu?
– Det vi kan se i närtid är en fortsatt försiktig återhämtning och stabilisering, som kommer att fortsätta under hösten. Men både 2020 och 2021 kommer att bli kraftigt påverkade av Corona-krisens effekter, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling på Arlanda.
Hon säger att något fler resenärer rör sig på flygplatsen nu än i våras.
– I takt med att fler flyg och fler resenärer återkommer, har även serviceutbudet återöppnat stegvis i terminal 5 där trafiken nu är samlad.
På frågan om det finns någon strategi för att behålla hyresgästerna, svarar hon att de har ett nära samarbete med både sina hyresgäster och flygbolag.
– Vi har gjort flera insatser för hyresgästerna sedan pandemins start, genom exempelvis hyreslättnader och vi fortsätter följa utvecklingen noggrant, säger Charlotte Ljunggren.
Samtidigt framhåller hon att även Swedavia är kraftigt påverkat av pandemin. Just nu tappar koncernen cirka 500 miljoner kronor i intäkter per månad.
– Vi har vidtagit flertalet åtgärder för att anpassa vår verksamhet till situationen. Vi har även lagt ett varsel omfattande 800 medarbetare, som vi till stor del tyvärr kommer att behöva fullfölja.