Utbyggnaden i området Sky City syd handlar om en fördubbling av storleken på nuvarande Sky City.
Här planeras för ytterligare 40 000 kvadratmeter med handel, hotell med kongresscenter, en ny station och kontor. Promenadvänliga gator, parker och torg kantas av restauranger, butiker och annan typ av service och nöjen i Swedavias framtidsvision. Alltsammans ska placeras på mark som ligger utanför terminal 4.
I planerna ingår också att Arlanda blir ett ”supernav” för tåg, buss, bil och flyg. En centralstation på flygplatsen hoppas man ska bli kollektivtrafiknav med förbindelser till stora delar av landet och med anslutning till Roslagsbanan från Täby och Vallentuna. Mark för stationen är reserverad mellan den kommande och nuvarande delen av Sky City. I förslaget ingår också en station ute vid Beta-parkeringen med en järnvägsgren mot Märsta.
Det statligt ägda bolaget Arlandabanan infrastructure AB, som äger rälsen förbi flygplatsen, överklagade planen på grund av att de vill ha kvar mark som reserverats för en utbyggnad av järnvägen. Men Swedavia och Sigtuna kommun stod på sig.
”Att reservera hela området nära flygterminalerna för en eventuell framtida spårutbyggnad är orimligt eftersom man då hindrar utvecklingen av Arlanda flygplats”, svarade Sigtuna kommun bland annat.
Och nu har planen slutligen godkänts av mark- och miljööverdomstolen som skriver att en potentiell framtida utbyggnad av spårområdet inte ger Arlandabanans ägare rätt att överklaga ärendet.