UNT rapporterade i förra veckan att en stor utbyggnad av Sky City har fått klartecken av Mark- och miljööverdomstolen efter att planen tidigare överklagades. I området är det nu tillåtet att bygga butiker, kontor, gator och torg.
Här är också mark reserverad för en ny station.
I de ursprungliga planerna nämndes att området kan få självkörande tåg som kör mellan exempelvis långtidsparkeringar och olika byggnader. Eventuellt kan tåget i så fall, för att spara plats, gå på en balk i luften eller hänga i en balk som är placerad ovanför själva tåget.
Men vilken trafiklösning det blir är långt ifrån klart, enligt Jesper Sandahl, vd på Swedavia Real Estates. Han poängterar att de utreder många olika lösningar.
"I dagsläget finns inga beslut eller konkreta planer för ytterligare transportlösningar. Dock har ett antal lösningar utretts... varav en spårbunden lösning är en möjlighet bland flera. Olika alternativ med spårbunden trafik finns, där ett alternativ exempelvis är automatiserad spårbunden småskalig trafik", skriver Jesper Sandahl i ett mejl till UNT.
Ett annat alternativ är att Roslagsbanan förlängs till Märsta station via Arlanda.
Jesper Sandahl anser att domstolsbeskedet är positivt eftersom den nya planen ger flygplatsen förutsättningar att utvecklas i framtiden. Men det finns inget startdatum för utbyggnaden i Sky City syd än.
Vad vill ni genomföra först?
– Det beror på hur marknaden utvecklas och vilka behov och möjligheter som uppkommer först. Den nya detaljplanen kommer att tas i anspråk succesivt, i takt med att flygplatsen växer och utvecklas, svarar Sandahl.