Arlanda kan få självkörande tåg – i luften

Flera olika framtida trafiklösningar diskuteras kring Arlanda flygplats. Ett alternativ är självkörande tåg som kan gå uppe i luften för att spara markyta.

Eldriven kollektivtrafik (eller Automated People Mover) i luften och självkörande bussar som går på biobränsle eller el är några förslag på hur man kan lösa frågan med kollektivtrafik i Arlandas närområde framöver.

Eldriven kollektivtrafik (eller Automated People Mover) i luften och självkörande bussar som går på biobränsle eller el är några förslag på hur man kan lösa frågan med kollektivtrafik i Arlandas närområde framöver.

Foto: Swedavia

Arlanda2025-01-22 19:00

Nyheten i korthet

  • Mark- och miljööverdomstolen har godkänt en stor utbyggnad av Sky City, inklusive en ny station och potentiellt självkörande tåg.
  • Swedavia Real Estates VD, Jesper Sandahl, betonar att inga beslut eller konkreta planer för ytterligare transportlösningar har fattats ännu.

UNT rapporterade i förra veckan att en stor utbyggnad av Sky City har fått klartecken av Mark- och miljööverdomstolen efter att planen tidigare överklagades. I området är det nu tillåtet att bygga butiker, kontor, gator och torg.

undefined
Det är innanför den svarta ringen på kartan (framför terminal 4) som det nu är tillåtet att bygga fler hotell, kontor, restauranger, butiker med mera. Det mörkrosa är terminalerna och halvbågen mellan terminal 4 och 5 är dagens Sky City som med utbyggnaden kommer att fördubblas.
undefined
Arlanda torg. Så här skulle ett torg i den nya flygplatsstaden kunna utformas. Tanken är att den nya staden ska vara till för både resenärer och personer som arbetar på kontor med mera i byggnaderna intill flygplatsen. I dag arbetar cirka 17 500 personer på Arlanda.

Här är också mark reserverad för en ny station.

I de ursprungliga planerna nämndes att området kan få självkörande tåg som kör mellan exempelvis långtidsparkeringar och olika byggnader. Eventuellt kan tåget i så fall, för att spara plats, gå på en balk i luften eller hänga i en balk som är placerad ovanför själva tåget.

Men vilken trafiklösning det blir är långt ifrån klart, enligt Jesper Sandahl, vd på Swedavia Real Estates. Han poängterar att de utreder många olika lösningar.

"I dagsläget finns inga beslut eller konkreta planer för ytterligare transportlösningar. Dock har ett antal lösningar utretts... varav en spårbunden lösning är en möjlighet bland flera. Olika alternativ med spårbunden trafik finns, där ett alternativ exempelvis är automatiserad spårbunden småskalig trafik", skriver Jesper Sandahl i ett mejl till UNT.

Ett annat alternativ är att Roslagsbanan förlängs till Märsta station via Arlanda. 

Jesper Sandahl anser att domstolsbeskedet är positivt eftersom den nya planen ger flygplatsen förutsättningar att utvecklas i framtiden. Men det finns inget startdatum för utbyggnaden i Sky City syd än.

Vad vill ni genomföra först?
– Det beror på hur marknaden utvecklas och vilka behov och möjligheter som uppkommer först. Den nya detaljplanen kommer att tas i anspråk succesivt, i takt med att flygplatsen växer och utvecklas, svarar Sandahl.

undefined
Centralstationen i Rotterdam visades i Swedavias förslag som ett exempel på hur en station på Arlanda skulle kunna se ut i framtiden. Men i dagsläget finns inga beslut om eller när en ny station ska byggas. Ett förslag är också att förlänga Roslagsbanans räls från Täby via Vallentuna till Arlanda.
Karta: Arlanda Sky City syd
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!