Flygbransch går ihop mot stökiga passagerare

Störande och bråkiga passagerare har blivit ett allt större problem för flyget. ”Ibland påverkar det säkerheten så mycket att planen behöver göra en extra landning”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg.

Flygbolagen BRA, SAS, TUI Fly Nordic, Norwegian, Jonair och PopulAir är några av de företag och organisationer som ställt sig bakom policyn.

Flygbolagen BRA, SAS, TUI Fly Nordic, Norwegian, Jonair och PopulAir är några av de företag och organisationer som ställt sig bakom policyn.

Foto: Thomas Möller

Arlanda flygplats2024-06-21 11:00

Nyheten i korthet

  • Stökiga passagerare blir ett växande problem för flygindustrin, vilket påverkar flygsäkerheten och tvingar plan att landa i förtid.
  • En gemensam policy har skapats av IATA, flygbolag, flygplatspersonal, Polisen och fackförbund tillsammans med Transportstyrelsen för att tackla problemet.
  • Policyn syftar till att stärka samarbete och hitta lösningar för att minska antalet incidenter, genom kommunikation, utbildning och samarbete över hela flygplatsprocessen.

Enligt Transportstyrelsen har antalet incidenter med stökiga passagerare – som riskerar flygsäkerheten och skapar en otrevlig miljö för andra resenärer och personal – ökat de senaste åren. Ökningen syns både i Sverige och globalt.

För att komma till rätta med problemet har nu flera organisationer, myndigheter, flygplatsföretag och flygbolag gått ihop för att skapa en gemensam policy.

undefined
Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, hoppas att den nya policyn ska leda till ett bra samarbete mellan dem som jobbar på flygplatsen och flygbolagens personal, för att minska stöket ombord på flygplanen.

Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar som minskar antalet incidenter med stökiga flygpassagerare.

– Det viktigaste med den gemensamma policyn är att hela flygkedjan står bakom samma policy. Förut så har det här mest setts som ett problem för flygbolagen, ombord på flygplanen. Nu tar vi ett gemensamt krafttag, säger Fredrik Kämpfe.

Det som är nytt är att hela flygprocessen – genom säkerhetskontrollerna, taxfreen och restaurangerna fram till gaten – uppmärksammar problemet.

– Bakgrunden är att det här är ett problem som syns ombord, men som ofta skapas tidigare. Konsekvenserna visar sig när de kommer ombord på en begränsad yta. Problemen kan påverka flygsäkerheten och vara extremt störande.

undefined
Eftersom det är trångt på planen kan en stökig passagerare ställa till mycket problem både för medpassagerare och personal.

När någon uppträder hotfullt, aggressivt och våldsamt ombord måste planen ibland landa för att personalen ska kunna lämna passageraren till polisen.

– Det innebär dessutom enorma kostnader för flygbolaget och ger stora problem för många andra ombord, säger Fredrik Kämpfe.

Hur ska ni motverka det?

– Genom kommunikation, utbildning och samarbete. Aktörerna på flygplatsen ska nu tillsammans utverka metoder för att uppmärksamma ett begynnande problem med en passagerare och att kommunicera med varandra om vad man sett. Vi hoppas att det ska leda till att fler blir mer lyhörda och observanta på ett problem innan det hamnar ombord.

Har passagerarna börjat dricka mer?

– Alkohol är en del av problemet, men problemet är större än så. Det är en global trend att det blir fler och fler incidenter. Det handlar om personer som av flera skäl uppför sig otrevligt, störande och till och med våldsamt. När det blir en sådan ökning måste vi försöka komma åt problemet innan det kommer ombord på planet. Samtidigt vill vi med policyn visa omsorg för alla resenärer som följer reglerna och visar stor respekt för sina medpassagerare och personalen, säger Fredrik Kämpfe.

De står bakom policyn

Här är de företag och organisationer som hittills undertecknat policyn. Förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig. De vill bana väg för ett gott passagerarbeteende genom exempelvis kommunikation till passagerare, utbildning av personal och samarbete inom branschen:

Avarn Security, Aviator, BRA, EASA, IATA, Jonair, Menzies Aviation, Norwegian, Polisen, PopulAir, SAS, Securitas, Seko, Svenska regionala flygplatser, Svensk pilotförening, Swedavia Airports, TUI Fly Nordic, Transportarbetareförbundet, Transportföretagen, Transportstyrelsen, Unionen.

Karta: Arlanda (ARN)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!