Det nya hotellet som ska drivas av Petter Stordalens koncern Strawberry, ska heta Skywalker och blir Nordens största flygplatshotell. Här kommer bland annat att finnas en kongresshall med plats för 1 400 personer.
Är det lönsamt att driva hotell på flygplatser?
– Ja, de är några av de viktigaste destinationerna för hotellnätverk. Stora flygplatser som Arlanda lockar både lokalt- och internationellt näringsliv – och investeringar.
Samtidigt har Arlanda tappat marknadsandelar jämfört med till exempel Kastrup i Köpenhamn.
– Ja, därför vill vi vara med och investera miljarder ihop med Swedavia för att förbättra utbudet på flygplatsen, men vi klarar det inte själva. Vi är nu beroende av att myndigheter, regeringen med flera, förstår hur enormt viktigt det är att säkerställa Arlandas ställning som en knutpunkt för svensk infrastruktur. Det är viktigt för näringslivet och för alla som bor i Sverige.
I Köpenhamn går det att åka med flera olika tågslag och tunnelbana direkt in på flygplatsen utan att betala en extraavgift på 135 kronor som resenärerna till Arlanda måste betala.
– Ja, tyvärr har Arlanda tappat i tillgänglighet mot övriga i Norden och det är en stor risk att man då får färre flygbolag som vill köra direktlinjer till Arlanda. Utvecklingen kan bli bekymmersam om de inte fortsätter att satsa på Arlanda, då finns en betydande risk att Köpenhamns flygplats utvecklas till en ny nordisk hub med bara matartrafik till Arlanda, säger Petter Stordalen.
Han anser att det behövs bättre spårförbindelser och fler filer på motorvägen för att resenärer inte ska fastna i förseningar eller bilköer. Något som regeringens utredare Peter Norman även påpekat inför att han i vår ska lägga fram sin utredning om Arlandas framtid.
– Ja, jag tror att Peter Norman har helt rätt om infrastrukturen, säger Petter Stordalen och jämför med vad som hänt i Danmark.
Danska staten var den enda i Norden som satsade pengar i SAS när bolaget rekonstruerades.
– Den danska regeringen satsar enormt på Köpenhamns flygplats. Det är en stor arbetsplats och de ser infrastrukturen som så viktig för utvecklingen av hela Danmark att de gör en gigantisk investering på tiotals miljarder kronor. Jag hoppas att den svenska regeringen också ska se att det är viktigt att satsa på Arlanda.
Många frågar honom hur han vågar satsa på Arlanda just nu.
– Jag svarar att jag tror att Sverige kommer att förstå hur viktig flygplatsen är för utvecklingen av näringslivet och av Sverige. Jag tror att de kommer att satsa på att knyta samman Sverige med järnvägen och genom att skapa ett flygutbud inrikes som är helt förstklassigt. Det är hela skälet till att vi satsar här nu, säger Petter Stordalen.
Det nya hotellet ska bli ett komplement till deras två andra hotell som Strawberry redan driver intill terminal 5.
– Det nya är att det har blivit vanligt att lägga konferenser och kongresser på flygplatser, eftersom det är effektivt för dem som flyger in, har möte och sedan kan flyga direkt hem igen.
Strawberry driver också hotellet intill Arlanda Groups kongressanläggning vid E 4.
Finns det plats för två kongressanläggningar nära Arlanda?
– Ja, de blir lite olika. Vi satsar på de gäster som vill ha möten på flygplatsen.
Det nya hotellet kommer enligt Petter Stordalen att behöva mycket personal.
– Ja, vi kommer att anställa hundratals nya personer om man räknar både hel- och halvtidstjänster.