Ökad satsning på Enköpings cykelvägar

Cykeln ska prioriteras i Enköping. Cykelplanen 2014 framhöll cyklande som viktig för miljö och hälsa, och det upprepas i den fördjupade översiktsplanen 2018.

Kerstin Maxe, hunden Nana och Gunilla Halczuk har provgått den nya gc-vägen till Österleden och är väldigt nöjda vilket gör Oscar Forss glad att höra.

Kerstin Maxe, hunden Nana och Gunilla Halczuk har provgått den nya gc-vägen till Österleden och är väldigt nöjda vilket gör Oscar Forss glad att höra.

Foto: Lotta Lille

Annelund2019-07-13 08:00

Felande länkar, sträckor där cykelvägar saknas, bristande underhåll och förvirrande skyltning är trots det fortfarande ämnen som tas upp i insändare, medborgarförslag och samtal man och man emellan.

Oscar Forss, trafikplanerare och chef för Enköpings kommuns trafikenhet, är väl bekant med såväl önskemål som klagomål:

– Det är alltid en fråga om resurser och prioriteringar, men gång-, cykel- och kollektivtrafik är prioriterat i vår trafikplanering och de kommande åren har vi också lagt mera resurser på gc-vägar, säger Oscar Forss.

I investeringsplanen för park- och gatuavdelningen åren 2020-2022 har också större summor avsatts för investeringar i gc-vägar än för re- och nyinvesteringar i parker, totalt 20,8 miljoner kronor att jämföra med 13,4 miljoner kronor.

De som cyklar och går inne i centrala staden kan ha haft synpunkter på korsningen Tullgatan-Fjärdhundragatan vid trafikljusen där det inte är helt enkelt att med cykel ta sig från Fjärdhundragatan till postlådorna vid Prästgårdstullen. Eller från Drottninggatans cykelväg över Tullgatan och vidare ned mot Gustav Adolfs plan.

– Vi vill lägga extra krut på korsningspunkter där gc-vägar korsar övrig trafik de närmaste åren. Många platser behöver förtydligas och förbättras med skyltning, beläggning, sänkning av kantstenar, linjemålning och annat, säger Oscar Forss.

Han tillägger att det vid Prästgårdstullen inte är enbart cyklister som önskar förbättringar, även beläggningen i cirkulationsplatsen behöver åtgärdas.

En felande länk som berör såväl gc- som kollektivtrafik har prioriterats de senaste åren, en ny busshållplats byggs vid Österleden, och till den leder en ny gc-väg från Åkersbergsvägen.

Cykel ska vara ett användbart färdsätt även i handelsområden och till större arbetsplatser. Men i Myran har trafiksituationen vid Vagns-, Traktor- och Malmagatan blivit närmast en mardröm, inte bara för cyklister:

– Utbyggnad av infrastrukturen i Myran är kopplad till utvecklingsprogram och exploateringsplaner. Vi är medvetna om att vissa delar är trafikmässigt bristfällig och arbetar med åtgärder på kort och lång sikt, säger Oscar Forss.

Att cykla till arbetsplatser i Annelund och nu också till Varghällar möter inga stora problem. Men cyklister till Hagalund har länge varit hänvisade till viadukten över E18:

– Men nu byggs en farbar väg från vägporten vid Barkan under E18, säger Oscar Forss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om