Risk för kö när E4-broarna vid Dragon Gate byts ut

Efter sättningsskador på E4-broarna vid Dragon Gate har de gjort sitt. Nu stängs E4 av i en månad och trafiken leds om medan de nya broarna sätts på plats.

I den här träställningen står en av de nya broarna och väntar på att sättas på plats.

I den här träställningen står en av de nya broarna och väntar på att sättas på plats.

Foto: Lisa Odemyr

Älvkarleby2024-05-15 09:00

Natten till onsdagen stängdes E4-broarna över väg 291 i höjd med Dragon Gate av. Den som färdas i både norr- och södergående riktning på E4 kommer att ledas om, och får räkna med att resan kan ta något längre tid än vanligt.

– Det kommer finnas risk för att det blir kö. Det flyter inte på som när E4 är öppen, men vi hoppas och tror att det ska bli en så liten olägenhet som möjligt för trafikanterna, säger Martin Andersson, projektledare på Trafikverket.

undefined
Martin Andersson, projektledare på Trafikverket, säger att man som trafikant får ta höjd för att det kan ta lite längre tid att komma fram på grund av omledningarna, särskilt om man åker i rusningstid.

På E4 används på- och avfartsramperna vid trafikplats 195 Älvkarlen för omledning. Även förare på väg 291 och 600 behöver följa skyltningen förbi avstängningarna.

undefined
Karta över omledningsvägarna kring brobytet vid Dragon Gate.

Anledningen till brobytet är att de har fått sättningsskador, då marken under har varit dålig och satt sig runt broarna.

– Det kändes att det var lite "vågigt" när man körde på och av broarna. Vi har utfört beläggningsarbeten flera gånger för att försöka jämna ut vägen, men genom att göra om det här ordentligt från grunden sparar vi in på underhåll framöver, säger Martin Andersson.

– Skulle vi inte göra det här nu skulle sättningsproblematiken kunna leda till att vägarna blir för ojämna och därmed farliga för trafik, därför gör vi det här innan det sker.

Broarna har dessutom ett antal år på nacken. Den ena bron byggdes under 70-talet, och den andra på 90-talet, berättar Martin Andersson.

undefined
Väg 291 och E4 är avspärrade med flera skyltar.
undefined
Flera nya skyltar har satts upp som visar hur man ska köra under tiden som broarna byts ut.

– Vi passar på att byta båda broarna samtidigt så vi bara behöver göra det här en gång, samtidigt uppgraderar vi båda broarna till den högsta bärighetsklassen, för att fler och tyngre transporter ska kunna köra här i framtiden.

Hur kommer de nya broarna stå sig om marken under de gamla har varit dålig?

– Jag kan inte rent teknisk redogöra hur vi går tillväga, men vi har självklart tagit höjd för det så att inte marken ska sätta sig även runt de nya broarna. Vi är inte oroliga för det.

undefined
Kristoffer Frändén är entreprenadchef på Svevia som utför brobytet. ”De nya broarna har en hel botten, till skillnad från de nuvarande som står på pelare. Det ger en helt annan tryckytfördelning”, säger han.

Totalt har projektet kostat cirka 80 miljoner kronor, och man räknar med att de nya broarna har en teknisk livslängd på 100 år. De har byggts vid sedan av de befintliga broarna sedan i höstas, och är redo att lyftas på plats så fort de gamla har rivits och körts bort.

Trafiken på E4 leds nu om i 30 dagar, och 42 dagar på väg 291. Den 25 juni ska arbetet vara helt klart.

– Det blir ett väldigt intensivt arbete, men vi gör allt som står i vår makt för att bli klara i tid. Så länge inget oväntat händer ska det inte vara några problem, menar Martin Andersson.

undefined
Asfalten fräser man först bort på broarna innan man kan börja riva dem, eftersom man inte får blanda asfalt och betong.
undefined
Delar av det grus som ska läggas under nya broarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!