Tävlingen heter egentligen UIM Class 1 World Powerboat Championship. Men den är även känd som Class 1, en internationell motorbåtstävling – den främsta offshore-motorbåtsracingen i världen.
– Det är häftigt att vara med. Inte många i världen får vara med i sådana tävlingar. Det är grymt, säger en lyrisk Peter Östlund, 43.
– Vi tävlar i den största klassen, där båtar med de största motorerna är med, lägger hans storebror Ola Östlund, 47, till.
En racerbåt för Class 1 har motorer på cirka 1 100 hästkrafter och kan nå hastigheter på över 240 kilometer per timme.
– Man kör tio varv, vilket tar ungefär 45 minuter, säger Peter.
Som att köra från Uppsala till Marma?
– Ja, men på full gas, och med vågor på två-tre meter. Det är hårda race och vi har aldrig upplevt det, säger Peter och skrattar.
Det är brödernas första tävling, där de förutom att ha byggt den 13 meter långa båten även utgör besättningen på den. Ola är föraren som navigerar och styr båten, medan Peter är så kallad throttle-man, eller gaspådragare, som styr båtens hastighet.
– Jag styr och Peter gasar, förklarar Ola kort.
Samarbetet kräver totalt förtroende och förståelse. Att de är bröder som lätt förstår varandras tankar tycker de är en fördel.
Ola och Peter är med båten "Sweden alupowerboat 99" Sveriges enda representanter i Class 1-tävlingen sommaren 2023 i England.
Alupowerboat, vad menas med namnet?
– Hela båten är svetsad i aluminium. Skrovet är nitat. Cockpiten och andra grejer är svetsade, brorsan är ju expert. Alla båtar i dag byggs i stort sett i kolfiber, säger Ola.
Peter jobbar till vardags som just svetsare för det finska VVS-företaget Caverion i Uppsala. Ola är inte helt ohändig han heller – han är i grunden bilmekaniker och äger Bilakuten i Marma sedan 17 år.
Olas racingintresse började i Öregrund 2017, då han av en slump träffade norrmannen Jan Zabrowski, en av racerbåtvärldens främsta profiler, under Skandinaviens största motorbåtrace Roslagsloppet.
– Han har varit med i Class 1-racing i 35 år och äger tävlingsbåtar. Han äger ett norskt racingteam i USA.
Därefter axlade Ola rollen som båtmekaniker under de årliga Class 1-tävlingarna i Florida. För tre år sedan blev även brodern "frälst".
– Så bestämde jag mig för att skaffa egen båt och köpte en båt från Jan, och byggde om motorer, tankar, växellåda och annat.