Hängbron rustas inför 100-årsdagen: ”Pittoresk”

98 år efter att hängbron i Skutskär byggdes planeras nu en renovering och en stor hundraårsjubileumsfest. Hängbron beskrivs som det käraste som finns på orten.

För cirka fem år sedan gjordes en inventering av alla broar i kommunen, och nu har turen kommit till hängbron.

För cirka fem år sedan gjordes en inventering av alla broar i kommunen, och nu har turen kommit till hängbron.

Foto: Jeanina Santiago

Älvkarleby2022-09-27 20:00

Den 98-åriga hängbron över älven kopplar ihop orterna Skutskär och Älvkarleby. Den byggdes med och av kärlek, och har mer än ett funktionellt värde.

– Visst är den pittoresk. Men hade inte denna bro byggts så hade jag inte funnits. För mamma bodde i Älvkarleby och pappa bodde nere i Rotskär. De skulle aldrig ha träffats utan bron. Bron betydde mycket för hur folk kunde röra sig, säger Britt-Marie Strand, styrelsemedlem i Älvkarleby hembygdsförening, som börjat planera hur brons 100-årsjubileum ska firas. 

Men först ska Älvkarleby kommun renovera bron. 

– Det blir ett allmänt underhåll. Den har ju stått utan att det gjorts genomgripande reparationer under åren, säger föreningens ordförande Bo Janzon.

undefined
Men innan den stora festen måste hängbron renoveras.

För cirka fem år sedan gjordes en inventering av alla broar i kommunen, och nu har turen kommit till hängbron. 

Det var en omtyckt kyrkoherde, Frans Tivell, som såg till att bron byggdes år 1924. 

– Han föreslog en hängbro. För när sågverket kommit till Skutskär var arbetarna tvungna att gå runt Älvkarleby över Karl XIII:s bro till arbetet, säger Britt-Marie.

På den tiden var det en lång väg att ta, drygt fem kilometer. Många arbetare sov över i kaserner i Svarthamn på veckodagarna och var då borta från sina familjer. 

undefined
”Folk stod i båten med sina cyklar över armen. Det var lite farligt", säger Britt-Marie Strand om den enda färjekarlen Karl Holmgren, som rodde folk över älven.

Ett annat alternativ var genom den enda färjekarlen Karl Holmgren, som rodde folk över älven.

– Folk stod i båten med sina cyklar över armen. Det var lite farligt. 

Samhället skiftade karaktär runt sekelskiftet, berättar Bo Janzon.

– Tidigare var Älvkarleby den centrala delen. Men när pappersbruken kom till så flyttade hela centrum till Skutskär. Behovet av att ha en bro blev större. Och det var besvärligt när prästen skulle till kyrkan.

undefined
Hängbron kopplade ihop Skutskär och Älvkarleby.

 Älvkarleby kommun hade först planer på att bygga en betongbro, men hade inte råd med kostnaden på 200 000 kronor. 

Så prästen Frans Tivell tiggde ihop byggmaterial och fick cirka 250 soldater på Laxön att ställa upp gratis och bygga bron på kort tid, under maj–juni 1924. Hela bygget kostade 40 000 kronor.

Hängbron i Skutskär har i grunden samma konstruktion som Höga kusten-bron, vars förebild är Golden Gate-bron i San Francisco, USA. Men Höga kusten-bron har mycket högre stolpar än Skutskärs hängbro. 

6 september 1924 invigdes den 137 meter långa hängbron i Skutskär. 

– Så 6 september 2024 kan man räkna med en stor fest i Skutskär, säger Britt-Marie. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!