Oscar Moretoft och Frida Lindberg flyttade in i sitt nybyggda hus i Alunda för ett drygt år sedan. Adam Wärngren, som bor på samma väg, flyttade in lite tidigare i sitt hus.
När de flyttande in i sina hus fungerade inte anslutningen till det kommunala vatten- och avloppssystemet.
– Det som skulle vara en dröm att flytta in i ett nybyggt hus blev en mardröm och vi lever fortfarande med den, förklarar Oscar Moretoft.
Enligt vattenbolaget Gästrike Vatten (som ansvarar för VA-frågorna i Östhammars kommun) var beskedet att man inte kunde dra fram något vatten eller avlopp till deras hus på grund av en marktvist.
– Gästrike Vattens besked var att de var tvungna att dra vattenledningar över en tredje parts mark och där hade man inte kommit överens om vilken ersättning den markägaren skulle få för det, förklarar Oscar Moretoft.
För Adam Wärngren handlade det om en dragning på tre meter och för Oscar Moretoft och Frida Lindberg 100 meter.
Men när kontaktade ni Gästrike vatten om att ni ville anslutas till VA-systemet?
– Tidpunkten när vi skulle flytta in kan inte ha kommit som någon överraskning för dem. Vi var ute i god tid och meddelade Gästrike Vatten redan tidigt sommaren 2022 och vi skulle flytta in i början på 2023 och att vi då ville få vattnet påkopplat, säger Oscar Moretoft.
Beskedet om marktvisten fick de kännedom om kort innan de skulle flytta in i husen.
Någon lösning blev det inte där och då. I stället placerade Gästrike vatten vattentankar på deras tomter som pumpade in vatten i husens ledningar. Man ordnade även med ett pumpsystem som hanterade avloppet.
Under ett drygt år – vintern inkluderad – levde de så.
De förklarar att de var osäkra på den lösning som Gästrike Vatten föreslog.
Varför flyttade ni in då?
– Vi hade sålt den tidigare bostaden i Alunda och hade inget alternativ än att gilla läget och acceptera vad Gästrike vatten sa, förklarar Oscar Moretoft.
Sambon Frida fortsätter att berätta:
– Vi hade fått bygglovets slutbesked från kommunen och därmed klartecken att flytta in i huset. Men när vi flyttade hade vi inget vatten eller avlopp som fungerade.
De förklarar att det var tufft att leva med vattentankar och avloppspumpar som strulade och inte alltid fungerade på grund av vädret.
Hur har det senaste året varit?
– När det var som kallast i vintras frös vattenledningarna och vi fick inte in något vatten i huset via tanken. Det var många gånger när man vaknade på morgonen som man var stressad och undrade om man hade tillgång till vatten. Det blir extra jobbigt när man har småbarn, säger Oscar Moretoft.
Adam Wärngren bekräftar den bilden:
– Jag jobbar ute en del på byggen och så. På vintern när man kommer hem vill man gärna ta en varm dusch – det vågade man aldrig räkna med när vattensituationen var som den var.
Flera gånger frös också vattenledningarna för dem.
– Då fick vi ringa ett journummer så kom det hit hantverkare som försökte fixa det hela, berättar Oscar Moretoft.
Nu fungerar vatten och avlopp i deras hus. Totalt har det tagit nästan två år – från start till mål att få vatten och avlopp anslutet.
Men nu funderar de kring den anslutningsavgift för VA-ledningarna som Gästrike vatten vill ha av dem.
– Jag har redan fått fakturan på 160 000 kronor för anslutningsavgiften. Den bara dök upp en dag utan någon som helst dialog med Gästrike Vatten innan. Jag tänker inte betala och jag har nu bestridit fakturan, säger Adam Wärngren.
Oscar Moretoft och Frida Lindberg har ännu inte fått någon faktura.
– Men vi kommer inte att betala, säger Oscar Moretoft.
De beskriver de första åren som husägare som väldigt tufft.
– Det har varit jobbigt, alltså med småbarn är det tufft att inte veta om man har tillgång till ordentligt med vatten hela tiden. Att bygga ett hus är en "once in a lifetime-grej" och vi hade så många planer på vad vi ville göra när vi flyttat in, säger Oscar Moretoft och fortsätter:
– Den här vattengrejen har förstört allting.
Adam Wärngren håller med:
– Strulet med ledningarna har gjort att delar av min tomt fortfarande ser ut som en byggarbetsplats efter allt bökande med maskiner och annat på den.
– Det här är något som jag gärna hade velat ha en dialog med Gästrike vatten om – i stället skickar de bara en faktura som man ska betala inom 25 dagar. Det känns inte schysst.