Det är Östhammars kommun som svarar för frågor som rör detaljplaner och bygglov i kommunen. När det kommer till den praktiska hanteringen av vatten- och avloppsfrågor har Gästrike vatten ansvaret.
I det område i Alunda där Adam Wärngren samt Oscar Moretoft och Frida Lindberg byggt sina hus ska det finnas kommunalt vatten och avlopp (VA) som alla fastigheter ska vara anslutna till.
– Det framgår av den kommunala detaljplanen för området, säger Christoffer Svedner, bygglovshandläggare i Östhammars kommun.
Efter att bygglov och startbesked var beviljat för de båda husbyggena upptäckte Östhammars kommun och Gästrike vatten att ledningar för vatten och avlopp inte var framdragna till de båda fastigheterna.
– Detta gjorde att vi var tvungna att ansöka om ledningsrätt hos Lantmäteriet för att kunna dra VA-ledningen över en tredje parts mark. Detta tog tid, förklarar Christoffer Svedner.
Hur kunde ni missa detta med ledningarna och byggloven?
– Enligt detaljplanen ska det vara kommunalt VA på de aktuella fastigheterna. Under handläggningen såg jag inte att VA-ledningarna inte var framdragna hela vägen till de aktuella fastigheterna. Även om jag sett det hade det inte förändrat min bedömning att bevilja bygglovsansökningarna, säger Christoffer Svedner som fortsätter:
– Men detta gjorde att handläggningen hos Gästrike vatten drog ut på tiden då de var tvungna att dra fram ledningar.
Vad gör ni för att detta inte ska upprepas?
– Vi har förbättrat samarbetet med Gästrike vatten och skickar nu alltid så kallade remisser och påminner om att fastighetsägare ansökt om kommunalt VA. Vi har också uppdaterat vårt kartsystem för att det ska framgå hur VA-systemet är draget och ser ut.
När det gäller anslutningsavgiften på 160 000 kronor för fastighetsägarna hänvisar Östhammars kommun till Gästrike vatten.
Katarina Sundqvist är chef för servicecentret på Gästrike vatten. Hon förklarar att hon inte kan kommentera de specifika fallen, men att hon i generellt kan kommentera hur debiteringen av anläggningsavgiften fungerar.
– Det belopp som debiteras regleras i den kommunala VA-taxan. Det är ett belopp som vi inte ger någon rabatt på, säger hon.
Sundqvist öppnar däremot för att den som är missnöjd kan kräva skadestånd av Gästrike vatten. Men det är en separat process och inte någonting som hanteras inom ramen för debiteringen av anläggningsavgiften.
– Är man missnöjd med någonting i samband ett ärende som hanterats av Gästrike Vatten och anser att man lidit skada så ska man anmäla det till både sitt försäkringsbolag och till oss, förklarar Katarina Sundqvist.
Därefter tar den drabbades försäkringsbolag kontakt med Gästrike vatten – och Gästrike vatten tar kontakt med sitt försäkringbolag. På Gästrike vattens hemsida finns blanketter att fylla i som sedan ska skickas in.
– De båda försäkringsbolagen förhandlar sedan de krav på skadestånd som uppstått. Nås en överenskommelse och Gästrike Vatten anses ansvarig för skadan, betalar vi ut det slutliga belopp kundens försäkringsbolag ersatt sin kund med och som de sedan ställt krav på hos oss. Det beloppet regleras försäkringsbolagen emellan. Självrisken vår kund har på sin försäkring betalar vi ut direkt till kunden.
Om parterna inte skulle komma överens då?
– Då blir det en som får avgöras i domstol, förklarar Katarina Sundqvist.