Lars Pettersson bor i Rycklinge nära Alunda. Han hade beställt två små saker från Apotea, och beställt hemleverans med PostNord. Han beställde på en tisdag. På fredagen fick han ett sms som sa att paketet skulle komma på måndag.
– På måndagen fick jag ett nytt sms som sa att de inte kunde dela ut paketet utan jag måste hämta det på Ica Krysset i Almunge istället, säger Lars Pettersson.
Den uteblivna leveransen gjorde att Lars fick åka bil för att hämta paketet dagen därpå. Det är knappa 15 kilometer från där Lars bor till Icabutiken, nästan tre mil tur och retur. Han fick inte heller en förklaring till att leveransen uteblev.
– Det är inga som helst problem att få ner paketet i brevlådan, det är ett litet paket, säger Lars Pettersson.
Han beställer ofta saker med hemleverans, men det har enligt honom inte varit några problem tidigare.
– Det här är första gången det händer mig. Men när jag hämtade paketet så pratade jag med dem på butiken som sa att det är vanligt att det här händer, säger han.
Att Lars behövde ta bilen har att göra med att alternativet är för krångligt. En resa med buss till butiken skulle kräva resa in till Uppsala och sedan ut till Almunge igen, menar han. Detta då tvärförbindelser saknas.
Utöver det obekväma i det hela tycker han att den miljöpåverkan det innebar var onödig.
Händelsen har fått honom att omvärdera sin syn på företaget.
– Jag har haft uppfattningen att PostNord har blivit lite orättvist behandlade genom åren, men när något sådant här händer så ändrar man definitivt uppfattning.
PostNord menar att det finns flera anledningar till varför ett paket inte levererats trots att personen varit hemma under tiden det skulle komma.
– Många faktorer kan påverka en leverans. Det finns yttre faktorer som att framkomlighet inte finns, eller att portkod saknas eller liknande. Och de tillfällen när vi gjort misstag vill vi gärna få feedback direkt för att rätta till det, säger Ramazan Göker, terminalchef på PostNord.
De berättar också att de har interna system för att se till så inget paket glöms bort.
Dessutom följer de upp synpunkter de får in om hemleveranser, och säger att det som hänt i Lars fall är olyckligt.
– Det är verkligen tråkigt, vi menar verkligen det. Vi jobbar aktivt med att förenkla vardagen för de som bor och verkar i Sverige. Det är viktigt för oss att ta varje feedback på största allvar, säger Ramazan Göker.