”Det gäller att bygga upp en hajp”

Krav på kvalitet, lätthanterliga material och nya tekniker har gjort att många väljer att sy sina egna kläder. I Ingvasta finns ett företag som säljer tyger till hela världen.

Maria Blomqvist säljer även mönster. För 1,5 år sedan ungefär blev det mycker mer intressant att börja sy vuxenkläder. Tidigare var barnkläder mer populära.

Maria Blomqvist säljer även mönster. För 1,5 år sedan ungefär blev det mycker mer intressant att börja sy vuxenkläder. Tidigare var barnkläder mer populära.

Foto: Tobias Ahlén

Alunda2018-09-26 07:30

Det finns forskning som säger att människan använt kläder i 70 000 år, och det äldsta kända beviset för klädtillverkning, det tidigaste fyndet av nålar, är 40 000 år gammalt. Än i dag tycker många om att sy kläder till sig själv och till sina barn.

– Det har blivit ett större intresse att sy eftersom det finns mycket fler tyger att välja på nu och många vill ha hög kvalitet på sina kläder, säger Maria Blomqvist.

Hemma på gården i Ingvasta, utanför Alunda, driver hon företaget Tyglycka. Maria Blomqvist tar fram egna tyger med hjälp av designers och ett tygtryckeri i Polen. Tack vare ny teknik är det i dag lättare att trycka fler varierade tyger.

– Förr använde man rotationstryckteknik, men nu är det digitalt. Det blir enklare och man behöver inte trycka 1 000 meter av ett motiv. Nu kan man trycka 100 meter i stället. Förr var man även begränsad till hur många färger man kunde använda eftersom att trycket kostade mer om man ville ha fler färger, förklarar Maria Blomqvist.

På Tyglyckas hemsida kan kunder beställa tyger som Maria Blomqvist sedan klipper till och paketerar i företagets lager i ett litet gårdshus på familjens tomt. En hel vägg är fylld med olika färgglada tyger. På ett ställe finns även mönster som också går att köpa. Barnmönster har länge varit populärt, men Maria Blomqvist har upptäckt en ny trend.

– Nu börjar man sy mer till sig själv också. Från början sålde jag barnmönster, men sedan kom jag i kontakt med en person som tillverkar mönster för vuxna. Det har verkligen exploderat.

För Maria Blomqvist handlar det om att hela tiden uppdatera utbudet med nya tyger och tryck.

– Jag släpper de nya motiven på Facebook lite innan de börjar säljas. Jag har även jättebra kompisar som syr upp plagg med mina tyger. De lägger upp bilder på sociala medier och skapar ett intresse. När det är mässa, när de nya trycken släpps, vill alla ha dem. Det gäller att bygga upp en hajp.

På de 5,5 år som Tyglycka funnits har företaget vuxit och idag säljer Maria Blomqvist tyger och mönster till hela världen, bland annat till kunder i Europa, USA och Australien.

– Förra året skickade jag ungefär 3 000 paket till privatpersoner. I dag skickade jag sex stycken sopsäckar med paket. Det går väldigt upp och ned hur mycket det är jag skickar. När jag släppt nyheter eller har någon kampanj skickar jag jättemycket, säger Maria Blomqvist.

Vilka tryck är populära nu?

– Det är spännande att se hur olika det är mellan olika länder. Ett tyg kan sälja jättedåligt i Sverige, men blir en succé i Tyskland till exempel. Blommor säljer alltid och tyger som fungerar för både barn och vuxna är alltid bra, och retro säljer.

I Östhammars centrum finns en annan tygaktör som sett sömnadstrenderna förändrats under flera decennier. Hjördis Gotthardsson har drivit Ateljé Syboda i 32 år.

– Jag har sett att intresset gått upp och ned för sömnad. När jag startade hade jag fyra sömnadskurser i veckan och det intresset har kommit tillbaka nu.

Hjördis Gotthardsson tror att vi just nu befinner oss på en intressetopp när det kommer till att sy egna kläder. De som alltid uppskattat att sy finns kvar, men nya har tillkommit, tror Hjördis Gotthardsson.

– Jag tror att det stora intresset handlar om att det är populärt att sy i enklare material för tillfället. Trikåtyg, till exempel, rör sig på kroppen och är mer förlåtande. Till mina kunder brukar jag säga att alla klarar av att sy i det materialet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!