Uppsalabon Jenny Gagnér har haft hästar som sitt stora intresse sedan hon var barn och som levebröd som hästföretagare i 16 år. Tanken om att grunda en app och webbplattform väcktes för några år sedan då hon själv sökte efter en digital tjänst för att samla information om sina hästar.
– Upprinnelsen är delvis egenupplevda problem. Som till exempel att jag hade veterinärsfakturor för en kvarts miljon, där mycket hade kunnat undvikas med bättre dokumentation, säger Jenny. Men jag fick också signaler från branschkunniga, exempelvis veterinärer och tränare i min omgivning, om att det fanns behov av en kunskapshöjning hos många djurägare.
PreVet fungerar som en slags digital djurjournal där man kan samla och anteckna olika parametrar kring hästens hälsa och skötsel. På det sättet får inblandade koll på djurets hälsa och kan också avgöra i god tid när det är läge att kontakta veterinären.
Jenny förklarar att hon själv inte är någon teknikmänniska och att det därför var viktigt för henne att appen skulle vara både enkel och användarvänlig, samtidigt som den inte är avsedd att vara en nöjesapp, utan först och främst ett kraftfullt verktyg.
– Verktyget bidrar till att stötta och lösa problem sett till djurets hälsa men också när det handlar om oro och kostnader för bland annat djurägare och försäkringsbolag, säger Jenny. Förutom i vardagen för djurägaren bidrar plattformens samlade data som en tillgång i samband med vård, försäkringsärenden och försäljningar.
För att appen skulle bli möjlig behövde Jenny knyta till sig kompetenser inom teknik och juridik – och förstås också veterinärområdet. Att omge sig med rätt personer har varit en viktig faktor i såväl uppstarten som vidareutvecklingen av företaget.
Almi Företagspartner i Uppsala AB har också varit en trogen partner sedan ett tidigt skede, både i fråga om ekonomiskt stöd och i funktionen som rådgivare och support.
– Almi beviljade förstudiemedel och innovationslån initialt och klev sedan in som investerare i februari 2021. Företagsrådgivning kommer ofta med förslag på bra föreläsningar och nätverksmöjligheter för olika faser vilket är värdefullt.
Idag är PreVet en marknadsledande aktör med cirka 12 500 användare och är ett självklart val för många hästägare i Sverige men också i övriga Norden. För Jenny och hennes sex medarbetare har det varit en fantastisk men samtidigt utmanande resa.
Vilka har varit de största utmaningarna längs vägen?
– Den är utmaningar hela tiden, det är vad företagande och entreprenörskap bygger på, säger Jenny och skrattar. Det man ständigt brottas med är att ta rätt beslut och att veta vems hjälp man behöver. Att våga tacka ja men också våga tacka nej till erbjudanden. Och att våga stå fast vid din grundtanke när du blir överöst av andras idéer och åsikter.
– Att ha bra rådgivare underlättar. Vilket jag haft genom Almi men också Uppsala Innovation Centre med alla deras program och företagsrådgivning. Samt andra aktörer i olika skeden av processen.
Vad är det roligaste?
– Jag får göra så otroligt mycket som är stimulerande och utvecklande och samtidigt jobba med min passion – tillsammans med kompetenta människor. Jag är otroligt tacksam för att det här är möjligt och för alla som är inblandade i företaget.
Vilka egenskaper gör just dig till en innovatör?
– Det är nog viljan att hela tiden vilja lösa problem, det har jag alltid haft med mig. Och att jag får arbeta med ett område som jag verkligen brinner för.
Till sist, hur ser framtidsplanerna ut för PreVet?
– Många av hästbranschens främsta aktörer har ingått partnerskap med oss och vi ser fram emot att skapa fler. Nu lanseras även versioner för hund och katt samtidigt som den ursprungliga hästversionen ska uppgraderas. Vi ska också påbörja en internationell expansion under 2022.
– På längre sikt är målet att PreVet tillsammans med våra partners inom djurnäringen och teamen runt djuren, skapar en ny branschstandard och att PreVet finns i varje djurägares telefon i Sverige och internationellt.