Katarina Sivander är van vid att arbeta med finansiell information och kommunikation. Sedan början av 90-talet som anställd och sedan 2010 har hon jobbat som konsult och rådgivare för större bolag. Det var också i dessa uppdrag som Katarina såg vilka enorma resurser – både i tid och pengar – som läggs på årsredovisningar och andra finansiella rapporter.
– Många olika personer är involverade med olika kompetenser – kommunikatörer, projektledning, ekonomiavdelning och revisorer – och alla arbetar utifrån sina egna silosar. Här finns möjligheter till förändring tänkte jag!
Katarina beskriver de traditionella processerna där originalare stoppar in alla siffror i oftast två olika språkversioner, utan koppling till ekonomisystemet.
– De klipper och klistrar i ett Indesign-dokument. Ändras ett värde uppstår en massa korrektur.
Processen med årsredovisningar har tidigare handlat om att ta fram en trycksak.
– Som ingen vill ha nuförtiden. Man vill arbeta digitalt och automatisera.
Dessutom kom kravet för några år sedan om att rapporterna måste vara läsbara av maskiner, ett formatkrav för börsnoterade bolag i hela Europa. Detta bland annat för att lättare kunna jämföra bolag, upptäcka ekonomisk brottslighet och inte minst rapportera smidigare.
– Vad skönt, tänkte jag då. Nu kommer äntligen den här processen bli mindre manuell. Men det blev den inte. Jag hittade inte den lösning som jag tyckte var självklar. Det nya rapporteringskravet är i grunden ett format som både kan läsas av maskiner och människor – det vill säga ett html-format som fungerar med vilken webbläsare som helst. Det jag såg framför mig var att rapporterna skulle göras i samma format från början. Tänk dig ett mellanting mellan Google docs och Wordpress men med säkerhet och funktioner anpassade för regulatorisk information, och som samtidigt hela arbetsgruppen kan nå digitalt.
Katarina fann alltså inget, men rådfrågade IT-expertis i sin närhet och ett fintech-bolag om möjligheterna till ett system som löser problemet. Hon tog också tidigt kontakt med Almi.
– Jag ville få någon därifrån att bolla med. Jag ansökte och fick också verifieringsmedel för att göra en teknisk förstudie.
I förstudien tittade Katarina bland annat på om det överhuvudtaget var möjligt med en teknisk lösning.
– Vi kom fram till att det var det! Förstudien fick mig att våga sätta igång på allvar. Jag ser att jag löser ett problem.
Senare samma år, 2020, startade hon därför bolaget Xplir. Under sitt första år tog de fram en beta-version av processtödet och de har haft två beta-kunder som producerat skarpa rapporter.
– Arbetet med finansiell rapportering är kostsamt och en av våra kunder har utvärderat att vår lösning kostar dem en tredjedel av tidigare kostnad. De är jättejättenöjda och ska fortsätta ta fram fler rapporter genom oss.
De har precis fått ett lån beviljat från Almi som ska användas inför nästa finansieringsrunda.
Katarina ser att det finns väldigt mycket mer att utveckla och kraven på rapportering blir inte mindre. De ökar lavinartat och ännu mer fokus kommer att ligga på hållbarhetsredovisning.
– Ännu viktigare då att förenkla tekniken och göra den tillgänglig för fler, även mindre bolag. Vi är inte färdiga på något sätt. Vi fortsätter utveckla nya funktioner och gör tjänsten ännu mer användarvänlig.
Resan för henne – att gå från ensam konsult till att bygga bolag – har varit väldigt lärorik:
– Det här är det roligaste jag gjort i hela mitt liv! Det händer nya saker hela tiden. Att vara entreprenör med konsultverksamhet är något helt annat än att bygga en molntjänst. Det är en otrolig utmaning och jag pendlar ibland mellan hopp och förtvivlan. Men jag lär mig otroligt mycket – jag är nyfiken och tycker det är väldigt roligt att lära mig nya saker. Här får jag verkligen göra det, säger hon.
Tre viktiga saker som Xplir vill
1. Ta bort manuella moment och hantering. Användaren kan gå rakt in och ändra i ett dokument och behöver inte gå via någon annan.
2. Öka informationssäkerheten. I en traditionell process med finansiella rapporter förekommer många olika versioner av dokument med många korrektursvängar. Det ökar risken för fel.
3. Lösa det nya tekniska kravet (ESEF = European Single Electronic Format) – ett absolut formatkrav för börsnoterade bolag. Användare kan göra ESEF-taggning direkt i verktyget.
Detta är ett exempel på företag som Almi jobbat med inom Smart Tillväxt
som är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.
Vill du veta mer om Almi och deras arbete Klicka här https://www.almi.se/uppsala
Vill du få en snabb kontakt med oss på Almi i Uppsala, oavsett om det gäller affärsutveckling, finansiering eller om du vill prata företagande generellt så scanna QR-koden.