Första mötet mellan två av Wehypes grundare, Robin Åström och Gustaf Smith, var passande nog när båda som 14-15-åringar spelade Counter-Strike ihop.
När de insåg att båda bodde i Uppsala satte de upp ett LAN – alltså träffades fysiskt med sina datorer och spelade ihop.
– Vi lärde känna varandra genom gaming som vi alltid haft en stor passion för, berättar Robin Åström, idag 28 år.
Båda var även tekniskt intresserade och tillsammans med Gustafs brorsa Emil Smith växte idén att starta företag.
– Vi har väl alltid varit nyfikna individer, inte kunnat sitta still och bara gör en sak. Men när jag var 22 år och vi startade företaget hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på. Det var mest en kul och spännande grej.
När de under en period arbetade tillsammans och Robin med influencer-projekt fick de idén till att hjälpa innehållskreatörer inom gaming att kopplas ihop med de stora spelbolagen.
– Vi har alltid förstått att gaming, som kan ses som en subkultur, kommer slå igenom, vilket det också har gjort de senaste åren. Tre miljarder människor spelar och över en miljard tittar på spelinnehåll. “Varför är det inte fler som vill ta sig in här?” tänkte vi.
Trion började därför under 2016 bygga den plattform som de idag erbjuder sina kunder – bland andra jättar som Electronic Arts, Microsoft och kinesiska Tencent.
Genom Wehypes skalbara och digitala plattform kan spelindustrin nå samarbeten med rätt innehållskreatörer över hela världen. Förra året i över 50 länder.
En kampanj kan till exempel handla om att Electronic Arts ska släppa ett nytt Star Wars-spel som de vill lansera mot en intresserad publik i olika länder. Här använder de Wehype för att hitta rätt innehållskreatörer/influencers.
– De i sin tur skapar roligt innehåll i form av videos och livestreams och bjuder in sina fans och tittare. Vi faciliterar den här kontakten och det hjälper spelutvecklarna att skala bort för att hitta rätt typ av kreatörer, säger Robin.
Wehype har byggt en teknik för att hantera manuella processer att hitta rätt influencers, att komma i kontakt med dem, sköta betalningar och kommunikation.
– En stark infrastruktur kombinerad med ett starkt team hos oss inom gaming och influencer marketing har gett resultat. Vår ambition är att det ska vara lika enkelt för spelutvecklare att använda vår tjänst som att köpa en annons på Facebook. Samtidigt som vi hjälper innehållskreatörerna att tjäna pengar för sitt jobb.
Under sina sex år med bolaget har de gått från tre till lite drygt 40 anställda. Under de första tre-fyra åren var de ett ganska litet team som jobbade mycket med produktutveckling. Det är under de senaste ett och ett halvt-två åren som de har börjat skala upp.
– Vi ska bli störst i världen. Och vad innebär då det? Jo, vi ser att vi kan hjälpa så många kreatörer som möjligt att växa och samtidigt driva spelindustrin framåt. Vi vill fortsätta växa så snabbt som vi redan gör, även globalt.
Huvudkontoret ligger fortfarande i Uppsala, som är en viktig bas för Wehype som numera även har ett kontor i New York och planerar hubbar på flera ställen i världen för att attrahera talanger och komma närmare sina kunder.
– Vi har varit bra på att bygga ett jäkligt starkt team med olika typer av kompetenser, från spelvärlden, med teknisk bakgrund och har fått rätt kultur och värderingar i bolaget. När vi började tajta till vårt fokus, marknadsföra och jobba med enbart spel och därmed identifierade rätt kundgrupp har vi också kunnat växla upp.
Vilka utmaningar har ni just nu?
– Fortsätta bygga ett starkt team och en stark kultur. Vi jobbar jättehårt med varför vi gör det här och vart vi ska. Det är alltid en utmaning att växa, men att branschen går framåt har vi hela tiden i ryggen, säger Robin.
Grundarna av Wehype träffade rådgivarna Mehran Tehranchi och David Jonson på Almi Uppsala i ett tidigt skede och fick både rådgivning och innovationslån.
– Det var en jätteviktig finansiering för oss för att vi skulle kunna produktutveckla och använda pengarna till exempelvis serverkostnader. Almi har varit med oss i vår resa i olika faser. Bland annat när vi skulle få igång ett ledarskapsteam – vi fick input och feedback vad som är frågor för ledning, styrelse och ägare. Där har Almi varit viktiga för oss.
Det har hänt mycket och ni har vuxit snabbt – hur ser du på de senaste åren?
– Vi har lärt oss så mycket, fått ta in så mycket duktigt folk och jobbat med dem mot vårt gemensamma mål. Det har varit sjukt kul, spännande, svårt, jobbigt och i vissa perioder har man tänkt “det här måste vi lägga ned” för att vakna upp nästa dag, få ett viktigt mejl från en kund och allt har känts bra igen. Det har varit den berg och dalbana som många vittnar om, säger Robin och fortsätter:
– Vi har haft med ett par starka affärsänglar och viktiga partners som affärsinkubatorn Sting och Almi som vi kunnat rådfråga och luta oss mot. Det har varit avgörande för att fortsätta ha uthållighet att bygga och växa vidare.
Fakta: Wehype Global AB
Varumärke: Wehype
Grundades: 2016 av Robin Åström och bröderna Emil Smith och Gustaf Smith som fortfarande är huvudägare alla tre
Säte: Huvudkontor i Uppsala, finns även i New York
Gör: Erbjuder en plattform för att koppla ihop spelindustrin och spelutvecklare med innehållskreatörer/influencers för att nå optimala spelsamarbeten över hela världen
Anställda: Drygt 40
Kunder: Bland andra Electronic Arts, Microsoft och Tencent
Omsättning: Närmare 100 miljoner kronor 2021, med lönsamhet
Kuriosa: Utsågs till Årets unga företagare 2022 av Företagarna och listades på årets prestigefyllda Forbes-lista 30 under 30
Webb: https://wehype.com/