Annonssamarbete med Almi

”Uppsala ska vara bäst i världen för kunskapsintensiva företag”

De flesta av oss kommer ur utbildningar med ett betyg, nya kunskaper eller kanske ett nytt yrke. Mathias Johansson lämnade Uppsala universitet med ett frö till ett nytt företag, Dirac. 20 år senare är företagets rötter stadigt kvar i Uppsala, men med grenar över hela världen.

"Vi ska inte vara bäst i Sverige. Vi ska vara bäst. Vi har faktiskt förutsättningarna för det," säger Mathias Johansson.

"Vi ska inte vara bäst i Sverige. Vi ska vara bäst. Vi har faktiskt förutsättningarna för det," säger Mathias Johansson.

Foto: Anders Morén

Native2022-05-25 10:18
Detta är ett annonssamarbete.

Mathias Johansson står i ljudoptimeringsföretaget Diracs mötesrum och ser intensivt på delegationen från kommunen, som för att motivera den inför ett fälttåg:

– Uppsala har förutsättningar för att vara bäst i världen när det gäller sådana här kunskapsintensiva bolag. Vi ska inte vara bäst i Sverige. Vi ska vara bäst. Vi har faktiskt förutsättningarna för det.

Som en av grundarna och produktchef på Dirac talar han av egen erfarenhet när han projicerar Diracs utveckling på platsen Uppsala. Det går att bli bäst, det har han visat. Grunden till företaget var ex-jobb som han och Jonas Rutström gjorde på Uppsala universitet i början av 2000-talet.

– Vi märkte att med digital signalbehandling kunde vi skapa något som gav en fantastisk ljudupplevelse. Då vill man föra ut det till resten av världen. Det var det som var drivkraften i grund och botten. Det är mycket det företagande handlar om, jag tror att man vill skapa någonting, få ut det i världen. I alla fall är det så för mig, säger han.

undefined
Mathias Johansson, en av grundarna och produktchef på Dirac.

Inga problem att rekrytera i Uppsala

Idag är Diracs ljudlösningar kanske branschens mest kraftfulla, med kunder som Rolls Royce, Harman, NAD, Oneplus, Oppo, Volvo, Datasat, Xiaomi och BMW. Utöver huvudkontoret i Juvelen, alldeles vid Uppsala Centralstation, har Dirac ett regionalt huvudkontor i Shenzhen i Kina med filialer i Peking och Shanghai, en forsknings- och utvecklingsanläggning i Köpenhamn och representation i Taiwan, Indien, Japan, USA, Korea och Tyskland.

Trots expansionen har Dirac inga planer på att lämna Uppsala, enligt Mathias. Och han har inga problem att rekrytera utvecklare till företaget.

– Uppsala har stora fördelar för oss. Alla orter i världen säger ”vi har något unikt”. Men Uppsala är en av de få som faktiskt har det. Dels har vi Uppsala universitet som är jätteviktigt. Det är ett fantastiskt varumärke att ha i ryggen när man går ut i världen som ett nytt bolag. Och så finns det mycket duktigt folk här, tack vare universiteten. Dels ligger Arlanda bara 17 minuter härifrån. Vi är ett internationellt bolag – då måste man ha närhet till en internationell flygplats.

undefined
"Vi ska inte vara bäst i Sverige. Vi ska vara bäst. Vi har faktiskt förutsättningarna för det," säger Mathias Johansson.

Har fått in stora investerare

I uppstarten skaffade Dirac kapital privat väg, bland annat efter kontakter med Almi. Men det var ingen självklar framgångssaga, enligt Mathias.

– Vi var egentligen för tidiga på marknaden för 20 år sedan och hade därför en lång startsträcka. Men vi fick in tongivande investerare.

Mellan 2009 och 2017 växte Dirac med cirka 50 procent per år. Framgången kan läsas på väggarna på huvudkontoret med långa rader av utmärkelser, från Gaselldiplom 2017 till Årets innovation och Årets komet på Företagargalan. Dirac har det senaste året bland annat fått in TIN fonder och H&M-familjens DIG Investment som storägare och värderas idag till 1,2 miljarder kronor.

undefined
Idag är Diracs ljudlösningar kanske branschens mest kraftfulla, med kunder som Rolls Royce, Harman, NAD, Oneplus, Oppo, Volvo, Datasat, Xiaomi och BMW.

Satte ribban högt från början

Mathias spår att Dirac är kvar i Uppsala även om tio år, men han ser olika utvecklingsvägar.

– Antingen har Dirac blivit en del av ett stort bolag där vi för in ljudkompetensen eller så har Dirac själv blivit en större spelare och fortsätter vara ett kompetent mjukvaruföretag. Man är ju optimist när man startar ett bolag, vi satte ribban väldigt högt. Men idag är vi nästan hundra anställda och finns nästan i jordens alla hörn och börjar bygga ett riktigt konsumentvarumärke. Så jag är ganska glad över var vi står.

Dirac har sitt huvudkontor i Juvelen på Stationsgatan i Uppsala, med bland annat ett avancerat ljudlabb.
Dirac har sitt huvudkontor i Juvelen på Stationsgatan i Uppsala, med bland annat ett avancerat ljudlabb.
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.