Annonssamarbete med Uppsala kommun

Uppsala – första staden för framtidens handel!

Storekey förenklar butikshandeln för både konsumenter och återförsäljare, med en smart plattform som stödjer bemannade, delvis bemannade och helt obemannade butiker. Nu ansluter fem nya butiker i Uppsala till Storekeys plattform, som innebär att handlare kan erbjuda mer flexibla öppettider, ökad tillgänglighet och smartare betallösningar via Storekey-appen.

Native 9 november 2022 12:06
Detta är ett annonssamarbete.

Daniel Lundh, grundare av Storekey, såg en stor möjlighet att göra butikshandeln smartare, för både handlaren och konsumenten, genom att erbjuda en plattform för att digitalisera butiken. Storekey-appen som är kopplad till plattformen kan bland annat ge människor tillgång till Storekeys butiker utanför ordinarie öppettider, möjligheten att på egen hand skanna och betala direkt i appen, samt den stora fördelen att slippa stå i kö.

Utöver tre redan befintliga Lifvs-butiker får Uppsala fem nya butiker med denna butikslösning – och på köpet – den mest moderna handels-infrastrukturen i landet. Daniel berättar mer om vad det innebär:

– Storekey som plattform har redan drivit sådana här typer av butiker runtom i Sverige i 4 år, detta är alltså inget nytt för oss. De butikerna är utspridda på orter från norr till söder, så att vi nu erbjuder en hel stad den här typen av smart handel, som är till för alla Uppsalabor, är det som gör detta unikt. Vår ambition är att ge Uppsala som stad den mest moderna handels-infrastrukturen i landet. När vi öppnar butikerna blir det faktiskt verklighet. Man kan redan nu ladda ner Storekey-appen för att se vilka butiker som är anslutna, säger Daniel.

undefined
Storekey förenklar butikshandeln för både konsumenter och återförsäljare. Nu ser grundaren Daniel Lundh fram emot att ge Uppsala den mest moderna handels-infrastrukturen i landet.

Daniel själv är inte överförtjust i ordet “disruptiv”, eftersom han tycker att ordet de senaste åren har blivit urtvättat, men det är svårt att inte ta ordet i munnen.

– Man skulle kunna säga att vi demokratiserar handeln. När det handlar om slutanvändaren fokuserar vi dock hellre på den faktiska nyttan. Vad innebär det här konkret för mig som handlar i en av Storekeys butiker i Uppsala? Jo, Storekey-appen gör det möjligt för dig att handla hur du vill och var du vill.

Daniel funderar kort och kommer med ytterligare ett exempel:

– Jag var nere med familjen på Västkusten för att hälsa på mina svärföräldrar. En morgon ville mina barn ha O’Boy men alla butiker var stängda vid tidpunkten. Då åkte jag till en obemannad butik, släppte in mig själv genom att öppna dörren i appen, skannade O’Boy paketet, betalade och gick.

Daniel lyfter tillgängligheten och enkelheten i upplevelsen som kärnan i Storekey. Han sätter strax fingret på en ännu mer exakt nytta vi alla kan relatera till. Nämligen att stå i kö.

– Vad det egentligen handlar om är att spara tid, att folk ska kunna lägga tid på annat än att stå i kö. Visste du att vi svenskar står i kö totalt 4 år under vår livstid? Det är en otrolig siffra! Med Storekey hoppas jag att fler människor får chansen till mer värdefulla stunder med sina nära och kära, i stället för att slösa bort sin tid i en kö. Livet är alldeles för kort för det!

undefined
Storekey-appen gör handeln smidigare för alla Uppsalabor. Människor kommer till exempel kunna skanna och betala direkt i appen, slippa stå i kö och få tillgång till anslutna butiker utanför ordinarie öppettider via appen.

Kommer alla i Uppsala att kunna handla så här smidigt nu då?
– Ja, precis. Man ska också komma ihåg att alla som bor i Uppsala blir först i hela Sverige med att få tillgång till ett sådant här butikskoncept i hela sin stad. Det gör att de till exempel kan ladda ned Storekey-appen, söka igenom varje enskild butiks produktutbud och sedan bege sig till butiken som har produkten de söker. De kan se alla öppettider och skanna produkten och betala själva. Sen tillgodoser inte fem butiker Uppsalabornas behov, så fler anslutna butiker är att vänta!

Flera kända kedjor som Interflora och OKQ8 använder sig idag av Storekeys lösning. Samtidigt nämner Daniel att när mindre aktörer nu får möjligheten att använda samma teknik, gynnar det konsumenterna som kan handla på ett mer modernt sätt.

Hur tror du att framtidens handel ser ut?
– Den fysiska och digitala handeln sitter ihop. Man kan se det redan nu i sättet som allt fler människor väljer att handla på. Beställer man exempelvis någonting på nätet förväntar man sig att det ska gå att lämna tillbaka varan i en fysisk butik och vice versa. Men tyvärr är det fortfarande relativt ovanligt att handlare erbjuder den möjligheten. Så slutsatsen man kan dra är att behovet är extremt tydligt och att marknaden skriker efter nya lösningar. Den fysiska handeln behöver digitaliseras med teknik som underlättar för konsumenten och som gör att de kan handla som de vill på olika sätt, i olika butiker, på olika dagar. I dag är det inte många som gör detta, eftersom man saknar tekniskt stöd.

Var befinner sig Storekey i denna framtid? 
– Vår vision med Storekey är att det ska bli det centrala redskapet och möjliggöraren för handel i alla butiker. Storekey-appen är helt central – både fysiskt och digitalt.

Här är butikerna i Uppsala där du kan använda Storekey-appen för att handla:
Tunabackar spel och tobak, Torbjörnsgatan 3.
Flogsta Närlivs, Sernanders väg 8.
Kvarntorgets närbutik, Kvarntorget 9.
Svava tobak, Kungsgatan 57E.
Central Gross, Kungsängsgatan 31.

Du kan även handla med Storekey-appen här:
Lifvs Ultuna, Ulls väg 32.
Lifvs Ulleråker, Bernhard Jacobowskys väg.
Lifvs Knivsta, Strömsbro 107.

Om Storekey AB

Handla smartare i Uppsala!
Hämta Storekey-appen på Google Play eller AppStore.

Vill du också ansluta din butik till Storekeys plattform?
Kontakta oss så hjälper vi dig: hello@storekey.com

Grundades: 2018
Säte: Huvudkontor i Stockholm.
Gör: Hjälper butiker att digitalisera sin affär och förbättra sina resultat genom att ta bort onödig friktion från konsumentupplevelsen.
Kunder: Bland andra Interflora och OKQ8.
Kuriosa: Best in store technical solution (Retail innovation Hub) 2021, finalist i DI – Årets samhällsaktör (vinnare utses 22 november), finalist i Årets affärsmodell – Cordial, Daniel Lundh är utsedd till Global Retail Leader 2022 av Rethink Retail.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.