Annonssamarbete med Almi

Unikt forum för att spetsa ditt företagande

Funderar du också på hur ditt företag ska bli så internationellt konkurrenskraftigt som möjligt framåt? Under Uppsala International Business Week håller en rad av våra främsta företagare, ekonomer, innovatörer och affärsstrateger webinarier där du får verktyg för ett framgångsrikt företagande nu och på sikt.

Sabinije von Gaffke har varit en uppskattad moderator under tidigare Uppsala International Business Forum. I år är hon tillbaka igen, nu i den digitala versionen Uppsala International Business Week.

Sabinije von Gaffke har varit en uppskattad moderator under tidigare Uppsala International Business Forum. I år är hon tillbaka igen, nu i den digitala versionen Uppsala International Business Week.

Foto: Göran Ekeberg

Native2020-12-22 16:59
Detta är ett annonssamarbete.

Oavsett om du driver eller arbetar på ett företag där ni behövt tänka om som en följd av pandemins utbredning eller om det kan vara på sin plats med några nya infallsvinklar, trendspaningar inom handel relaterat till världsekonomin, eller digitaliseringsidéer, så kommer det finnas goda möjligheter att fylla på inspirationsbanken under den i år digitala tillställningen – Uppsala International Business Week den 26–29 januari. 

Arrangemanget som de senaste två åren gått under benämningen Uppsala International Business Forum och som hållits i Uppsala Konsert och Kongress, har nu anpassats efter rådande läge och går istället för som tidigare – en dag – nu under fyra dagar. Linus Andersson, rådgivare inom internationell tillväxt på Almi Företagspartner i Uppsala samt projektledare för Uppsala International Business Week, ser arrangemanget som en stor möjlighet till affärsmässig utveckling, inte minst för verksamma i Uppsalaområdet.
   – Som deltagare ska du få med dig många nya tankar och idéer hur du kan digitalisera ditt arbetssätt och bli mer konkurrenskraftig framåt. Veckan börjar också med omvärldsbevakning som vi hoppas ska ge värdefulla insikter kring vad företag kan förvänta sig och behöver hålla koll på gällande den globala ekonomin och internationell handel under 2021, säger han.

undefined
Linus Andersson, rådgivare på Almi i Uppsala samt projektledare för Uppsala International Business Week, ser arrangemanget som en stor möjlighet till affärsmässig utveckling.

Några av de större skillnaderna mot tidigare år är att man tack vare ett digitalt, förlängt arrangemang i år kommer kunna vara något spetsigare i föreläsningarnas innehåll, plus att upplägget främjar interaktion med deltagarna. 
   – Vi kommer att använda Zoom som kommunikationsverktyg och siktar på att skapa nätverkskänsla där deltagarna får utrymme att komma till tals och diskutera kring olika ämnen under de olika webinarierna. På onsdagen kommer vi till exempel diskutera regionens styrkeområden inom produktion för export, berättar Linus.
   Han ser också att det totala deltagarantalet sannolikt kommer att öka i år jämfört med föregående år. Detta med tanke på lättillgängligheten, att man som deltagare kan välja om man vill delta på enstaka webinarier eller under hela veckan, och att deltagandet är kostnadsfritt tack vare samarbetspartners och finansiärer.   

undefined
Tidigare år har arrangemanget hållits på UKK i Uppsala, i år genomförs det digitalt över Zoom.

Som deltagare kommer du kunna få fördjupade kunskaper inom internationell handel, produktion för export och digitalisering. 
   – Vi har ett fantastiskt program med många intressanta föreläsare. Bland annat kommer vi få ta del av insikter från företag i regionen med stor export idag. Vi kommer också titta närmare på förväntningar på världsekonomin, vilket blir extra spännande i och med ekonomiska effekter av pandemin, den ökade digitaliseringen, pågående Brexitförhandlingar och att USA precis kommer ha fått en ny president, konstaterar Linus. 
   Att många företag fått sätta extra fart i fråga om digitalisering och att ändra sina arbetsmetoder nu när det inte gått att resa och träffa sina kunder som tidigare ligger också till grund för flera av webinariernas fokus på digitalisering och att inspirera till nya sätt att arbeta.
   – Det finns massor av nya digitala verktyg som vi blir alltmer bekväma med att använda. Undersökningar visar också att kundernas preferenser förändras, så digitaliseringen handlar mycket om att även säkerställa arbetssätt som gör företagen mer långsiktigt konkurrenskraftiga, säger Linus.   

undefined
Raden av föredragshållare under Uppsala International Business Week är lång och gedigen.

Bengt-Åke Ljudén, vd på Almi i Uppsala län, ser även han på Uppsala International Business Week som ett viktigt arrangemang för företagare i regionen. 
   – Här har man väldigt goda möjligheter att få inspiration att ta sig an de nya möjligheter till internationella affärer som nu växer fram i det förändrade affärslandskapet, konstaterar han. 
   Och Bengt-Åkes förväntningar innefattar såväl en variation bland deltagare som önskade följdeffekter.
   – Jag ser fram emot en stor och bred publik där såväl regionens största nuvarande exportörer som startupbolaget som redan från början siktat på kunder runt om i världen finns med. En förhoppning är att flera av årets deltagare står på scen nästa år och berättar om hur eventet triggade deras internationella satsning. Det vore fantastiskt, säger han avslutningsvis. 

undefined
"En förhoppning är att flera av årets deltagare står på scen nästa år och berättar om hur eventet triggade deras internationella satsning." - Bengt-Åke Ljudén, vd på Almi i Uppsala län

Här kan du se hela programmet och anmäla dig till Uppsala International Business Week 2021.

Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

FAKTA

Uppsala International Business Week 2021 pågår 26–29 januari och är ett digitalt arrangemang riktat till företagare och den som representerar ett företag samt månar om dess digitala och internationella utveckling. Arrangör är Regional Exportsamverkan som tillsammans med partners och finansiering från Region Uppsala, Almi, Uppsala Kommun, Tillväxtverket, ERUF, Nordea, Danske Bank, Svea Ekonomi, Advokatfirman Lindahl och UNT möjliggör ett kostnadsfritt deltagande.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.