”Tro på att det finns en lösning” – det är en av hörnpelarna i Vobis Livskvalitets budskap. Personalen har under åren varit engagerade i att hitta lösningar för att förbättra, underlätta och lindra olika typer av problem och utmaningar i kundernas vardag.
I det stora utbudet av hjälpmedel – eller friskvårdsartiklar som Sabina gärna vill kalla det – finns det mesta. Några populära produkter är vikbara käppar, specialbestick, burköppnare, griptänger och specialpennor, men dessa produkter är bara en bråkdel av utbudet på omkring 2000 artiklar.
Den välfyllda butiken ligger sedan 6 år tillbaka på Bäverns gränd 14, i vad som kan beskrivas som Uppsalas hälsokvarter med närhet till mammografi och Samariterhemmets verksamhet.
Här hittar du en del av utbudet hos Vobis Livskvalitet!
Under oktober blir det firande, när Vobis Livskvalitet varit i hjälpsamhetens tjänst i tre decennier. Det är en häftig resa som man har gjort, där det som började som en idé utvecklades till en butik dit inte bara Uppsalabor kommer utan även långväga kunder. År 2006 tog Sabina Swahn över verksamheten, då hon tog vidare stafettpinnen från grundarna Ann-Marie Hansen och Anna Fabricius. De hade märkt att det var svårt att hitta hjälpmedel för att underlätta vardagen och ville därför göra den typen av produkter lättillgängliga. Första delen av butiksnamnet, Vobis, är latin och betyder passande nog ”För er”.
– När Vobis startades var det en av de första hjälpmedelsbutikerna i Sverige, och den allra första i den här regionen, berättar Swahn.
Hon inledde karriären som jurist och jobbade bland annat med frågor som rörde mänskliga rättigheter. Steget från juridik till att driva en butik kan tyckas stort, men för Sabina finns det en röd tråd i sysselsättningarna.
– När man tänker på det handlar det fortfarande om att hitta hjälp för de som behöver det, säger hon.
”Tro på att det finns en lösning” tål att upprepas, oavsett om det handlar om värk, ryggproblem eller svårigheter med att öppna besvärliga burkar. Nya produkter kommer regelbundet in i utbudet, i takt med förändringar i samhället som resulterar i nya behov.
– Tekniken har gjort att det kommer nya behov. En kund som satt i rullstol kunde inte nå sin mobil på ett smidigt sätt. Då sydde jag om hennes väska så att den kunde hänga på sidan av rullstolen, säger Sabina.
Hon berättar att alla sorters kunder kommer hit. Det är inte en seniorbutik, utan personer i alla åldrar kan komma in i jakt på smarta och praktiska produkter.
Festligheter när 30 år firas
Slutet av oktober blir en speciell tid både för personal och kunder. Oavsett om du är en stamkund eller aldrig besökt butiken är det ett ypperligt tillfälle att ta sig ner till Bäverns gränd 14. Den som har svårt att komma ihåg grändens namn kan tänka på den bäver som häromåret irrade sig upp från Fyrisån och passande nog tog sig till just Bäverns gränd.
Under jubileumsmånaden kommer personal som tidigare jobbat i verksamheten att bjudas in, allt från ordinarie personal, sommaranställda, extraanställda till praoelever och personer som arbetstränat i butiken.
– Det har alltid varit en familjär stämning här. Praoelever har sagt att de under sin tid här för första gången blivit behandlade som vuxna, att deras åsikter faktiskt spelat roll. Ibland ringer även Arbetsförmedlingen och frågar om vi har möjlighet att ta emot någon som ska arbetsträna, eftersom de hört att vi har så bra stämning här. Det är ett gott betyg, säger Sabina.
Vecka 43 (21-27 oktober) blir extra speciell. Då kan man provköra elrullstolar och promenadscootrar, och det blir även olika tävlingar, hemliga paket och bra rabatter. Dessutom håller Vobis Livskvalitet öppet lördagen 26 oktober.
– Vi har egentligen inte helgöppet, men den dagen får alla som inte har möjlighet att besöka oss på vardagar en möjlighet att titta förbi, avslutar Sabina.