Stefan Löf trivs i Hectronics nya luftiga lokaler i Kumla i utkanten av Uppsala. Här finns gott om plats för både labb, lager och kontor. Läget vid E4:an söder om staden är perfekt, eftersom det gör det enkelt att pendla även från Stockholm. Företaget ligger mitt i den expansiva korridoren mellan Uppsala och Arlanda med en rad nya verksamheter och kommunikation under utveckling.
– Tillväxt är bra! Fler bolag och arbetsplatser blir som en snöboll i utförsbacke, där massan i sig gör att möjligheterna blir större. Med fler som bor här får vi fler som vill jobba för oss och fler kunder, även om vi rör oss på en mycket större marknad än så. Vi ser också fram emot bättre publika transporter hit, så att man inte måste ta bilen. Det är bra både för våra nuvarande medarbetare och när vi ska rekrytera, säger Stefan.
Experter på inbyggda datorer
Hectronics specialitet är design och tillverkning av datorer som byggs in i olika produkter, exempelvis i bilar, båtar och andra fordon, medicinsk utrustning, bensinpumpar och parkeringsautomater. Datorerna skräddarsys för ändamålet och kommer i alla möjliga storlekar och format.
– Kraven på dem är mycket högre än på ”vanliga” datorer, eftersom de ska fungera i tuffa miljöer med till exempel höga temperaturer eller minusgrader, fukt, vibrationer och ibland även direkt åverkan – datorn i en p-automat ska till exempel hålla även om någon slår på automaten. Och om man skulle råka tappa datorn vid installationen ska den inte gå sönder, säger Stefan.
Prioriterades av leverantörer under pandemin
Liksom för många andra företag har de största utmaningarna under den senaste tiden handlat om följdverkningarna av pandemin. Transportpriser har rusat i höjden och leveranstiderna flerdubblats. Till det kommer den omfattande komponentbristen, som också inneburit problem – men inte alltid.
– Vissa av våra datorer har klassats som samhällskritiska, till exempel de som använts i fordon för att säkerställa att kylkedjan hålls vid vaccindistribution. I de fallen har våra leverantörer gett oss högre prioritet och sett till att vi fått det vi behöver, säger Stefan.
En annan, men inte lika stor utmaning handlar om att hitta rätt medarbetare, både när det gäller ingenjörer och säljare. Branschen i sig är liten och det är svårt att hitta kompetens utifrån.
– Därför är närheten till universiteten i Uppsala och Stockholm helt avgörande. Här finns utbildningar som ger en bra grund, men eftersom det är så mycket runt omkring krävs en hel del intern upplärning också.
Hur ser du på företagsklimatet i Uppsala i övrigt? Vad skulle kommunen kunna göra mer?
– Det viktigaste för oss är att det finns bra lokaler och bra kommunikationer. Och att staden som sådan är en trygg och trivsam plats där många vill bo och jobba. På de 20 år som jag jobbat här tycker jag att stoltheten och självmedvetenheten ökat och att Uppsala blivit en riktig storstad. När jag pratade med studenter i början var det många som tänkte lämna stan efter studierna. Nu upplever jag att det inte bara är en studieort längre utan också en bostadsort. En konkurrensfördel jämfört med Stockholm är att det går att hitta bra boende till betydligt lägre pris, vilket också driver den här snöbollen med tillväxt. Om det är något jag skulle önska mer av är det ett större kulturutbud. I dagsläget är det oftast Stockholm som gäller, både privat och vid olika kickoffer, julfester och andra aktiviteter som företagen gör.
Var tror du Hectronic befinner sig om fem år?
– Då tror jag att vi jobbar tätare ihop med våra systerbolag inom Discoverie och har kommit in på fler marknader i Europa och i Nordamerika. Eftersom vi vänder oss till en viss typ av företag med särskilt tuffa krav är marknaden begränsad och vi behöver titta på ett större geografiskt område för att kunna växa. Förhoppningsvis har vi också fördubblat omsättningen, säger Stefan.