När Anna Volby jobbade som jämställdhetskonsult under hösten 2020 var hon i kontakt med många bolag, ofta inom tech-branschen eller företag med behov av tech-kompetens, där hon såg en brist på antalet kvinnliga anställda.
– En del företag hade svårt att hitta dem, andra var mer som den rekryterande chefen med bara 50 manliga anställda som inte trodde att kvinnor är lika kompetenta som män, berättar Anna och fortsätter:
– När jag hörde det där blev jag först jättearg, sedan kände jag att det här måste jag förändra.
Året därpå startade hon och en medgrundare We Exist som idag hjälper bolag att attrahera, rekrytera och behålla kvinnliga och icke-binära medarbetare i deras tech-organisationer.
We Exist erbjuder också hjälp med att förändra kulturen på företag när det gäller jämställdhets- och inkluderingsarbete. Det kan handla om allt från att föreläsa till att skriva jobbannonser eller se över om företags hemsidor är inkluderande.
– Vi tittar också på vilka andra branscher som vi kan jobba mot, där finans- och byggbranschen har liknande utmaningar. Det blev tech först för att tech är något som bygger samhället, med digitala tjänster och appar, och om det bara skapas av en väldigt smal grupp för en väldigt smal grupp kan det bli problem, säger Anna.
Medlemsorganisation TechSverige publicerade i höstas siffror över att tech-branschen förväntas sakna hela 70 000 medarbetare fram till år 2024 och kompetensbrist ses som den största bromsklossen för tech-företag.
– Även om många större bolag säger upp personal just nu finns det alltså ett stort behov av kompetens där vi verkligen kan bidra, säger Anna.
Den största utmaningen hon ser är att bolag inte alltid förstår varför de ska jobba med frågor som inkludering och jämställdhet.
– Trots mängder av studier som visat att jämställda bolag lyckas bättre och har bättre ekonomiskt resultat så ses fortfarande jämställdhet som en kvinnofråga. Det är tråkigt och något som jag jobbar varje dag för att förändra.
Anna kan mötas av kommentarer som: “Vi är redan bra.” Eller: “Vi har redan haft en föreläsning om det.”
– En del tänker inte på att det är ett löpande arbete och att man alltid kan bli bättre.
Till en början jobbade hon med bolaget vid sidan av sin anställning, men sa upp sig under sommaren 2021 för att satsa fullt ut.
– Det har varit en otroligt lärorik tid och vi skruvar fortfarande på våra tjänster och utbud och vill digitalisera och automatisera dem. Vi lär oss också av våra kandidater som söker jobb och vad de letar efter. Ja, jag lär mig nya saker varje dag.
I ett tidigare jobb som affärsutvecklare på Science Park Jönköping hade Anna kontakt och koll på Almi som aktör. Som ny företagare deltog i en digital nätverksträff där Almis rådgivare Pia Büren deltog.
– Jag såg att hon hade sådan härlig energi och kloka resonemang och jag behövde verkligen ett bollplank, så jag mejlade henne och hon blev min mentor.
Anna har fått hjälp med affärsutveckling och hon och Pia bollar fortfarande utmaningar som dyker upp.
– Dels är det skönt med någon som har erfarenhet, dels blir hon lite som en sparringpartner som hjälper mig med rätt fokus och vilka uppgifter jag bör satsa på. Tre veckor senare kan jag presentera vad jag har kommit fram till och vilka effekter jag ser. Ja, lite metaforiskt är hon som min kombinerade livboj och kompass bland alla höga vågor. Det är ju ett stormigt hav när du driver bolag och du behöver någon att navigera med, säger Anna.