I mars i år flyttade BDO till nya lokaler i gamla Tullhuset på Hamnplan i Uppsala. Efter att ha tagit några steg innanför ytterdörren börjar en känsla av hemtrevnad infinna sig. Väl valda naturnära färger och material utgör basen för den smakfulla inredningen och bemötandet med varma leenden tillsammans med välkomnande hälsningar kommer från flera håll.
– Det är bland det viktigaste i hela vår verksamhet, att vi månar om såväl våra besökare och kunder som om varandra som kollegor. Den familjära känslan är jätteviktig för oss och genomsyrar det mesta här, säger Sara Andrén, redovisningskonsult och kontorschef.
BDO i Uppsala har på kort tid gått från 25 till 50 anställda, och flytten till Tullhuset passade företaget bra ur flera hänseenden.
– Här fick vi chans att utforma lokalerna precis som vi ville, och skapa ett personligt kontor som symboliserar oss på BDO. Dessutom befinner vi oss mitt i stan och samtidigt nära vacker natur med Fyrisån och Stadsparken alldeles utanför dörren, säger Sara.
Kollegan Maria Björkman, redovisningskonsult och marknadsansvarig, är snabb att fylla i:
– Med den omgivningen vi har här passar det perfekt att kunna ta en walk and talk både med kunder och kollegor. Det är ett bra och kreativt sätt att ha möten, plus att det i vissa fall är ett måste nu på grund av coronapandemin, konstaterar hon.
Som fullservicebyrå kan BDO hantera alla typer av ekonomirelaterade tjänster – från redovisning, lön och revision till skatte- och affärsrådgivning.
– De flesta vi hjälper är företagare som vill lägga mer fokus på sin verksamhet och mindre tid på ekonomi och redovisning. Ofta är vi också med på företagens utvecklingsresa som rådgivare. Hos oss kan de få hjälp med allt, vilket är en av våra största styrkor, i kombination med att vi verkligen är genuint intresserade och engagerade i våra kunders verksamheter, säger Sara.
BDO:s devis ”people helping people achieve their dreams” genomsyrar allt från rekrytering av personal till hur de bemöter och arbetar med sina kunder.
– Utöver att ha rätt profession rent kunskapsmässigt är det lika viktigt att våra medarbetare känner passion för det vi gör, såväl internt på företaget som i mötet med våra kunder. Hos oss har vi högt i tak och vi vill alltid vara entreprenörens eller företagarens naturliga bollplank. Då är relationerna och det genuina intresset viktigt, understryker Maria.
De nära relationerna med kunderna är något både Sara och Maria ser som starkt bidragande till att BDO enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar haft de nöjdaste kunderna i branschen åtta (!) år i rad.
– Upplever kunderna ett stort förtroende för vårt arbete och att vi bryr oss på riktigt så ger det ringar på vattnet. Vi följer våra företagare och håller dem i handen längs resan. Det gör också att vårt jobb känns extra värdefullt, menar Maria.
På BDO:s Uppsalakontor finns den expertis som behövs för att hjälpa Uppsalaföretagarna. Men BDO har också flertalet kontor i Sverige och över världen, vilket Maria och Sara ser som en styrka.
– Att vi kan finnas nära våra företagare här i Uppsala är jätteviktigt, men det är också en tillgång att kunna erbjuda de företag vi jobbar med som exempelvis har verksamheter i andra städer eller länder, samma nära service och hjälp var de än befinner sig, säger Sara avslutningsvis.