– Bedragarna är duktiga på att skapa relationer och taktikerna för bedrägeri varierar. Ofta används skrämsel i form av något som måste åtgärdas eller så är det raka motsatsen, en möjlighet du absolut inte får gå miste om. Om det låter för bra för att vara sant, så är det oftast det, konstaterar Lotta Andersson.
Under sommaren och början på hösten sågs en ökning av inrapporterade bedrägerifall. Bedrägeriförsöken riktas mot alla målgrupper och förekommer i olika former. Så kallad phishing, nätfiske, innebär att du får e-post eller sms där du uppmanas att klicka på länkar. Avsändaren framstår i många fall som trovärdig, exempelvis genom att utge sig för att vara banktjänst eller postombud. De falska länkarna är välgjorda vilket resulterar i en känsla av trygghet. När du sedan blir ombedd att lämna uppgifter som personnummer och personliga koder, är det inget du reflekterar över. Dessutom märker du kanske inte förrän senare att du blivit av med pengar.
– Logga aldrig in på din internetbank eller bankapp på uppmaning av någon annan. Dina uppgifter är värdefulla och det är väldigt riskfyllt när de hamnar i händerna på fel personer, säger Lotta Andersson, Sparbanken i Enköping.
En annan form av bedrägeri är romansbedrägeri och där vill bedragaren skapa en relation genom en vänförfrågan på sociala medier eller via dejtingappar. Det är ofta personer som befinner sig utomlands, som efter att ni chattat och lärt känna varandra, vill besöka dig och frågar om pengar till exempelvis flygbiljetter. I vissa fall har den utsatta inte bara tömt sina bankkonton utan även belånat sig när den smärtsamma lögnen uppdagas.
Att bli utsatt för bedrägeri kan efterlämna en känsla av skam, men du är inte ensam. Informationen framställs som pålitlig och genom bedragarnas systematiska arbete luras du in i en falsk trygghet. Du ska alltid polisanmäla om du blivit utsatt. Det är viktigt både under pågående bedrägeri och för senare kartläggning. Genom att polisanmäla kan du också vara med och förhindra ytterligare bedrägerier.
– Hos oss på banken kan du få hjälp med guidning efter bedrägeri, exempelvis genom att spärra bank-id och förhindra framtida transaktioner. Men det allra viktigaste är att vidta försiktighetsåtgärder redan innan något händer, säger Lotta Andersson.