Tillgänglighet är A och O för Skadeservice fastighetsjour. Vad innebär det egentligen? Vi pratar med Hannes Scott, jouransvarig, som berättar mer om arbetet med fastigheter i Uppsala, Stockholm, Gävle, Tierp, Söderhamn och Östhammar.
Vad gör en fastighetsjour?
– Kortfattat garanterar fastighetsjouren support och hjälp vid olyckor eller skador som uppkommer i och på fastigheterna, säger Hannes Scott, jouransvarig på Skadeservice. Han fortsätter:
– Vårt arbete omfattar allt som händer i fastigheterna där vi är jourhavande. Oavsett vad som sker, från vattenläckor och elfel till trasiga lås eller hissar som slutar fungera, är vårt mål att snabbt åtgärda problemet.
Och snabbt går det. Med över 30 personer i beredskap är det ofta Skadeservice som är först på plats när olyckan är framme.
Om ni får reda på att det skett en olycka – vad är ert första steg då?
– Först skickas uppdraget ut till jourgruppen på respektive ort. De är snabbt på plats fysiskt och felsöker för att hitta problemet. Sedan har vi ansvariga arbetsledare som i sin tur fördelar arbetet om det är så att vi behöver koppla på ytterligare kompetens för att åtgärda problemet, säger Hannes.
Hannes lyfter ett exempel:
– Hos en av våra kunder, Huge Bostäder, fick vi rapporter från boende om dåligt vattentryck i alla kranar. Det var sent på kvällen och vår jour var snabbt på plats. Vi upptäckte ett vattenläckage ute på gatan och tack vare den snabba felsökningen kunde vi under loppet av några timmar koppla in fler anställda och underentreprenörer för att tillsammans åtgärda problemet som visade sig vara mycket omfattande.
Han fortsätter:
– I det fallet behövde halva gatan grävas upp och tack vare effektivt arbete och bra samarbete kunde vi åtgärda problemet redan till dagen efter. Vi jobbar i grund och botten med människor. Att vi finns där när något händer för att snabbt säkra och åtgärda skapar trygghet. Det är vi stolta över, avslutar han.
Vilka arbetar Skadeservice fastighetsjour med?
Fastighetsjouren arbetar med kunder som sträcker sig från privata bostadsföreningar till kommuner och landsting. En av ambitionerna är att du ska kunna ringa ett nummer – och få hjälp med alla problem. Skadeservice erbjuder lösningar inom det mesta och har erfarenhet och kunskap när det kommer till allt från sanering och städning till katastrofberedskap.
– Vi är experter på helheten och det är en stor fördel. Problemlösningen är alltid nära eftersom vi sitter på både kunskap, material och utrustning, säger Hannes.
– Inget problem är för stort eller för litet, du kan vara trygg i att vi finns där om det behövs.
En aktör där Skadeservice agerar fastighetsjour är för Statens fastighetsverk som äger och förvaltar anrika byggnader som exempelvis universitet, museum och storslagna slottsbyggnader.
– Det är ett ärofyllt uppdrag att säkerställa tryggheten. Att vi är snabbt på plats kan innebära skillnaden mellan att små skador och problem utvecklas och blir större, avslutar Hannes.