I den över 2 000 kvadratmeter stora fordonsvårdanläggningen i Uppsala samverkar avancerad teknik med kunnig och serviceinriktad personal. Här kan man tvätta bilen och få en härlig nybilskänsla både invändigt och utvändigt utan att blöta ner skorna. Modern tvätteknik i kombination med manuellt för- och efterarbete garanterar ett skinande rent resultat.
Den nya anläggningen i Gnista är designad ändamålsenligt för att på ett miljövänligt och effektivt sätt göra bilen ren på sju minuter, utan långa köer. Anläggning klarar av upp till 60 bilar i timmen.
- Vi vill vända upp och ned på biltvättsbranschens alla tidigare sanningar om pris och kvalitet. Här får man fordonsvård från 99 kronor som egentligen är värd mellan 700–800 kronor på grund av vår stora kapacitet, säger Göran Hartman, affärsansvarig för Waxy.
Bakom alla moderna maskiner och processer finns ett företag med människor som dagligen brinner för miljömässig hållbarhet i alla led.
- Även om miljöaspekten är jätteviktig är den sociala aspekten minst lika viktig – att vi har en fräsch arbetsmiljö, kul på jobbet och bra utbildning för personalen, berättar Göran.
Anläggningen är också motsatsen mot vad man brukar associera med en vanlig biltvätt. Det är långt ifrån ett mörkt parkeringsgarage med dålig ventilation, utan lokalerna är ljusa och fräscha med spjutspets-teknologi inom fordonsvård och reningsarbete.
- Vår tekniska utrustning håller vi varmt om hjärtat och vårdar den som en bebis. Allt för att kunna bibehålla hög effektivitet, kvalitet och schyssta priser, säger Göran.
Under den nya anläggningen finns ett reningsverk installerat som gör att 100 procent av allt vatten renas och återanvänds. I reningsverket skiktas först oljan av och därefter går vattnet vidare till nästa kammare för att till slut hamna i en biobrunn med odlade bakterier som renar. Sedan pumpas vattnet upp och återanvänds. Det finns även ett magasin som samlar regnvatten och i tvätten används uteslutande Svanenmärkta kemikalier.
- Vi tar vårt miljöansvar till fullo och vi är fruktansvärt effektiva. Men vi skulle faktiskt även vilja ta det hela ett steg längre och ta tillvara på närliggande fastigheters dagvattenmagasin, vilket skulle vara win win för alla, men för det behöver vi kommunens hjälp, berättar Göran med en vädjande ton.
Han fortsätter:
- Vi arbetar också aktivt med ISO 9001 och 14001, vilket betyder att vi är miljö- och kvalitetssäkrade. Det bygger vi in i alla processer med egenkontroller. Vi har ett systematiskt arbete kring det här som alla i personalen förstår och som också kontrolleras av miljörevisorer och redovisas vid varje revision.
Varje steg i biltvättsprocessen är finkalibrerade för att bilen ska bli ren. Alltså ren på riktigt! Alla grova, miljöfarliga partiklar som t.ex. bindemedel från asfalt, tjära och flygrost tas bort under den inledande delen av tvättgatan genom både manuellt arbete och av tvättrobotar. Huvudparten av allt giftigt avfall ska samlas på ett ställe för att underlätta reningen och för att de övriga stegen i tvättprocessen ska kunna säkerställa ett perfekt resultat.
- Hela tvättgatan är 70 meter lång men själva robotinstallationen är 43 meter med fasta processer som bilen passerar. Under de inledande tolv metrarna genomgår bilen sju process-steg där allt partikelavfall, det vill säga 100 procent av de grövre partiklarna, försvinner från bilen. Resterande delen av tvättgatan är fintvätt med borstar och torkning. Men det är inte bara tvättroboten som gör ett bra slutresultat, det är lika mycket människan som tar hand om maskinen. Det är väldigt mycket finlir för att få till ett bra tvättresultat på en bil, berättar Göran.
Filip Hedin, produktionsansvarig på Waxy, flikar in att den som vanligtvis är tveksam till fordonstvätt med klassiska maskintvättborstar kan känna sig helt trygg. Borstarna längs tvättgatan är gjorda i specialmaterial, några i filt och andra i behandlat neopren med non-stick som gör att ingenting kan fasta. Dessutom är de mättade med schampoo. Han berättar vidare att investeringen i tvättroboten är för att göra det första tvättresultatet så pass bra att man slipper lägga massor av mantimmar på att ta hand om det exteriöra.
- Den som bara vill ha sin bil tvättad kan göra det här för en hundralapp och med vetskapen att miljöbelastning är extremt låg. Men så fort man betalar lite mer får man den bästa kombinationen av människa och maskin.
Waxy uppmuntrar sina kunder att prata med personalen för tips och råd kring skötsel av sitt fordon. Allt för uppnå bästa möjliga resultat, men också för att man månar om utrustningen för att bibehålla kvalitet i varje enskild tvätt.
- Förhoppningvis kan vi även lära ut något om fordonsvård, säger Filip.
Innanför entrén i kundmottagningen arbetar Cathrine Larsson med stor erfarenhet av branschen. Efter många års arbete på OKQ8 är hon idag glad över att vara med på Waxy-resan från start. Hon berättar att det redan är massor kunder som hittat hit och att det kan bli ett härligt kaos såhär i början.
Cathrine är en av två kvinnor på anläggningen som idag har 15 anställda. Hon berättar att hon uppskattar att många på de ledande befattningarna på anläggningarna runt om i Sverige är just tjejer.
- Waxys vd är kvinna vilket jag tror kan vara en styrka i en mansdominerad bransch, säger Cathrine.
I början av nästa år öppnar Waxy upp bilvård även för tyngre fordon, som långtradare, last- och husbilar. I maj 2021 räknar man med att ta emot över 300 fordon dagligen och att skiftarbete kommer behövas för att klara av den stora efterfrågan ifrån både privat- och företagskunder.
- Vi har skapat den mest moderna och miljövänliga bilvårdstjänsten i Sverige. Planen är att växa till närmare 70 anläggningar i Norden, avslutar Göran.