Det har varit intensiva veckor i de moderna lokalerna på Arkgatan 1 i Östra Fyrislund. Här har ett helt nytt varumärke skapats, när Gibon ersätts av Mirva.
Fredrik Nilsson grundade Kontorscentrum i Uppsala AB 1996. Under den 30 år långa resan har de bytt varumärke två gånger och de senaste åren har de varit en del av Gibongruppen. Nu väljer man alltså att lämna Gibongruppen tillsammans med tre andra kontor för att bilda Mirva. Bakom beslutet att nu lämna Gibongruppen döljer sig ingen konflikt, utan det handlar om att Mirva vill kunna driva sin egen utveckling och växa ytterligare.
– Vi har en framgångsrik tid bakom oss här i Uppsala, och det är det som gör detta möjligt. Jag vill poängtera att vi inte blir uppköpta. Det här ska snarare betraktas som ett kvitto på att verksamheten i Uppsala och på våra andra 3 orter har fungerat väldigt bra med god tillväxt och goda resultat, säger Fredrik Nilsson.
Vad är det då man erbjuder sina kunder? Mirva erbjuder moderna, trygga och transparenta IT-lösningar som hjälper kunderna att växa och utvecklas. Deras tjänster omfattar allt från support till nätverk, molntjänster, dokumenthantering, hårdvara, webbutveckling, säkerhet och rådgivning.
Egentligen kan det sammanfattas med att man är experter på att få allt IT-relaterat att fungera precis som man vill att det ska göra. Inga flera svordomar när skrivaren strejkar eller nätverket svajar, alltså.
– Vi fungerar som en extern IT-avdelning för lokala bolag. Många bolag har inte kompetensen eller tiden som krävs för att få alla system eller enheter att fungera friktionsfritt, fortsätter han.
Närproducerad IT är en träffande beskrivning av konceptet.
Mirva har en stark lokal närvaro vilket gör att de kan vara nära sina kunder och verkligen förstå deras behov, vilket i sin tur gör det möjligt att leverera snabba och flexibla lösningar.
– Att vi finns lokalt är en väldig fördel för alla våra kunder. Med Mirva slipper man att ringa ett callcenter långt bort för support – hos oss pratar du alltid med vår egna personal lokalt i Uppsala. Om man vill kan man komma in till vårt kontor för hjälp, eller om det i stället är något som behöver åtgärdas på plats hos kunden så gör vi det, säger Fredrik.
Med nästan 30 års erfarenhet i branschen har de samlat mycket kunskap, och de strävar alltid efter att använda den på bästa sätt för sina kunder. I mätningar kring kundnöjdheten har man väldigt goda resultat, och att Fredrik är stolt över resan som lett till födelsen av Mirva går inte att ta miste på.
– Personalen gör ett otroligt jobb och har en väldigt bred kunskap. Vi är ett grymt team som arbetar tillsammans för att nå våra mål, säger han.
En imponerande detalj är att Mirva har 37 sekunder i genomsnittlig svarstid, när kunder ringer in för support.
– Jag skulle vilja påstå att det är rätt svårslaget. Det är förhoppningsvis ingen som upplever att det är svårt att få tag på oss när man behöver hjälp.
Mirva har genom åren utvecklats till en stark och pålitlig IT-partner för företag och organisationer runtom i Uppland. Relationen med majoriteten av Mirvas kunder är mångårig. Med deras samlade kompetens och erfarenhet tar de hand om hela IT-miljön och fungerar som en extern IT-avdelning.
– När jag började med det här för 30 år sedan tror jag att det uppfattades som att jag var omodern. ”Varför ska man ha support på plats? Allt går att sköta på distans, och det är smartare att ha arbetskraften i något land med lägre löner”, sa folk. Men med tiden har pendeln svängt tillbaka, upplever jag. Snabb, lokal och personlig hjälp var nog inte så dumt i alla fall, säger Fredrik Nilsson med ett leende.