Ett helt nytt koncept kommer till Boländerna när EKO:- Stormarknad öppnar sin tionde sverigebutik på Bolandcity i Uppsala. Koncernens vd, Ted Berggren, ser fram emot att introducera det unika konceptet för Uppsalaborna.
– EKO:- för oss betyder ekonomisk. Det innebär att du handlar utvalda produkter riktigt prisvärt hos oss. Vare sig du väljer hårschampot från trendigaste frisörmärket eller schampot för en tia, eller om du väljer lyxdeodoranten med taxfreekänsla framför den med varuhusfeeling. På EKO:- hittar du alltså en helt unik kombination av märkesvaror och utvalda lågprisprodukter, säger Ted Berggren.
– Men, säger han bestämt, någon traditionell lågpriskedja är vi inte. Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet. Det funkar inte för oss. Vi vill genomgående erbjuda bra varor.
EKO:- Stormarknad ägs av familjen Bergendahl sedan mitten av 70-talet. Det är samma ägare som till City Gross, Glitter och Granit. Det nya varuhuset i Uppsala erbjuder hela 7 000 kvadratmeter – alltså gott om plats för en riktig shoppingupplevelse.
– Vi vill att ett besök hos oss ska vara mer än ”att åka och handla” - det ska vara en upplevelse! Det är roligt och överraskande att vandra runt bland butikens olika avdelningar, som erbjuder allt från lyxig taxfreekänsla för att sedan kliva in stormarknadens utbud av exempelvis tvätt-, rengörings- och städprodukter. Det blir en upplevelse av lyxshopping och lågpris på en och samma gång.
En nyhet i samband med öppningen i Uppsala är att man inlett samarbete med varumärket Maku Kitchen Life som erbjuder ett stor sortiment av allt inom köket och det dukade bordet.
– Det finns en stor trygghet bakom EKO:-, säger Ted. Vi har koll på produkterna vi säljer och vi jobbar endast med leverantörer som följer svenska regler.
I samma princip bottnar valet av leksaker.
– Bara leksaksavdelningen på EKO:- är större än en vanlig leksaksbutik och har stora ytor för Disney och Lego, fast till ett lägre pris. Ungarna älskar att komma hit och älskar också vårt Godisland med lösviktsgodis till ett överraskande lågt pris, säger Ted och berättar om den kramgoa maskoten Nallvin som går hem hos barnen.
I butiken finns det mesta. Alltifrån mode, blommor och heminredning till färg, verktyg och biltillbehör. Dessutom har omkring 700 kvadratmeter Julavdelning byggts upp till premiären. Och den som gillar julen lär inte bli besviken.
– Redan till öppning har vi plockat fram julsakerna - det är mer än bara en avdelning, det liknar mer en jättelik julmarknad.
När nu butiken i Uppsala öppnar sker det som ett led i EKO:- Stormarknads expansiva satsning om totalt 20-tal butiker i Sverige. Det mixade konceptet har visat sig vara framgångsrikt.
– Här finns det du söker när du vill känna dig extra fin, ha det fint hemma eller bara vill unna dig eller någon annan något fint. Till ett vettigt pris. Det är ett helt nytt koncept för Uppsala som bäst upplevs på plats, säger Ted Berggren som ser fram emot premiären den 3 november och berättar att till hösten 2022 öppnar man även en butik i Gävle.