Annonssamarbete med Norrgavel

Karmstol China-Windsor – att hitta formen till känslan

Norrgavels möbler är gjorda för att hålla över tid. Det betyder också att själva designprocessen får ta tid. Och ibland kan det faktiskt ta 14 år från idé till färdig möbel. Fröet till Karmstol China-Windsor dök upp i formgivaren Nirvan Richters skissböcker redan 2008. Men utmaningen låg i att omvandla en längtan och en fysisk förnimmelse, till en färdig möbel. Hur gör man det egentligen? Det kortfattade svaret lyder; otaliga skisser, prototyper, omtag, tid för eftertanke – varvat med en rad produktionstekniska utmaningar där mästerskapet verkligen sattes på prov.

Native 18 maj 2022 00:15
Detta är ett annonssamarbete.

Namnet Karmstol China-Windsor andas influenser från fjärran delar av världen, men rymmer samtidigt avskalat skandinaviskt formspråk och gedigen materialkänsla. En stol med smäcker siluett och kinesiskt s-böjda bakben som skänker karaktär. Den höga komforten har sin främsta förklaring i den välavvägda sittvinkeln, den anatomiskt skålade sitsen och ryggen av Windsortyp.  

undefined
Karmstol China-Windsor är en stol som är lika skön att se på, som att sitta i. Stolen tillverkas av massiv ek som ytbehandlas med vitolja.

Extern länk: Karmstol China-Windsor - Ek vitolja - Norrgavel

undefined
I formgivare Nirvan Richters skissböcker kan man följa hela resan från första idéskiss till färdig Karmstol China-Windsor.

Extern länk: Karmstol China-Windsor - Ek vitolja - Norrgavel


SKISSER ÖVER TID 
Norrgavels möbelskisser görs fortfarande för hand. Varenda steg, utmaning och omtag finns bevarat i formgivare Nirvan Richters otaliga skisser och anteckningar. Den långa designprocessen för Karmstol China-Windsor illustreras i alla dessa bilder och texter – från idéstadiet för 14 år sedan, fram till färdig stol idag.

Värt att veta!
Samtliga anteckningsböcker förvaras som en värdefull skatt i ett kassaskåp hos Norrgavel.
 

undefined
I mötet mellan det vackra och uttrycksfulla naturmaterialet ek och den skickligt flätade sitsen av papperssnören uppstår harmoni.

Extern länk: Karmstol China-Windsor - Ek vitolja - Norrgavel
 

TIDSKRÄVANDE HANTVERK
Under designprocessen lät Norrgavel en flätmästare utforma den flätade sitsen i en anatomiskt skålad form för bästa sittkomfort. 

Att fläta stolsitsar är en gammal konst. Förr i tiden användes oftast halm, hickorysplint, säve eller almbast. Man använde helt enkelt det material som fanns att tillgå i närmiljön. Numera används vanligtvis ett särskilt papperssnöre som är avsett för just möbler.

Sitsen på Karmstol China-Windsor flätas med ett ändamålsenligt papperssnöre som är tillverkat i Danmark, av FSC-certifierad träråvara. Snörena är dessutom vaxade för att skydda mot fläckar.  

Värt att veta!
Själva flätningen av en stolsits på Karmstol China-Windsor tar minst 2 timmar.

undefined
Ta en närmare titt på detaljerna – de rundade ryggpinnarnas svankstödjande svarvning, överliggarens fasning och flätmästarens tålmodiga arbete med sitsen. Det tar minst 2 timmar att fläta själva stolsitsen.

Extern länk: Karmstol China-Windsor - Ek vitolja - Norrgavel

EN LIVSDRÖM 
Med Karmstol China-Windsor förverkligades en av de drömmar som gjorde att Nirvan Richter startade Norrgavel för snart 30 år sedan. I ”tanken bakom” beskriver Norrgavels grundare och formgivare, Nirvan Richter, hur designprocessen för Karmstol China-Windsor sett ut.

undefined
Under designprocessen var arbetsnamnet ”natur-luft-stol" – nu står Karmstol China-Windsor klar efter alla års arbete. Formgivaren Nirvan Richter har hittat formen till känslan och hans dröm har förverkligats.

TANKEN BAKOM

Med Karmstol China-Windsor förverkligas en av de drömmar som gjorde att jag startade Norrgavel: “Längtar efter en rundad stol med material och lätthet som i danska stolar från när jag var liten, fast skönare... sand, sol, ljus, luft, mjuk hud, snäckskal...” Jag älskar när visionen finns i kroppen innan den tar fysisk form; känslan i sätet, mot låret, svanken, ryggen, underarmen, känslan att resa sig, lyfta. Arbetsnamnet var natur-luft-stol och utmaningen – att hitta formen till känslan. Mina skissböcker från 2008 och framåt visar försök i olika riktningar och parallellt skedde fullskaleförsök i prototypsnickeriet, men utan att vi riktigt fick till det. Efter nyår 2010 såg jag filmatiseringen av Förnuft och känsla med en sekvens som etsade sig fast; Windsorstolar med bow-back-ryggar som ett organiskt grenverk kring ett bord. Året därpå återkom bilden i en färdig formskiss, en natur-luft-stol med kinesiskt s-böjda bakben, en snörflätad sits och rygg av Windsortyp. Men även om vi var nöjda med själva formen, så är processen fram till färdig produkt lång och kräver totalt fokus. Först i slutet av 2017 gavs utrymme för ett omtag, då vi metodiskt tog oss an raden av utmaningar – en fas då mästerskapet verkligen sätts på prov:

· Sittvinkeln provades fram och bakbenen fick sin lutning och kinesiska kurvatur. 

· Inspiration till stolsryggen hämtades från Windsorstol av New York-typ. Överliggaren fick sin lutning, fasning och knyck med ett uppdaterat avslut lika frambenens – liknande överliggare hittar man också på gamla kinesiska stolar. 

· Ryggpinnarna fick sin svankstödjande svarvning. 

· För att uppnå en högre komfort på sitsen än vid en vanlig kuvertflätning, arbetade vi tillsammans med flätmästare fram en mer anatomisk skålning. 

· Stolens smäckra siluett är viktig, så för att klara hållfastheten, förtjockades sidosargarna osynligt in i snörningen. 

· Baksargen fick sitt lugn med slitsning för snörena framför och nedfräsning mellan varje ryggpinne. 

· Slutligen placerades benstagen, diskret men med optimal stabilitet. Karmstol China-Windsor har fått sitt namn från inspirationskällorna. De kinesiskt s-formade bakbenen ger karaktär, men den sköna komforten har sin främsta förklaring i sittvinkeln, den anatomiskt skålade sitsen och ryggen av Windsortyp.

ETT TIDLÖST LUGN
Karmstol China-Windsor tar plats i rummet på ett självklart sätt – oavsett om man väljer att ha flera runt matbordet eller som en solitär skrivbordsstol i arbetshörnan. Äkta hantverk som utstrålar lugn, tidlöshet och en besannad livsdröm.

undefined
Karmstol China-Windsor tillsammans med Skrivbord Fint i kanten. En tidlöst vacker och bekväm arbetshörna.

 Extern länk: Skrivbord Fint i kanten - Ek - Norrgavel
 

undefined
Karmstol China-Windsor runt Bord med utdrag i vitoljad ek. En matplats som utstrålar tidlös harmoni.
undefined
Norrgavels grundare och formgivare Nirvan Richter startade Norrgavel för att kunna skapa möbler som han själv saknade på marknaden. Möbler som karaktäriseras av ord som enkelhet, känsla och närvaro – liksom ärlighet och långsiktighet.



 

Visste du att:

Norrgavels möbler visades upp första gången på bomässan Bo93 i Karlskrona. Grundare och formgivare Nirvan Richter inredde en hel lägenhet med prototypmöbler och redan där där fanns många av de möbler som idag räknas som Norrgavels ”klassiker”; Länstol, Träsoffa, soffbordet och det första skåpet i massivt trä.

Företagsnamnet Norrgavel kom till i början av 90-talet. Familjen Richter hade flyttat in i ett gatuhus i Lund och startat en verksamhet, som skulle bli företaget Norrgavel, i gårdshuset intill. Nirvan funderade på vad hans företag skulle heta och fick under ett telefonsamtal rådet att välja ett namn med anknytning till platsen där företaget låg. "Vad skulle det vara, här finns ju bara en hög norrgavel!" utbrast han och så fick det bli – namnet var spikat.

Men det är inte primärt möbler Norrgavel säljer, utan ett förhållningssätt till inredning, egentligen till livet i stort. Denna helhetssyn på inredning är grunden till Norrgavel värdegrunden som består av tre delar: humanistisk, ekologisk och existentiell.

Nirvan Richters tre barn har alla valt att jobba på Norrgavel. De två äldsta syskonen, Sofie och David Richter, delar numera på VD-rollen och kallar sig för co-CEO. 

Idag har Norrgavel  6 stycken butiker i Sverige, e-handel, samt en butik i Norge. 

Butiken i Uppsala flyttade från Dragarbrunnstorg till Stora torget för 2 år sedan. 

Läs mer om Norrgavel här:Norrgavel

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.