Annonssamarbete med Region Uppsala

Hon fyrfaldigade omsättningen på två år

Katja Saranen var spänd inför att ta över familjeföretaget. Men på fyra år har hon lyft både omsättning och resultat.

Enligt Katja Saranen, vd på 2-Con, är det viktigt att ta sig tid att höja blicken och se bortom sina vardagliga uppgifter för att lyckas utveckla ett företag framgångsrikt. Här har Almi varit ett stående bollplank.

Enligt Katja Saranen, vd på 2-Con, är det viktigt att ta sig tid att höja blicken och se bortom sina vardagliga uppgifter för att lyckas utveckla ett företag framgångsrikt. Här har Almi varit ett stående bollplank.

Foto: Mediehuset UNT

Native2020-11-16 10:09
Detta är ett annonssamarbete.

2-Con AB i Bålsta har funnits i 32 år och har stora producenter inom livsmedelsindustrin som kunder, bland andra Coca-Cola, Arvid Nordquist, Svegro och Arla Foods. 2-Con är specialister och experter på produktionsanläggningar – de hjälper kunderna i hela produktionsmiljön.
   När Katja Saranen med maken Henrik tog över verksamheten i nytt bolag 2015 efter Katjas pappa såg de över affärsidén, förtydligade och förädlade.
   – Vi bestämde oss för att ta oss an större projekt i ett tidigare skede. Vi gick från att vara hantverkare till att leda projekt. Vi förstod när vi började titta på vår affärsidé att vi gör väldigt mycket, har en djup kompetens i produktionslinjerna, men tar inte riktigt betalt för vår kompetens. Genom att paketera om våra tjänster kan vi skapa ett större värde för våra kunder, berättar hon.
   Med sitt nya fokus växte omsättningen. Mellan 2015 och 2020 gick de från drygt 5 till 28 miljoner i omsättning med ett resultat efter finansnetto på nära två miljoner kronor.
   – En viktig åtgärd var att vi tog in en extern styrelseordförande. Det var genom ett program hos Almi som jag insåg vikten av att ta in en extern styrelse. Jag tror att det är jätteviktigt som familjeföretag, att få någon annans perspektiv, lyfta blicken och måla upp framtiden.

undefined
"Jag tror att det är jätteviktigt som familjeföretag att få någon annans perspektiv. Bland annat har vi tagit in en extern styrelseordförande." Katja Saranen, vd 2-Con Sverige AB

Att ta över efter sin far var en ganska lång process, berättar Katja:
   – Vi hade pratat om det länge, och vid tre tillfällen sa han att jag skulle ta över ”om fem år”. Det blev tredje gången gillt och efter 15 år alltså. Det var nästan så att jag sa upp mig någonstans där i mitten, säger hon och skrattar. Men det är en stor ära och förmån att få göra det här. Jag vill visa att det går bra för oss – och pappa är jättenöjd.
   Om Katja tittar framåt står de inför en del utmaningar. Bland annat att fylla på teamet med kompetent personal.
   – Ju mer vi växer desto fler kunder vill vi hjälpa och måste också fylla på med rätt kompetens.
   De tittar också på hur de kan utveckla sig digitalt genom olika tjänster, som försäljning av vissa material och reservdelar. I verkstaden i Bålsta har de även tillverkning, bland annat av trappor och plattformar.

I arbetet framåt har 2-Con jobbat mycket med Almi som bollplank. Katja har bland annat deltagit i Almis tillväxtprogram.
   – Jag har egentligen hoppat på det mesta hos Almi som jag har snubblat över. Det ger väldigt mycket att få kontakter och träffa andra företagare. Vi sitter med samma problem, även om vi arbetar inom olika branscher och har olika erfarenheter. Att höra hur andra har löst sina utmaningar har tagit oss framåt. Det är viktigt att ta sig tid att höja blicken och se bortom sina vardagliga uppgifter och att fråga sig: Vart vill vi egentligen? 
   För Katja Saranen är riktningen för kommande fem år klar. 
   – Vi ligger då på en omsättning omkring 50 miljoner kronor. Jag ser potential att växa geografiskt vilket jag tror att vi också kommer att göra. Vi växer redan – just nu ur våra lokaler. 

undefined
Enligt Katja Saranen, vd på 2-Con, är det viktigt att ta sig tid att höja blicken och se bortom sina vardagliga uppgifter för att lyckas utveckla ett företag framgångsrikt. Här har Almi varit ett stående bollplank.


Står du inför ett generationsskifte eller ägarbyte i ditt företag?
I så fall är du välkommen att delta på Almis kostnadsfria och digitala seminarium som de håller tillsammans med PWC den 26 November kl 13:00-15:00.
Läs mer och anmäl dig här

Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond

2-Con Sverige AB

Säte: Bålsta
Antal anställda: 16
Gör: Specialister och experter på produktionsanläggningar (förstudie, säker produktion, optimering, ombyggnad, tillverkning och akut reparation) 
Bland kunderna: Coca-Cola, Arvid Nordquist, Svegro och Arla Foods

Vill du utveckla ditt företag och få det att växa? Kontakta Almi Uppsala.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på UNT.