Att göra det lilla extra genomsyrar det mesta pÄ serviceavdelningen hos Bavaria i Uppsala. HÀr Àr ambitionen att övertrÀffa BMW- och MINI-förarnas förvÀntningar i alla led, dÀrför prioriteras medarbetarnas löpande utbildningar, laganda och ett professionellt kundbemötande högt.
â Kör man en premiumbil ska det kĂ€nnas Ă€ven nĂ€r man besöker serviceavdelningen, sĂ€ger Tommy Paulsson som ansvarar för avdelningarna service och reservdelar pĂ„ Bavaria i Uppsala.
Tommy berÀttar vidare att ett par av serviceteknikerna som var med redan frÄn Är 1995 nÀr BMW-bilar började sÀljas i lokalerna fortfarande jobbar kvar.
â Det fĂ„r man vĂ€l Ă€ndĂ„ se som ett bevis pĂ„ att de trivs. Och de har hunnit samla pĂ„ sig en hel del erfarenheter under Ă„ren, konstaterar han.
Idag har stort fokus riktats mot att pÄ ett professionellt sÀtt bemöta den stadigt vÀxande andelen elektrifierade bilar, vilket resulterat i ett förÀndrat arbetssÀtt och mycket ny specialutrustning pÄ servicesidan.
â Det Ă€r en sjĂ€lvklarhet nĂ€r vi Ă€r en auktoriserad verkstad. Vi ska vara bĂ€st pĂ„ BMW och MINI. Idag har vi tre certifierade el- och hybridbilsmekaniker, och under nĂ€sta Ă„r blir det tvĂ„ till, berĂ€ttar Tommy.
HĂ€r hittar du mer information om bilservice hos Bavaria.
En som ser extra positivt pÄ den utvecklingen Àr servicemottagaren Sofie Lagerhall. Efter att ha studerat IT i kombination med ett starkt intresse för teknik och bilar landade hon i just bilbranschen dÀr hon haft flertalet olika uppdrag. NÄgot som gjort att hennes respekt och förstÄelse för alla olika roller i ett serviceteam vÀxt.
â Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga detaljer som ska bli rĂ€tt. Det gĂ€ller att alla Ă€r uppdaterade pĂ„ vad som gĂ€ller och att teamkĂ€nslan Ă€r god för att resultaten ska bli riktigt bra. NĂ€r jag kom hit till Bavaria kĂ€nde jag snabbt att de viktiga pusselbitarna Ă€r pĂ„ plats, konstaterar hon.
Sofie lyfter att kommunikationen och en tÀt dialog med kunden Àr nÄgot hon och hennes kollegor prioriterar. Att informera om tidsÄtgÄng och kontinuerligt stÀmma av med kunden kring serviceprocessen Àr alltid en sjÀlvklarhet.
â MĂ„nga av vĂ„ra kunder Ă€r vĂ€l pĂ„lĂ€sta, och dĂ„ brukar det vara extra uppskattat nĂ€r vi kan diskutera kring detaljerna i processen.
I mÄnga fall skickar teknikern ocksÄ filmklipp till kunden för att visa pÄ fel som stötts pÄ eller vad som utrÀttats.
â Det underlĂ€ttar bĂ„de kommunikationen och förstĂ„elsen, sĂ€ger Sofie.
SÄ hÀr i vintertider Àr de mer akuta Àrendena som kommer in till Bavarias serviceavdelning mestadels vÀderrelaterade. I mÄnga fall handlar det om bilar som inte startar dÄ batteriet laddat ur pÄ grund av kyla och hÄrd pÄfrestning dÄ mycket teknik anvÀnds samtidigt, att man rÄkat ut för en punktering eller glidit in i nÄgot pÄ grund av halkan. Sofie ser dock en röd trÄd i nÀr de flesta incidenter intrÀffar.
â Mitt bĂ€sta tips Ă€r att inte vara stressad nĂ€r du ska ivĂ€g. Planera och var ute i god tid sĂ„ kan du motverka mycket krĂ„ngel, konstaterar hon.
Att lÀmna in bilen för en vinterkontroll Àr ett annat sÀtt att undvika trÄkiga överraskningar. DÀr kontrolleras bland annat batteriets kapacitet, kylarvÀtskans fryspunkt, dÀck, vÀrmesystem, belysning och bromsar.
â Det kan kĂ€nnas tryggt att ha gĂ„tt igenom bilen till vintern, inte minst om du har lĂ€ngre bilresor inplanerade, sĂ€ger Tommy.
Inför lÄngkörningen i vinter tipsar han ocksÄ om nÄgra sÀrskilda saker som kan vara bra att ha tÀnkt pÄ innan avfÀrd.
â Se till att ha ordentligt med brĂ€nsle i tanken eller ett laddat batteri, och hĂ„ll koll pĂ„ laddningsstatus om du kör eldrivet. Ha ocksĂ„ alltid isskrapa, snöborste, spade och varma klĂ€der i bilen, sĂ„ Ă€r du rustad för bilĂ€ventyr i vinter.
HÀr kan du lÀsa mer om hur du rustar din bil för vintern.
FrÄn servicehallen hörs nu livliga rop och man kan ana att det Àr en aktivitet pÄ gÄng. Tommy tittar ut frÄn sitt kontor och konstaterar glatt att det Àr pingisbordet som rullats fram, vilket visar sig hör till vanligheterna nÀr teknikerna tar rast.
â Snart kommer nog nĂ„gon av sĂ€ljarna och ansluter ocksĂ„. De Ă€r kul, för alla trivs och har roligt hĂ€r, Ă€ven över avdelningsgrĂ€nserna.
Han resonerar vidare kring att en av de bidragande orsakerna kan vara det ambassadörsprogram Bavaria hÄller för bÄde service- och sÀljsidan. Utvalda ambassadörer frÄn samtliga Bavaria-anlÀggningar i Sverige och kringliggande lÀnder ses under sin ambassadörsperiod nÄgra gÄnger under Äret och utbyter erfarenheter, hittar pÄ nÄgot trevligt tillsammans och delar vid vissa tillfÀllen ut utmÀrkelser.
â Bavaria mĂ„nar om mĂ„nga vĂ€rden som gör arbetet hĂ€r bĂ„de roligt och givande i lĂ€ngden, sĂ€ger Tommy avslutningsvis.
Dags att boka tid för service av din BMW eller MINI? Hitta en ledig tid hos Bavaria hÀr.