Att kliva innanför entrédörren hos Linnéas Simskola Àr lite som att kliva in i ett andra hem. Den rymliga entrédelen innefattar sÄvÀl kök som lekavdelning, och bakom stora fönsterpartier skymtar undervisningsbassÀngen, dÀr hundratals smÄ ledlampor i taket utgör en stÀmningsfull stjÀrnhimmel.
Lugnet som rÄder trots att det ofta vistas flertalet mindre barn i lokalerna Àr uppseendevÀckande i sig. Och det blir med en gÄng tydligt att denna oas i Uppsala Àr skrÀddarsydd för barnfamiljer och den verksamhet som bedrivs.
För bara tre Är sedan flyttade Linnéas Simskola in i egna lokaler, cirka tio minuters promenad frÄn Centralstationen i Uppsala, och i de nya lokalerna gavs utrymme att specialanpassa sÄvÀl atmosfÀr som interiör.
â För oss var det viktigt att skapa en bra balans mellan professionalitet och lekfullhet. Barn och förĂ€ldrar ska kĂ€nna att det Ă€r hĂ€rligt att vara hos oss, menar Ludmilla Rosengren, som grundade simskolan 1993.
Ludmilla, som i botten Àr lÀkare och KBT-terapeut, utformade under 90-talet metodiken för simundervisningen som nu ligger till grund för de flesta baby- och barnsimskolor i landet. Det mest tongivande i undervisningen Àr vattensÀkerheten och att barnen ska fÄ bÀsta förutsÀttningar att boosta sitt sjÀlvförtroende.
â Vi vill att barn ska lĂ€ra sig simma tidigt i en trygg miljö tillsammans med sina förĂ€ldrar. VĂ„r mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att fĂ„ barnen att kĂ€nna sig sjĂ€lvstĂ€ndiga i vattnet. Att kĂ€nna sig sjĂ€lvstĂ€ndig Ă€r nĂ„got man vĂ€xer av, och det blir en positiv spiral pĂ„ flera plan, konstaterar Ludmilla.
LĂS MER: om LinnĂ©as Simskola. (extern lĂ€nk)
MÄnga barn som börjar hos Linnéas Simskola har inte hunnit bli ett halvÄr, och en hel del vÀljer att gÄ flera steg i sin simundervisning.
â Barn som fyllt tre mĂ„nader Ă€r vĂ€lkomna att börja hos oss, och vi har simkurser för barn upp till tio Ă„rs Ă„lder. Jag har haft förmĂ„nen att fĂ„ följa mĂ„nga barns vattenresa, frĂ„n babysim till vĂ€l simkunniga, och det Ă€r fantastiskt att se vad de kan lĂ€ra sig! berĂ€ttar Ludmilla.
Varje simlektion startar med en speciell namnsĂ„ng dĂ€r varje barns namn vĂ€vs in i sĂ„ngen, och lektionen avslutas till tonerna av âEn liten bĂ„tâ, dĂ€r en magisk skattkista blir en central del i den avslutande pedagogiska aktiviteten.
â Det Ă€r viktigt att skapa rutiner för barn som bidrar till tryggheten, och dĂ€rmed till utvecklingen, understryker Ludmilla.
Kunskap och kvalité Àr starka ledord hos Linnéas Simskola. MÄnga av simlÀrarna har nÄgon pedagogisk utbildning i grunden och samtliga har gÄtt baby- och smÄbarnssimlÀrarutbildning hos Ludmilla. Det finns ocksÄ vissa egenskaper som Äterfinns hos samtliga instruktörer:
â Alla har en positiv grundsyn, Ă€r engagerade i sĂ„vĂ€l barn som förĂ€ldrar och stĂ„r för det vi gör. Det mĂ€rks att de vill göra skillnad pĂ„ riktigt.
Se kursutbud och boka plats hÀr.
Att mÄnga familjer gÀrna stannar kvar en stund extra efter simundervisningen Àr nÄgot grundaren och fembarnsmamman Ludmilla ser ljust pÄ:
â Det Ă€r hĂ€rligt att se att de ibland Ă€ter middag, tar pĂ„ pyjamasen och sitter en stund med simkompisarna innan de Ă„ker hem. Underbart att kunna underlĂ€tta vardagspusslet för smĂ„barnsförĂ€ldrar, avslutar hon med vĂ€rme i rösten.
Den hÀr annonsen Àr en produktion frÄn UNT Content Studio
â en del av Upsala Nya Tidning