Företag som vill växa på en internationell marknad kan ha stort nytta av nätverket Regional Exportsamverkan i Uppsala län. Det är ett nätverk som drivs av Almi, och där även Business Sweden, Exportkreditnämnden (EKN), Svensk Exportkredit (SEK), Enterprise Europe Network (EEN), Connect, Uppsala Innovation Centre (UIC), Stockholms Handelskammare och Region Uppsala ingår.
– Det är både kul och spännande att få hjälpa företag i olika branscher att växa internationellt, säger Linus Andersson på Almi.
Boka ett kostnadsfritt möte med Almi här!
Ett företag som haft dialog med Almi är Nitrocapt, som utvecklar teknologi för att elektrifiera tillverkning av konstgödsel, så att tillverkningen blir gasoberoende och mer kostnadseffektiv.
– Vi ha fått värdefull input från Almi om allt från internationella affärer till finansiering, säger Björn Lindh, Strategy Director & Vice CEO på Nitrocapt.
Nitrocapt har även introducerats för andra aktörer i nätverket, som kunnat bidra med insikter kring potentiella framtida marknader.
– Vi tycker att samarbetet med Almi alltid är pragmatisk och lösningsorienterat. Jag skulle definitivt rekommendera andra som vill utveckla sitt företag att ta en dialog med Almi, fortsätter Björn.
Den första dialogen med Almi är alltid gratis och det är aldrig för tidigt att ta en dialog med Almi.
– I det samtalet kan vi fånga upp hur möjligheterna att växa internationellt ser ut. Ibland kanske man behöver bygga bolaget lite starkare först. I andra fall kan man satsa internationellt redan från dag ett. Det beror lite på hur förutsättningar i företaget ser ut, säger Linus Andersson.
I samtalen med Almi kan företag få värdefulla inspel kring både möjligheter och risker.
– Tillsammans kan vi bolla möjligheter med nya exportmarknader, eller diskutera nya satsningar på befintliga marknader. Finansieringen är ofta en knäckfråga, särskilt för bolag som vill introducera ny teknik. Almi fungerar som ett bollplank, och brukar vara ett uppskattat stöd, säger Linus.
Ett annat företag som fått stöd av Almi och nätverket är Grönovation. Bolaget har tagit fram en egenutvecklad teknik för hållbar vertikalodling. Metoden har många fördelar – bland annat möjliggör den att jobba med många olika grödor, utan bekämpningsmedel samt att grödorna blir mer näringsrika i kontrollerad miljö. Under början av 2025 står den första delen av en större anläggning med tekniken klar utanför Uppsala. Grönovation kommer sälja genom återförsäljare som Sodexo, Uppsala Frukt & Grönt samt Grönsakshallen. Nästa steg blir att sprida tekniken till fler delar av världen. Bolaget har lån via Almi, och även fått råd i diskussioner kring internationella tillväxtstrategier.
– För ett företag som Grönovation är det många frågor som behöver diskuteras med en kompetent partner. Almi har varit konstruktiva och stark bidragande till vår utveckling. Särskilt viktigt har Almis fokus på hållbarhet varit. Jag ser fram emot ett fortsatt samarbete, säger Sarosh Ramachandra, VD och grundare av Grönovation.
Ett tredje företag som Almi stöttat är Readily, som tagit fram en ny teknik för att snabbt kunna identifiera infektionssjukdomar. Målet är att sprida tekniken i världen och på så sätt bidra till att rädda liv.
Tekniken skapar möjligheter för exempelvis sjukvård och folkhälsomyndigheter att snabbt identifiera och begränsa utbrott av olika infektionssjukdomar. En annan fördel med att snabbare identifiera infektionssjukdomar är att patientbehandlingar kan sättas in ett tidigare skede. Readily fick 2024 års SKAPA-utmärkelse i Uppsala, för sin innovationskraft.
– Att hitta sin väg ut på marknaden för en ny teknik är inte alltid så lätt. Det är oerhört bra att det finns aktörer som Almi att vända sig till, som man kan diskutera med och få råd ifrån, säger Liza Löf, VD och grundare av Readily.
Hon fortsätter:
– Utöver egna rådgivare kan Almi även introducera en för andra partners, och dessutom tipsa om utlysningar och andra vägar som kan bidra. Just nu tittar vi till exempel på hur vi bättre kan bevaka utlysningar som är relevanta för vår teknik, säger Liza.