TillgĂ€nglighet Ă€r A och O för Skadeservice fastighetsjour. Vad innebĂ€r det egentligen? Vi pratar med Hannes Scott, jouransvarig, som berĂ€ttar mer om arbetet med fastigheter i Uppsala, Stockholm, GĂ€vle, Tierp, Söderhamn och Ăsthammar.
Vad gör en fastighetsjour?
â Kortfattat garanterar fastighetsjouren support och hjĂ€lp vid olyckor eller skador som uppkommer i och pĂ„ fastigheterna, sĂ€ger Hannes Scott, jouransvarig pĂ„ Skadeservice. Han fortsĂ€tter:
â VĂ„rt arbete omfattar allt som hĂ€nder i fastigheterna dĂ€r vi Ă€r jourhavande. Oavsett vad som sker, frĂ„n vattenlĂ€ckor och elfel till trasiga lĂ„s eller hissar som slutar fungera, Ă€r vĂ„rt mĂ„l att snabbt Ă„tgĂ€rda problemet.
Och snabbt gÄr det. Med över 30 personer i beredskap Àr det ofta Skadeservice som Àr först pÄ plats nÀr olyckan Àr framme.
Om ni fĂ„r reda pĂ„ att det skett en olycka â vad Ă€r ert första steg dĂ„?
â Först skickas uppdraget ut till jourgruppen pĂ„ respektive ort. De Ă€r snabbt pĂ„ plats fysiskt och felsöker för att hitta problemet. Sedan har vi ansvariga arbetsledare som i sin tur fördelar arbetet om det Ă€r sĂ„ att vi behöver koppla pĂ„ ytterligare kompetens för att Ă„tgĂ€rda problemet, sĂ€ger Hannes.
Hannes lyfter ett exempel:
â Hos en av vĂ„ra kunder, Huge BostĂ€der, fick vi rapporter frĂ„n boende om dĂ„ligt vattentryck i alla kranar. Det var sent pĂ„ kvĂ€llen och vĂ„r jour var snabbt pĂ„ plats. Vi upptĂ€ckte ett vattenlĂ€ckage ute pĂ„ gatan och tack vare den snabba felsökningen kunde vi under loppet av nĂ„gra timmar koppla in fler anstĂ€llda och underentreprenörer för att tillsammans Ă„tgĂ€rda problemet som visade sig vara mycket omfattande.
Han fortsÀtter:
â I det fallet behövde halva gatan grĂ€vas upp och tack vare effektivt arbete och bra samarbete kunde vi Ă„tgĂ€rda problemet redan till dagen efter. Vi jobbar i grund och botten med mĂ€nniskor. Att vi finns dĂ€r nĂ€r nĂ„got hĂ€nder för att snabbt sĂ€kra och Ă„tgĂ€rda skapar trygghet. Det Ă€r vi stolta över, avslutar han.
Vilka arbetar Skadeservice fastighetsjour med?
Fastighetsjouren arbetar med kunder som strĂ€cker sig frĂ„n privata bostadsföreningar till kommuner och landsting. En av ambitionerna Ă€r att du ska kunna ringa ett nummer â och fĂ„ hjĂ€lp med alla problem. Skadeservice erbjuder lösningar inom det mesta och har erfarenhet och kunskap nĂ€r det kommer till allt frĂ„n sanering och stĂ€dning till katastrofberedskap.
â Vi Ă€r experter pĂ„ helheten och det Ă€r en stor fördel. Problemlösningen Ă€r alltid nĂ€ra eftersom vi sitter pĂ„ bĂ„de kunskap, material och utrustning, sĂ€ger Hannes.
â Inget problem Ă€r för stort eller för litet, du kan vara trygg i att vi finns dĂ€r om det behövs.
En aktör dÀr Skadeservice agerar fastighetsjour Àr för Statens fastighetsverk som Àger och förvaltar anrika byggnader som exempelvis universitet, museum och storslagna slottsbyggnader.
â Det Ă€r ett Ă€rofyllt uppdrag att sĂ€kerstĂ€lla tryggheten. Att vi Ă€r snabbt pĂ„ plats kan innebĂ€ra skillnaden mellan att smĂ„ skador och problem utvecklas och blir större, avslutar Hannes.