Småfrakt tillbaka efter pandemin - gör miljonvinst

Trots ovissa år i backspegeln så har Småfrakt och Hagges hyrbilar gått starkt senaste året. Rörelseresultatet har gått från ett underskott på 22 000 kronor till knappt 1,2 miljoner kronor plus på ett år.

Åkeriet har slagit alla tidigare rekord.

Åkeriet har slagit alla tidigare rekord.

Foto: Andreas Segersköld

Företagande2023-01-02 12:00

Småfrakt har vänt på förra årets dystra siffror. Förra året hade man ett underskott på 22 000 kronor i rörelseresultatet, till positiva siffror. I år ligger rörelseresultatet på 1,2 miljoner på plussidan. Håkan Hagman driver Småfrakt. Han berättar att det har vart en tuff tid tidigare år som varit hårt märkta av pandemin, men att med pandemins avtagande har siffrorna börjat se bättre ut.

– Det är märkliga tider vi lever i. Först pandemi med djupa dalar och elände och sen en sån uppgång, som också är kopplad till pandemin skulle jag vilja påstå. Åkeriet har rullat på väldigt bra, det har slagit alla tidigare rekord så där har vi haft mycket att göra, säger Håkan Hagman.

I samma bolag arbetar de även med biluthyrning. Den verksamheten har nått toppar och dalar under pandemin. Strax innan covid-19 vågen slog mot Sverige avbokade många företag sina konferenser och resor, vilket slog hårt mot verksamheten.

– Då var det nästan så att vi fick stapla våra hyrbilar på gården på grund av alla avbokningar som kom innan det slog fullt ut. Vi hade konferenser och företagsresor som ställdes in innan det här stora med inställda idrottsevenemang och konserter. För oss var det som att stänga av en kran i princip, säger Håkan Hagman.

När "hemester" blev en grej slog väl ut för Enköpingsföretaget, som helt plötsligt gick från att ha en hel gårdsplan fylld med bilar till att vara med om en hyrbils-boom där konkurrenterna inte var lika alerta.

– Vi hade våra minibussar avställda i mer eller mindre ett år. Sen blev det ett enormt uppsving under sommaren, ingen åkte ju utomlands under den första sommaren av pandemin. Innan midsommar det året gick man ut med att det var okej att resa inom Sverige, det var som att trycka på en knapp åt andra hållet, säger han.

Trots de gångna årets fina siffror har Hagman en oroskänsla inför 2023. Han tror att världsläget, bränsle- och energipriserna och skenande räntor kommer att påverka kunderna och deras plånböcker.

– I båda våra verksamheter är vi beroende av att människor köper saker eller gör något. Jag hoppas att min oroskänsla är fel, men det är ju oroligt. Bränsle- och energipriserna är höga, räntan är på väg upp. Folk får mindre i plånboken som de kan handla för, säger han.

Karta: .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!