Det mest tydliga problemet som de olika hyresgästerna har finns på Bruksgatan 11 där det läcker in vatten i huset.
"De ska inom kort få ett nytt tak samt fyra nya helkaklade badrum", skriver Michael Sterner i ett mejl.
Abdusalam Hajimama och Tsehay Assefa Abdulbasid som bor i den mest drabbade lägenheten har fått flytta in på bottenvåningen i huset.
"De har en ersättningslägenhet på 110 kvadratmeter med oförändrad hyra tills allt är renoverat", skriver Michael Sterner.
– Jag vet inte exakt när de flyttade, i söndags kanske, säger fastighetsskötaren Johan Stendahl.
Men hyresgästerna menar att det regnar in även i de andra lägenheterna och de upplever att det är kallt. En orsak till detta tror de beror på alla trasiga fönster.
"Dahlbergs glas från Tierp var i flera dagar i Tobo i maj och bytte alla skadade fönster. I den mån det finns nya skadade fönster så måste det ha skett nyligen", skriver Sterner.
Något som Dahlbergs glas inte håller med om.
– Det stämmer inte. Vi har inte bytt alla skadade fönster. Han fick ett pris på ett visst antal fönster, sen var det fler trasiga och då ville han inte laga dem, säger Anders Dahlberg.
Kylan menar Michael Sterner beror på att hyresgästerna står för uppvärmingen.
"Alla våra lägenheter i Tobo har direktverkande eluppvärmning. Värme eller hushållsel ingår inte i hyresavtalet."
Ett annat problem är att flera bott i månader utan en nyckel till lägenheten. Varför det är så svarar Sterner inte på, men skriver att alla normalt får två nycklar vid inflyttning.
"Fastighetsägaren är bara skyldig att leverera en nyckel."
På Skolvägen 12 trillade nyligen en taklist ner. Han håller inte med om att det renoverats slarvigt.
"Vi har byggt in taklister på sammanlagt flera hundra meter i en stor del av lägenheterna. I vissa har vi monterat stuckatur som kostar ca 400 kronor per meter plus arbete."
Hyresgästerna menar att de ringt flera gånger för att få problemen fixade. Det stämmer inte enligt Sterner och Stendahl.
"Vi har Johan Stendahl som fastighetsskötare och dessutom två ytterligare personer ... och är därför tillgängliga så gott som 24 timmar per dygn alla dagar året runt", skriver Michael Sterner som också vill tillägga att "området genomgått en total förvandling och att de flesta lägenheterna har helrenoverats till mycket hög standard".