Tänker öppna gruvan – "Har aldrig varit bättre läge"

Dannemora gruva kan återuppstå. Nye ägaren vill satsa på höganrikad malm och ta till vara det som redan finns i gruvan.

Nedfarten till gruvan kallas i folkmun "Kungarampen" eftersom kung Carl XVI Gustaf invigde gruvan ståendes där 2012. Här transporterades malmen upp ur gruvan med lastbil 2012–2015. Fel metod, menar Christer Lindqvist: "Vi kommer krossa under jord och skicka upp krosset via hissen i gruvlaven."

Nedfarten till gruvan kallas i folkmun "Kungarampen" eftersom kung Carl XVI Gustaf invigde gruvan ståendes där 2012. Här transporterades malmen upp ur gruvan med lastbil 2012–2015. Fel metod, menar Christer Lindqvist: "Vi kommer krossa under jord och skicka upp krosset via hissen i gruvlaven."

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2020-12-19 10:00

Många trodde nog att det var kört. 1992 stängde gruvan på grund av olönsamhet. 2012 försökte nya ägare igen, men det slutade i konkurs 2015. Sedan dess har malmen legat obruten. 
Men nu kan ljuset skymta i de igenbommade schakten. I somras tog Grängesberg Exploration AB över Dannemora Koncern och därmed gruvrättigheterna. 

I vd-stolen sitter en veteran i branschen. Bergsingenjören Christer Lindqvist var faktiskt med på ett hörn när Dannemora Mineral skulle återstarta verksamheten i början av 2000-talet, men hoppade av under förberedelserna. Sedan dess har han bland annat varit involverad i gruvdrift i Ludvika och Grängesberg.

Man kan väl slå fast att han vet vad han köpt. 

Vi ses en onsdag i ett jämngrått Dannemora där det enda som bryter tystnaden är ett och annat klämtande i klockstapeln på området. 

– Ja, jag vet vad jag gör. Det finns mycket kvar i Dannemora som jag kan bygga vidare på. En hel del stora investeringar är redan gjorda. Jag ska bara göra om och göra rätt, säger han och får det att låta enkelt.

undefined
Anrikningsverket finns redan till en del och ska byggas ut enligt planen. I den 72 meter höga gruvlaven ska hissen tas i bruk.

I Dannemora finns bland annat en gruvhiss, som byggdes inför återstarten 2012, men som aldrig kom till användning. Istället kördes malmen upp ur gruvan via den så kallade Kungarampen. Väl uppe över jord krossades allt på plats. Nu tänker man istället krossa under jord och skicka upp malmen via hissen. Ovan jord kommer det anläggas ett anrikningsverk. 

– Efterfrågan på höganrikad järnmalm är stor och idag ligger malmpriset på all time high. Nu är det verkligen läge att köra igång, säger han.

Marknaden drivs av efterfrågan framför allt i Kina, men Dannemoramalmen kommer sannolikt säljas i Europa.

– Förutom hissen har vi en modern järnväg redo för transporter ut till Hargs hamn där man just nu muddrat farleden. Alla förutsättningar finns.

undefined
Järnvägen leder in genom den röda porten, under de stora silorna för lastning och lossning i slutet system.

Christer Lindqvist är full av tillförsikt och arbetsiver. Han guidar runt på det öde gruvområdet. Nu ska Dannemora sättas på kartan igen. 
Vid sin sida har han en annan gammal veteran, Stig Johansson. Han fanns med redan på 90-talet, då i Dannemora gruvfastigheter. Han blev sen projektledare och driftschef när Dannemora Mineral återstartade gruvan förra vändan. När Christer Lindqvist hörde av sig med sin idé var Stig pensionär sedan två år.

– Jag trodde han skämtade när han ringde mig i somras, säger Stig Johansson. 

Han tror dock på planerna.

– Här finns potential, helt klart. Jag räknar med att jobba i inledningsskedet, hjälpa till med uppstarten, sen går jag nog tillbaka till pensioneringen, säger han när vi landat i konferensrummet i "gruvstugan".

undefined
Grufkontoret - här ska administrationen ta plats om planerna blir verklighet. Ett uppdrag för den nye ägaren av Dannemora gruva är att ta hand om gammal kulturhistoria som finns på området.

Än så länge ekar gruvkontoret tomt. På väggarna sitter klotter som påminner om att obehöriga kunnat ta sig in i lokalerna under den tid de stått oanvända. Men om det vill sig väl sitter driftsledningen här om några år.

Första steget på vägen dit är att lönsamhetstesta järnmalmen i Finland för att utröna hur hög kvalitet man kan ta fram utan alltför stora kostnader. För det är höganrikad malm, så mycket rent järn det bara går, som är grejen. 

Andra steget är att ansöka om nytt miljötillstånd.

– Vi kommer göra rätt även här. Eftersom vi ska krossa under jord kommer det inte damma. Buller över jord samt vibrationer från sprängningarna kommer att ligga under gränsvärdena, säger Christer Lindqvist.

undefined
Nedfarten till gruvan kallas i folkmun "Kungarampen" eftersom kung Carl XVI Gustaf invigde gruvan ståendes där 2012. Här transporterades malmen upp ur gruvan med lastbil 2012–2015. Fel metod, menar Christer Lindqvist: "Vi kommer krossa under jord och skicka upp krosset via hissen i gruvlaven."

Han tror att gruvbrytningen ska sysselsätta runt 120 personer, indirekt kanske det kan ge närmare 500 jobb i form av olika kringtjänster.

Den malm som finns i gruvan nu räcker för brytning i 10–15 år, kanske mer. Analyserna visar att det finns minst 30 miljoner ton järnmalm kvar i berget.

Dannemora Koncern AB är ett dotterbolag i koncernen Grängesberg Exploration Holding, där Christer Lindqvist är koncernchef. 

Koncernen har inte bara intressen i Dannemora, här finns även projekt i Grängesberg med att återvinna apatit, som är rik på fosfor och bland annat används i konstgödsel, samt sällsynta jordartsmetaller som behövs i elektronikbranschen. 

undefined
Christer Lindqvist är vd för Dannemora Koncern AB och koncernchef i Grängesberg Exploration AB. Han är entusiastisk inför att starta gryvbrytning i Dannemora och hans slogan lyder: "Gör om och gör rätt".

Men det behövs givetvis pengar. För att starta gruvan krävs minst 800 miljoner kronor. 

Hur ska han då finansiera gruvverksamheten? 

– Vi har redan 42 miljoner säkrade i form av en nyemission. Det bör täcka lönsamhetsanalys och andra nödvändiga förberedelser i 12–15 månader. Utöver det finns även teckningsoptioner på 50 miljoner, då kan vi börja investera, säger han. 

Tanken är att företaget då ska vara så pass intressant på marknaden att fler vill investera i det. Christer Lindqvist räknar med att låna upp 60 procent av startkapitalet på 800 miljoner, resten ska aktieägarna stå för.

När blir det gruvstart?

– Om allt går som det ska så kör vi igång 2024.

Dannemora gruva

Gruvan har funnits sedan 1400-talet. Gustav Vasa är en av de forna ägarna. På 1600-talet hade Dannemorajärnet världsrykte. 1878 byggdes järnvägen mellan Dannemora och Harg. 1974 blev Stora Kopparberg ägare till Dannemora gruvor. I slutet av 1970-talet krisade stålindustrin och statliga SSAB övertog gruvan 1978. SSAB höll liv i gruvan till 1992.  Dannemora Mineral AB tog över och startade ny gruvdrift 2012, men 2015 gick bolaget i konkurs. Sedan dess har gruvan legat i träda.

Källa: wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!