Knivsta stÀller krav för att bygga tusentals bostÀder

Knivstas kommunstyre sĂ€ger nu nej till att fortsĂ€tta den snabba byggtakten – om inte staten fullföljer sin del av fyrspĂ„rsavtalet. ”Men min utgĂ„ngspunkt Ă€r att staten kommer att leva upp till avtalet”, sĂ€ger Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande.

Knivsta station framför Knivsta kommunhus.

Knivsta station framför Knivsta kommunhus.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2022-02-15 20:00

PĂ„ onsdagen ska kommunfullmĂ€ktige besluta om förslaget till Stadsutvecklingsstrategi 2035. Det omfattande dokumentet pĂ„ 122 sidor beskriver hur de tvĂ„ nya stadsdelarna vĂ€stra Knivsta och Alsike stationssamhĂ€lle ska utformas fram till 2035 och binda samman kommunens tvĂ„ tĂ€torter till ett samhĂ€lle. Bland annat handlar det om riktlinjer för nya omrĂ„den med totalt 3 500 bostĂ€der, skolor, företagande, kollektivtrafik, grönomrĂ„den samt hĂ„llbarhet.

Alsike framtida stationsomrÄde enligt en idéskiss i Stadsutvecklingsstrategi 2035
Alsike framtida stationsomrÄde enligt en idéskiss i Stadsutvecklingsstrategi 2035

Men för att fullfölja planerna stĂ€ller kommunstyret nu upp flera villkor gentemot staten, som i det sĂ„ kallade fyrspĂ„rsavtalet frĂ„n 2017 utlovat fyra jĂ€rnvĂ€gsspĂ„r mellan Uppsala och Stockholm. Knivsta ska i gengĂ€ld möjliggöra bygget av 15 000 nya bostĂ€der fram till 2057.

Problemet Ă€r att pengar saknas bĂ„de för spĂ„rutbyggnaden och för en utlovad E4-avfart i Trafikverkets förslag till transportinfrastrukturplan under tioĂ„rsperioden 2022–33, nĂ„got som UNT tidigare rapporterat om. Följden blir att tidsplanen skjuts flera Ă„r framĂ„t i tiden. Beslut tas av regeringen före sommaren.

Klas Bergström (M) vid en tidigare presskonferens i somras dÄ planerna för Knivstas nya stadsdelar presenterades.
Klas Bergström (M) vid en tidigare presskonferens i somras dÄ planerna för Knivstas nya stadsdelar presenterades.

Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande, utgÄr frÄn att staten kommer att fullfölja sin del av avtalet. Men han sÀger samtidigt att det finns en oro och dÀrför föreslÄr kommunstyrelsen att Stadsutvecklingsstrategi 2035 ska revideras om inte avtalet respekteras. Förutom fyra spÄr och E4-anslutningen Àr Knivsta kommuns villkor gentemot staten att en ny jÀrnvÀgsstation i Alsike fÄr full finansiering i den nationella planen.

HÀr planeras de nya stadsdelarna i Knivsta dÀr totalt 3 500 bostÀder ska byggas fram till 2035.
HÀr planeras de nya stadsdelarna i Knivsta dÀr totalt 3 500 bostÀder ska byggas fram till 2035.

– Vi tyckte att det var viktigt att markera detta eftersom det har uppstĂ„tt en osĂ€kerhet kring Trafikverkets förslag, sĂ€ger Klas Bergström och fortsĂ€tter:

– Det Ă€r klart att det finns en oro, men min utgĂ„ngspunkt Ă€r att staten kommer att leva upp till avtalet. Naturligtvis tycker jag att Trafikverkets prioritering Ă€r felaktig och jag menar att regeringen antingen mĂ„ste skjuta till mer pengar eller skjuta pĂ„ andra projekt.

Finns det en risk att de 3 500 bostĂ€derna inte blir av om regeringen följer Trafikverkets förslag?

– Ja, det finns en klar risk för det. Åtminstone att delar av det som planeras inte blir av. Men en ganska stor del av stadsutvecklingsstrategin Ă€r redan i produktion och detaljplaner Ă€r pĂ„ vĂ€g att antas.

KommunalrÄdet Lennart Lundberg, Knivsta.nu, Àr beredd att riva upp stadsutvecklingsstrategin om hans parti vinner valet.
KommunalrÄdet Lennart Lundberg, Knivsta.nu, Àr beredd att riva upp stadsutvecklingsstrategin om hans parti vinner valet.

Syftet med stadsutvecklingsstrategin Àr att vara ett stöd för planeringen av de tvÄ stadsdelarna. Men som UNT tidigare berÀttat Àr dokumentet inte bindande. Planerna kan komma att rivas upp av ett nytt kommunstyre efter höstens val.

– Det hĂ€r Ă€r ett sĂ„nt stort beslut att det borde föregĂ„s av en debatt i valrörelsen sĂ„ att det blir en bredare politisk enighet efter valet, sa oppositionsrĂ„det Lennart Lundberg, Knivsta.nu, till UNT i januari.

Stadsutvecklingsstrategi 2035 för Knivsta och Alsike som kommunfullmÀktige nu ska besluta om.
Stadsutvecklingsstrategi 2035 för Knivsta och Alsike som kommunfullmÀktige nu ska besluta om.

Den styrande fempartimajoriteten – som bestĂ„r av M, S, C, MP och V – vill ta beslutet nu. KNU, liksom övriga oppositionspartier KD, SD och L, menar att Knivsta vĂ€xer för fort och vill att beslutet om Stadsutvecklingsstrategi 2035 ska vĂ€nta till efter valet. 

– Jag ser ingen som helst anledning till att vĂ€nta med att fatta beslut. Vi startade stadsutvecklingsstrategin under den hĂ€r mandatperioden och vi slutför den under mandatperioden. Om regeringen skulle fatta ett avvikande beslut frĂ„n vĂ„rt avtal sĂ„ fĂ„r vi ta ny stĂ€llning dĂ„ till hur vi ska gĂ„ framĂ„t, sĂ€ger Klas Bergström.

Knivstas avtal med staten

FyrspĂ„rsavtalet innebĂ€r för Knivstas del att det ska byggas 15 000 bostĂ€der till Ă„r 2057 i utbyte mot fler tĂ„gspĂ„r, tĂ„gstopp i Alsike, en motorvĂ€gspĂ„fart och cykelvĂ€g utmed spĂ„ret.

Knivsta kommun har begĂ€rt omförhandling av avtalet med syfte att minska antalet bostĂ€der till 7 500. Men i december 2020 avslog regeringen Knivstas begĂ€ran.

Samtliga partier som Àr för en lÀgre utbyggnadstakt (L, KD, SD och Kn.nu) sitter i opposition i Knivsta.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!