På onsdagen ska kommunfullmäktige besluta om förslaget till Stadsutvecklingsstrategi 2035. Det omfattande dokumentet på 122 sidor beskriver hur de två nya stadsdelarna västra Knivsta och Alsike stationssamhälle ska utformas fram till 2035 och binda samman kommunens två tätorter till ett samhälle. Bland annat handlar det om riktlinjer för nya områden med totalt 3 500 bostäder, skolor, företagande, kollektivtrafik, grönområden samt hållbarhet.
Men för att fullfölja planerna ställer kommunstyret nu upp flera villkor gentemot staten, som i det så kallade fyrspårsavtalet från 2017 utlovat fyra järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm. Knivsta ska i gengäld möjliggöra bygget av 15 000 nya bostäder fram till 2057.
Problemet är att pengar saknas både för spårutbyggnaden och för en utlovad E4-avfart i Trafikverkets förslag till transportinfrastrukturplan under tioårsperioden 2022–33, något som UNT tidigare rapporterat om. Följden blir att tidsplanen skjuts flera år framåt i tiden. Beslut tas av regeringen före sommaren.
Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande, utgår från att staten kommer att fullfölja sin del av avtalet. Men han säger samtidigt att det finns en oro och därför föreslår kommunstyrelsen att Stadsutvecklingsstrategi 2035 ska revideras om inte avtalet respekteras. Förutom fyra spår och E4-anslutningen är Knivsta kommuns villkor gentemot staten att en ny järnvägsstation i Alsike får full finansiering i den nationella planen.
– Vi tyckte att det var viktigt att markera detta eftersom det har uppstått en osäkerhet kring Trafikverkets förslag, säger Klas Bergström och fortsätter:
– Det är klart att det finns en oro, men min utgångspunkt är att staten kommer att leva upp till avtalet. Naturligtvis tycker jag att Trafikverkets prioritering är felaktig och jag menar att regeringen antingen måste skjuta till mer pengar eller skjuta på andra projekt.
Finns det en risk att de 3 500 bostäderna inte blir av om regeringen följer Trafikverkets förslag?
– Ja, det finns en klar risk för det. Åtminstone att delar av det som planeras inte blir av. Men en ganska stor del av stadsutvecklingsstrategin är redan i produktion och detaljplaner är på väg att antas.
Syftet med stadsutvecklingsstrategin är att vara ett stöd för planeringen av de två stadsdelarna. Men som UNT tidigare berättat är dokumentet inte bindande. Planerna kan komma att rivas upp av ett nytt kommunstyre efter höstens val.
– Det här är ett sånt stort beslut att det borde föregås av en debatt i valrörelsen så att det blir en bredare politisk enighet efter valet, sa oppositionsrådet Lennart Lundberg, Knivsta.nu, till UNT i januari.
Den styrande fempartimajoriteten – som består av M, S, C, MP och V – vill ta beslutet nu. KNU, liksom övriga oppositionspartier KD, SD och L, menar att Knivsta växer för fort och vill att beslutet om Stadsutvecklingsstrategi 2035 ska vänta till efter valet.
– Jag ser ingen som helst anledning till att vänta med att fatta beslut. Vi startade stadsutvecklingsstrategin under den här mandatperioden och vi slutför den under mandatperioden. Om regeringen skulle fatta ett avvikande beslut från vårt avtal så får vi ta ny ställning då till hur vi ska gå framåt, säger Klas Bergström.