PÄ onsdagen ska kommunfullmÀktige besluta om förslaget till Stadsutvecklingsstrategi 2035. Det omfattande dokumentet pÄ 122 sidor beskriver hur de tvÄ nya stadsdelarna vÀstra Knivsta och Alsike stationssamhÀlle ska utformas fram till 2035 och binda samman kommunens tvÄ tÀtorter till ett samhÀlle. Bland annat handlar det om riktlinjer för nya omrÄden med totalt 3 500 bostÀder, skolor, företagande, kollektivtrafik, grönomrÄden samt hÄllbarhet.
Men för att fullfölja planerna stÀller kommunstyret nu upp flera villkor gentemot staten, som i det sÄ kallade fyrspÄrsavtalet frÄn 2017 utlovat fyra jÀrnvÀgsspÄr mellan Uppsala och Stockholm. Knivsta ska i gengÀld möjliggöra bygget av 15 000 nya bostÀder fram till 2057.
Problemet Ă€r att pengar saknas bĂ„de för spĂ„rutbyggnaden och för en utlovad E4-avfart i Trafikverkets förslag till transportinfrastrukturplan under tioĂ„rsperioden 2022â33, nĂ„got som UNT tidigare rapporterat om. Följden blir att tidsplanen skjuts flera Ă„r framĂ„t i tiden. Beslut tas av regeringen före sommaren.
Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande, utgÄr frÄn att staten kommer att fullfölja sin del av avtalet. Men han sÀger samtidigt att det finns en oro och dÀrför föreslÄr kommunstyrelsen att Stadsutvecklingsstrategi 2035 ska revideras om inte avtalet respekteras. Förutom fyra spÄr och E4-anslutningen Àr Knivsta kommuns villkor gentemot staten att en ny jÀrnvÀgsstation i Alsike fÄr full finansiering i den nationella planen.
â Vi tyckte att det var viktigt att markera detta eftersom det har uppstĂ„tt en osĂ€kerhet kring Trafikverkets förslag, sĂ€ger Klas Bergström och fortsĂ€tter:
â Det Ă€r klart att det finns en oro, men min utgĂ„ngspunkt Ă€r att staten kommer att leva upp till avtalet. Naturligtvis tycker jag att Trafikverkets prioritering Ă€r felaktig och jag menar att regeringen antingen mĂ„ste skjuta till mer pengar eller skjuta pĂ„ andra projekt.
Finns det en risk att de 3 500 bostÀderna inte blir av om regeringen följer Trafikverkets förslag?
â Ja, det finns en klar risk för det. Ă tminstone att delar av det som planeras inte blir av. Men en ganska stor del av stadsutvecklingsstrategin Ă€r redan i produktion och detaljplaner Ă€r pĂ„ vĂ€g att antas.
Syftet med stadsutvecklingsstrategin Àr att vara ett stöd för planeringen av de tvÄ stadsdelarna. Men som UNT tidigare berÀttat Àr dokumentet inte bindande. Planerna kan komma att rivas upp av ett nytt kommunstyre efter höstens val.
â Det hĂ€r Ă€r ett sĂ„nt stort beslut att det borde föregĂ„s av en debatt i valrörelsen sĂ„ att det blir en bredare politisk enighet efter valet, sa oppositionsrĂ„det Lennart Lundberg, Knivsta.nu, till UNT i januari.
Den styrande fempartimajoriteten â som bestĂ„r av M, S, C, MP och V â vill ta beslutet nu. KNU, liksom övriga oppositionspartier KD, SD och L, menar att Knivsta vĂ€xer för fort och vill att beslutet om Stadsutvecklingsstrategi 2035 ska vĂ€nta till efter valet.
â Jag ser ingen som helst anledning till att vĂ€nta med att fatta beslut. Vi startade stadsutvecklingsstrategin under den hĂ€r mandatperioden och vi slutför den under mandatperioden. Om regeringen skulle fatta ett avvikande beslut frĂ„n vĂ„rt avtal sĂ„ fĂ„r vi ta ny stĂ€llning dĂ„ till hur vi ska gĂ„ framĂ„t, sĂ€ger Klas Bergström.