Fel bild spreds av "sunkhaket": "Stämmer inte"

Hur blir en restaurang känd över en natt? När den lyckas bli uthängd i herrtidningen Cafés lista över "Sveriges sunkigaste hak."
Just det hände nyligen en pizzeria i Skutskär, som inte alls känner igen sig i beskrivningen.

"Vi har ju renoverat stället sedan vi tog över det 2015", säger pizzerians 31-årige delägare Farid Alakbarov från Azerbajdzjan.

"Vi har ju renoverat stället sedan vi tog över det 2015", säger pizzerians 31-årige delägare Farid Alakbarov från Azerbajdzjan.

Foto: Jeanina Santiago

Älvkarleby2021-07-26 18:00

I mitten av juli dök Casa Latina Pizzeria i Skutskär upp i Café, Sveriges största modetidning för män. Beskrivningen av pizzerian var allt annat än smickrande, som enligt modetidningen var landets näst sunkigaste hak.

– Jag blev ledsen över att Café benämnt oss som sunkiga. Vi har ju renoverat stället sedan vi tog över det 2015. Men det visade sig att bilden i tidningen inte stämde med nuet. Bilden är över tio år gammal. Mycket har hänt sedan dess, säger pizzerians 31-årige ägare Farid Alakbarov. 

Tre dagar efter publiceringen av listan var morgontidningen Arbetarbladet från grannkommunen Gävle på plats och hjälpte Farid Alakbarov att reda ut missförståndet. Senare försvann listan från nätet. Café tog bort den. 

När Upsala Nya Tidning dyker upp på pizzerian blir Farid Alakbarov jätteglad. 

– Även turister från Uppsala, som är längre bort från Skutskär, kan ha läst listan och sett den gamla bilden. Så det är bra att UNT kommer hit, så får ni se själva att det inte alls är så sunkigt här. Vi håller inte en femstjärnig hotellkänsla, men vi har gjort det bästa vi kan för att förbättra stället. 

Farid Alakbarov ger en kort rundtur på pizzerian. Rummet som en gång var ett lager är nu en nyrenoverad matsal med blommiga tapeter. TV-apparaten och menylistan på väggen är ny. Taket och fasaden har fått fräschare färger, och den gamla parabolen  har tagits bort. 

– Vi har flera planer på gång, som glas på altanen, men vi har inte fått bygglov för det än. 

Farid Alakbarov kom från Azerbajdzjan till Sverige 2007 på grund av kärleken. Han pluggade till att bli undersköterska och jobbade en tid inom vården. Men han var också tidigare anställd på just Casa Latina och märkte att pizzerian hade en lojal kundkrets. Därför bestämde han och hans kompanjon, även han från Azerbajdzjan, att satsa på pizzerian och fräscha upp den stegvis med renoveringar. 

– Det har gått bra för oss så att nu har vi uppåt fem anställda. 

Coronatiden har gett dem en chans att nå ut till kunderna bättre. De var snabbt ute med gratis hemkörning till kunder i riskgrupp. När de äldre kundernas anhöriga fick nys om tjänsten gav de pizzerian extra stöd så att stället klarat sig trots pandemin.

– De har uppskattat vad vi har gjort för kunderna i riskgruppen. Empati har fött empati. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!