Det var 2017 som det uppdagades att Uppsala slagit i eltaket. Inte för att det rÄder brist pÄ el, utan för att kapaciteten i det nationella stamnÀtet, som byggdes under 1940-talet, inte Àr dimensionerat för den snabba utbyggnaden av samhÀllet.
â Vi blev chockade, sĂ€ger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) om hur styret reagerade pĂ„ beskedet om kapacitetsbristen för tre Ă„r sedan.
De trÄnga ledningarna har lett till att Vattenfall tvingats sÀga nej till etableringar av serverhallar och en batterifabrik i Uppsala. UL kan bara köra hÀlften sÄ mÄnga elbussar som planerat och varken utbyggnaden av sydöstra staden eller jÀrnvÀgen kommer vara möjlig om inte elförsörjningen fÄr en lösning.
Under slutet av 2020 tas emellertid första steget mot ett nytt nÀt i Uppsala lÀn. Svenska kraftnÀt, som ansvarar för elförsörjningen i Sverige, har beslutat om att bygga ett nytt stamnÀt frÄn Mehedeby i norr till Odensala i söder, via Uppsala. Det sÄ kallade Uppsalabenet kommer kosta 5 miljarder kronor. Totalt kommer Svenska kraftnÀt investera 75 miljarder kronor de nÀrmaste 20 Ären pÄ att byta ut ledningar i omrÄde NordSyd.
Att nÀtet byts ut först nu beror pÄ att den eskalerande behovsökningen uppstÄtt först de senaste 4-5 Ären, enligt Per Eckemark, divisionschef nÀt vid Svenska kraftnÀt.
â Vi mĂ„ste kunna motivera allt vi gör ur ett samhĂ€llsekonomiskt perspektiv. ElanvĂ€ndningen har legat konstant i tre decennier, men nu ser vi att den drar i vĂ€g, sĂ€ger Per Eckemark.
Erik Pelling Àr glad över Svenska kraftnÀts besked. Men det innebÀr inte att alla problem Àr lösta, pÄpekar han. Uppsalabenet berÀknas nÀmligen vara klart först 2030. Svenska kraftnÀt kommer Àven uppgradera en ledning mellan Valbo, utanför GÀvle, och Untra, norr om Tierp, till en sÄ kallad högtemperaturlina, vilket kommer förbÀttra effektsituationen för bland annat Uppsala redan frÄn 2023. Men enligt kommunens berÀkningar kommer det ÀndÄ inte vara tillrÀckligt, i vÀntan pÄ det nya elnÀtet.
â Vi kommer behöva ransonera i mellanperioden och hitta massa olika lösningar. Det har hĂ€nt mycket pĂ„ kort tid sedan kapacitetsbristen upptĂ€cktes 2017 nĂ€r det kommer till lösningar, men det Ă€r ingen kul situation, sĂ€ger Erik Pelling.
Hans förhoppning Ă€r att Uppsala kommun ska kunna bidra till att korta projekttiden genom att vara snabba med att lĂ€mna remissyttrande och bevilja tillstĂ„nd för utbyggnad av ledningsgator pĂ„ kommunal mark. SjĂ€lva byggnationen av kraftnĂ€tet tar nĂ€mligen bara tvĂ„ Ă„r â resterande tid Ă€ts upp av olika tillstĂ„ndsprocesser. Det innebĂ€r ocksĂ„ att projektet kan försenas, om intressenter motsĂ€tter sig dragningen av de nya ledningarna.
â Vi fĂ„r se hur mycket lokalt motstĂ„nd det blir. Det Ă€r upp till oss att förklara behoven av att ledningarna byts ut, sĂ€ger Per Eckemark vid Svenska kraftnĂ€t.
Hur kommer privata markÀgare pÄverkas av projektet?
â Vi försöker vĂ€lja vĂ€g med minst pĂ„verkan, men vi kommer passera mĂ„nga markĂ€gare. Oftast köper vi marken för marknadspris plus 25 procent. Vi har ocksĂ„ möjlighet att lösa in marken, men det hĂ€nder nĂ€stan aldrig. DĂ€rutöver har vi sĂ„ kallade sĂ€rintressen att ta hĂ€nsyn till â bara Försvarets intresseomrĂ„de tĂ€cker 45 procent av vĂ„rt omrĂ„de.
Det nya nÀtet ska höja kapaciteten för omrÄde NordSyd frÄn 7 300 till cirka 10 000 megawatt.