Sedan 2019 har riksförbundet M, tidigare Motormännens Riksförbund, följt utvecklingen vad gäller antalet laddbara bilar och laddstolpar i landet. De senaste siffrorna väntas först inom några veckor, men redan nu får tidningen siffrorna för Uppsala län.
Utvecklingen av antalet personbilar visar inte på någon större skillnad, men antalet laddbara bilar i Uppsala har ökat med 55 procent: från 4 000 i fjol till 6 400 stycken år 2021.
– Det är en stor ökning, och så ser det ut i hela Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på riksförbundet M.
När det gäller antalet publika laddstolpar fanns i fjol 150 stycken. I år finns 247. Om man följer EU-rekommendationerna så ska det finnas en laddstolpe per tio bilar.
– Det finns 6 400 laddbara bilar i Uppsala län, så delat på tio ska det finnas 640 laddstolpar. Därmed saknas 400 laddstolpar i länet.
Målet är att det ska finnas gott om publika laddstolpar för att alla ska ha samma möjlighet att ladda sina bilar. Men allt ansvar hänger inte på kommunerna för att kunna nå målet, enligt Carl-Erik Stjernvall.
– Det är en splittrad ansvarsfördelning mellan privata aktörer, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Men där kommunen kommer in i bilden är när det gäller gatuparkering. Det är upp till politiker på alla nivåer att göra något åt situationen.
Det finns värde i att satsa på laddstolpar, menar han. Orten blir attraktivare. Och hänger inte länet och kommunerna med i att bygga ut laddstolpar blir det en förmån att kunna ladda bara för dem som bor i villa.
Bidrag kan man få av Naturvårdsverket om en privatperson eller förening vill satsa på laddstolpar.
En laddbox hemma i en villa kan kosta mellan 10 000 och 20 000 kronor. Där kan man få stöd för hälften av beloppet.
En laddstolpes pris beror helt på hur snabbt det går att ladda. Snabbladdarna kostar 100 000-tals kronor. Varianter med långsammare laddning har lägre pris.
– Det finns bidrag och verktyg. Men det finns ändå onödigt stora regionala skillnader där vissa län klarar sig bra, medan andra halkat efter ordentligt. Tyvärr är Uppsala och Stockholm sämst i landet.
Riksförbundet M Sverige, som har sammanställt statistiken, är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.