– Det har varit mycket skriverier i flera år om att skäggtrenden ska vara över, men så upplever inte jag att fallet är. Nu kanske det inte är en trend längre, utan en allmän företeelse, säger Karin Fahlström, som driver företaget Beardshop och ligger bakom Swedish Barber Expo och Skägg-SM.

En barberarsalong är en traditionell herrfrisering som ofta specialiserar sig på rakning och trimning av skägg. Även om barberare är ett gammalt yrke har det fått ett uppsving på senare år när allt fler män låter sitt ansiktshår växa. I Uppsala har flera så kallade barbershops öppnat och frisör- och skönhetssalonger väljer ofta att anställa barberare.

– Vi har en bransch som utvecklats från att knappt ha funnits alls till att det ploppar upp barbershops lite överallt, säger Karin Fahlström.

Artikelbild

Emma Gällström arbetar dagligen med att klippa och trimma skägg och hår. Hon arbetar i en av Uppsalas barbershops, Barbers and Babes, där även tre andra barberare jobbar. Inredningen är genuin och har långtgående, lokala anor.

– Inredningen är från 1910 och kommer från en barberare som jobbade i Uppsala. Han lät en möbelsnickare bygga inredningen. Jag tycker att miljön gör mycket för helheten och känslan. Man ska känna sig bekväm och det är mysigt, säger Emma Gällström.

Hon utbildade sig till barberare samtidigt som Barber and Babes öppnade för lite mer än fem år sedan. Sedan dess har mycket hänt och salongen har många kunder som kontinuerligt återkommer. Emma Gällström ser även att allt fler män lägger ned tid och pengar på hur de ser ut i ansiktet och på huvudet.

– Många känner att man kan få hjälp med att fixa skägget. När jag började jobba unnande män sig inte det, säger Emma Gällström.

Även modet för hur skägg ska se ut har förändrats under tiden.

– I början ville många ha så långt och stort skägg som man bara kunde. Nu har många helskägg, men det är tightare mot ansiktet. Det är lite kortare varianter nu.

Vad för sorts människor är det som kommer till er?

– Det är alla möjliga. Det är blandade åldrar och ingen speciell typ, många studenter. Det är jättekul att jobba som barberare, framför allt att göra helheten. Både hår och skägg. När man jobbar med skägg blir det nästan som att man jobbar som en trädgårdsmästare eftersom att man får formklippa mycket. Det är lite finlir.

En av väggarna i barberarsalongen domineras av olika skäggprodukter, allt från olja till skäggbalsam och saxar och rakknivar. Emma Gällström upplever att hennes kunder blivit mer medvetna om vad de vill ha och har inga problem med att lägga pengar på rätt sorts produkt. Men att det finns ett stort urval är något helt nytt.

– Skäggvårdsprodukter har exploderat på marknaden. Om man går tillbaka till 2012-2013 så fanns det i princip ingenting. De första märkena började släppas kring 2013-2014. Nu finns det en uppsjö av märken, säger Karin Fahlström.

Enligt henne är skäggvårdsbranschen unik eftersom att det inte varit marknaden som drivit på utvecklingen och gjort att utbudet blivit större.

– Det roliga med den här branschen är att kosmetika- och frisörbranschen varit väldigt sena att haka på. De allra flesta märkena som kom i början startades av skäggiga män som satt hemma och blandade oljor, säger hon och fortsätter:

– Om man tittar på hudvård har det varit branschen själv som försökt få männen att använda hudvårdsprodukter. I skäggbranschen är det tvärtom. Det är konsumenterna själva som upplevt ett behov och fått i gång en skapar- och entreprenörslust.

Uppsalabon Tobias Lindroth började spara ut sitt skägg för ungefär två år sedan. Sedan dess är han fast och har till och med tävlat i Skägg-SM med sitt skägg, vilket slutade med en vinst i klassen Sveriges tätaste skägg.

– Det är kul med skägg och jag får så många komplimanger av folk jag känner. Folk på stan kommer fram och pratar med mig om skägget. Vissa som har skägg hälsar på en fast man inte känner varandra. Det blir som en liten gemskap, säger Tobias Lindroth.

Nu finns det till och med grupper och sammanslutningar där män med skägg kan träffas och organisera sig. BeardedVillains, till exempel, arbetar med välgörenhet och har flera hundra medlemmar i Sverige. Tobias Lindroth tror att populariteten för skägg än en gång är på väg uppåt.

– Det var ett rejält uppsving för fem år sedan ungefär, men jag tyckte att det gick tillbaka och förra året tyckte jag inte alls att det var många som hade skägg. I år ser jag skägg överallt och det verkar ha blivit mer populärt det senaste halvåret.