Skratt, goda samtal och många olika typer av aktiviteter fyller lokalerna. Vissa kommer tidigt, redan när dörrarna slås upp vid 06.30, andra dyker upp när lusten faller på. Här finns bland annat snickeri, vävstuga, sysal, fikarum, trädgård och gym, helt kostnadsfritt och exklusivt tillgängligt för den som är minst 65 år gammal. Under höst- och vinterhalvåret erbjuds kurser i bland annat engelska, dator- och mobilanvändning, släktforskning och matlagning för män. Det anordnas även utflykter i närområdet.

– Vissa tar det här som ett jobb och många är stammisar som kommer hit varje dag. Gymmet är helt klart det som är populärast, det är mer fokus på hälsa nu än vad det var förr, säger Pontus Johansson, aktivitetshandledare med 30 år i branschen.

På grund av gymmets popularitet kan det vara upp till ett halvårs väntetid för den som vill delta i träningspassen. Men medan pensionärerna väntar finns möjlighet att delta i till exempel dans- eller yogagrupper.

Artikelbild

| Gunilla Thor på gymmet i Årsta.

– När man väl fått tillgång till gymmet kan deltagaren nyttja det så länge hen vill. Alla deltagare måste sätta upp ett program och de är aldrig ensamma utan vi är alltid på plats för att hjälpa till, peppa och motivera, säger Ellen Pernler, sjukgymnast.

Och det märks att träningen är viktig för besökarna. Det kan röra sig om saker som ter sig simpla för någon annan, förmågan att gå i en trappa igen eller gå till affären och handla.

– Detta är ju det bästa som har hänt, säger Maria Tham och syftar på hela konceptet med träffpunkter.

Hon är tidigt på plats, precis som Marianne Svensson och Gunilla Thor. De tycker om att umgås ett tag innan gympasset startar.

Artikelbild

| Pontus Johansson, aktivitetshandledare.

– Man tränar efter sin egen förmåga, vi hjälper varandra och vi är gulliga mot varandra. Det håller igång sinnena så man inte stannar upp i huvudet, säger Maria Tham.

De beskriver gemenskapen, att ha koll på varandra, som en "andra familj". Har någon varit borta länge så ringer man upp och kollar om det hänt något och hur personen mår.

Artikelbild

| "Bra att ha någonstans att ta vägen", tycker Richard Erikson som tar isär en lastpall som sedan används som ved.

– Jag var sjuk under en längre period och då ringde mina vänner härifrån och undrade var jag befann mig någonstans och hur det gick för mig, säger Gunilla Thor.

Det är tydligt att den sociala biten är minst lika viktig som träningen. Och det är aldrig för sent att få tillbaka rörlighet, åtminstone om du frågar Tommy Cederholm, seniorprofessor vid Uppsala universitet och överläkare i geriatrik, lärandet om åldrandets sjukdomar.

Artikelbild

| Pontus Johansson, Yvonne Eriksson, Gunilla Hedberg och Helena Engdahl arbetar på Träffpunkt Årsta.

– Det finns ingen gräns någonstans, även om du är rullstolsbunden kan du träna upp de muskler du kan använda. Ju sämre förutsättningar du har, desto större blir effekten. Men det är viktigt att anpassa träningen efter individen, säger han.

För många kan det handla om att inte förlora sitt oberoende och att klara sig på egen hand. Kroppen tappar muskelmassa när den åldras, vilket ökar risken för så kallad Sarkopeni, den kliniska benämningen på muskelförtvinig. Tommy Cederholm berättar att kunskapen om Sarkopeni har utökats, ämnet tas upp allt oftare i den vetenskapliga sfären.

Artikelbild

| Träffpunkt Årsta har öppet för pensionärer vardagar mellan 06.30 till 15.30.

– Det kommer mer och mer evidens på att motverkandet av minskad muskelmassa har goda effekter på musklernas funktion. Och det krävs inte så mycket för att man ska bli starkare, det ger en snabb belöning. Träffpunkterna är ju ett utmärkt forum för den här typen av aktiviteter och insikten om vikten av träning när du blir äldre sprider sig som en löpeld.

I Årsta är det ett 70-tal personer som dagligen besöker gymmet. Utrustningen utgörs av maskiner och alla möjliga typer av redskap som kan tänkas behövas för att stärka olika förmågor. I korridoren utanför finns bland annat en tejpad linje att träna upp sin balans på.

– Många tror nog att tappad muskelmassa är något man får räkna med när man går in i ålderdomen. Men kunskapen om vad man kan göra sprider sig upp i åldrarna, muskelcellerna och muskulaturen alltid är träningsbar. Skelettet är svårare att påverka, och vi gör vad vi kan för att hitta sätt och stärka det, säger Tommy Cederholm.

Strax efter lunch fylls lokalen i Årsta av träningssugna pensionärer och många skyndar sig för att få en plats vid någon av maskinerna. Fem minuter i taget, tillsammans och var för sig stärker de varandra och sina egna förmågor. Det dröjer inte länge förrän flåset är uppe och svetten lackar.